گروه اقتصادی: بانک مرکزی ارائه خدمات انتقال وجه اینترنتی کارت به کارت سحاب از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی را از ابتدای آبان‌ماه ممنوع و ارائه خدمات مانده‌گیری اینترنتی در مرکز شتاب را مسدود اعلام کرد.

بانکداری الکترونیک

این اقدام مهر تاییدی است بر شکست بانکداری اینترنتی در ایران. به گزارش همشهری، سحاب سامانه‌ای است که به مشتریان بانک امکان می‌دهد با استفاده از کارت خود بتوانند به هر بانک دیگر عضو مرکز «شتاب» حواله کنند.

بانک مرکزی ریسک عملیاتی قابل توجه مشاهده شده در ارائه خدمات انتقال وجه از طریق اینترنت و فضای کمتر کنترل شده دسترسی و لزوم حفظ منافع سپرده‌گذاران مقابل دسترسی‌های غیرمجاز را از دلایل این تصمیم خود اعلام کرده است.

اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در نامه‌ای به بانک‌های دولتی و خصوصی اعلام کرد: از تاریخ 1390.8.1 ارائه خدمات انتقال وجه اینترنتی کارت به کارت سحاب از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی ممنوع بوده و این خدمات صرفاً به‌عنوان بخشی از خدمات اینترنت بانک و پس از احراز هویت مناسب مشتری در تارنمای ورودی خدمات اینترنت بانک قابل ارائه است. بانک مرکزی با اعلام اینکه از ارائه خدمات توسط بانک‌هایی که ضوابط فوق را رعایت نکنند، اکیداً ممانعت به عمل خواهد آورد، تاکید کرد: بدیهی است از تاریخ اجرای این بخشنامه مسئولیت تمامی مخاطراتی که از ناحیه عدم‌رعایت مفاد آن متوجه مشتریان آن بانک شود، به‌عهده آن بانک خواهد بود.

توقف سامانه سحاب پس از 1700 روز!

بخشنامه اخیر بانک مرکزی درواقع حکم توقف فعالیت سامانه سحاب پس از 1700 روز است؛ چه اینکه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ روابط عمومی بانک مرکزی خبر راه‌اندازی سامانه حواله الکترونیکی بین بانکی(سحاب)را منتشر کرد.براساس این سامانه، دارندگان کارت‌های بانکی برای انتقال پول حداکثر به مبلغ 20 میلیون ریال در شبانه روز از یک حساب در یک بانک به حساب دیگر در بانک دیگر می‌توانستند از خودپردازهای بانک مبدا یا بانک مقصد استفاده کنند و کارمزد استفاده از حوالة الکترونیکی 5 هزار ریال تعیین شده بود.

پرسش‌های بی‌پاسخ و هزینه‌های بسیار

ممنوع شدن انتقال وجه کارت به کارت از طریق اینترنت یک عقبگرد در بانکداری الکترونیک ایران محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه مشخص نیست هزینه بانک‌ها برای راه‌اندازی سیستم انتقال وجوه اینترنتی از طریق سامانه سحاب چگونه جبران می‌شود و پس از سال‌ها تبلیغات وسیع چرا چاره‌ای برای کاهش حفره‌های موجود اندیشیده نشده است؟ اکنون این پرسش مطرح است که آیا در ماه‌های آینده به‌دلیل ضعف موجود در بانکداری اینترنتی، بساط خدمات بانکداری اینترنتی برچیده خواهد شد یا نه؟

کد خبر 148635
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز