همشهری آنلاین: روز دوشنبه 9 مرداد نیروهای ناتو فرماندهی تمام عملیات‌ امنیتی در جنوب افغانستان را از نیروهای ائتلاف تحت امر آمریکا تحویل گرفتند.همزمان انفجار بمب در جلال آباد 8 کشته و 16 زخمی بر جا گذاشت.

به گزارش منابع خبری این ماموریت نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری امنیت که هم اکنون از 37 کشور عضو یا غیر عضو ناتو تشکیل شده‌اندیکی از بزرگترین عملیات‌های ناتو در تاریخ این سازمان است.

در چارچوب برنامه جدید نیروهای ناتو  مسوولیت برقراری امنیت در شش استان جنوبی افغانستان شامل دی کندی، هلمند، قندهار، نیمروز، اوروزگان و زابل که مقر شبه نظامیان طالبان محسوب می شود را بر عهده خواهند گرفت.

ژنرال دیوید ریچارد، فرمانده انگلیسی ناتو در جنوب افغانستان روز دوشنبه در بیانیه‌ای  اعلام کرد: ناتو برای یک مدت طولانی و تا زمانیکه دولت و مردم افغانستان به کمک این نیروها نیاز داشته باشند در اینجا خواهیم بود.

واگذاری امنیت جنوب افغانستان به نیروهای ناتو

در بیانیه‌ فرمانده‌ ناتو آمده است: این امر باعث حضور نیروهای نظامی بین‌المللی بیشتر در افغانستان خواهد شد و بر تلاش‌های نیروهای ائتلاف برای تامین امنیت و اجرای پروژه‌های بازسازی و امداد و نجات در جنوب افغانستان افزوده خواهد شد.

ژنرال کارل ایکنبری، فرمانده نیروهای ائتلاف تحت امر آمریکا گفت: انتقال اختیارات کهروز دوشنبه صورت گرفت به مردم افغانستان نشان می‌دهد که جامعه‌ بین‌المللی برای برقراری امنیت بیشتر در استان‌های جنوبی افغانستان مسوولیت سنگینی احساس می‌کند.

وی افزود: این یک انتقال کامل مسوولیت‌ها و اختیارات از نیروهای ائتلاف به نیروهای ایساف است. تعهد ناتو به آینده‌ افغانستان برای مردم افغانستان و کل جامعه‌ی بین‌الملل منشا خیر است.

 از سوی دیگر طالبان امروز متعهد شد که به حملات خود علیه نیروهای ناتو ادامه دهد.طالبان اعلام کرد: افزایش حضور نظامیان خارجی در افغانستان باعث خواهد شد که طالبان اهداف جدید و آسانی را در اختیار داشته باشد.

ملا داد‌الله، فرمانده‌ طالبان در جنوب افغانستان در مصاحبه‌ تلفنی با رویتر از یک مکان نامشخص گفت: صدها تن از بمب‌گذاران انتحاری ما منتظر نیروهای ناتو هستند. ما آنقدر به حملات خود ادامه می‌دهیم تا نظامیان خارجی را مجبور به ترک افغانستان کنیم.

نیروهای ناتو علاوه بر تهدید از جانب طالبان هم چنین با مقاومت شدید قاچاقچیان مواد مخدر روبرو هستند.

فرماندهان ناتو گفته‌اند که قاچاقچیان مواد مخدر را که طی پنج سال گذشته بدون هیچ مزاحمتی به فعالیت پرداخته و روی بیشتر روستانیان نفوذ داشته‌اند، هدف قرار خواهند داد.

ناتو که تاکنون تنها مسوولیت برقراری امنیت در کابل و مناطق امن‌تر شمالی و غرب افغانستان را بر عهده داشت  با افزودن حدود 7000 نیرو به نظامیانش در افغانستان تعداد آنها را به 16 هزار تن خواهد رساند .

با استقرار نیروهای جدید در جنوب افغانستان تعداد نظامیان خارجی در این منطقه به 9000 تن خواهد رسید.

از زمان سرنگونی طالبان در سال 2001 افغانستان به طور مدام شاهد ناآرامی است به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون 1700 نفر براثر حملات طالبان،قاچاقچیان مواد مخدر و نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا کشته شده اند.

انفجار در  جلال آباد

از سوی دیگر روز دوشنبه همزمان با واگذاری امنیت جنوب افغانستان به نبروهای ناتو انفجار یک بمب که در خودرو پلیس کار گذاشته شده بود در شهر جلال آباد در شرق این کشور که هنوز تامین امنیت آن برعهده نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکاست به کشته شدن دستکم 8 تن و زخمی شدن عده دیگری منجر شد.

انفجار در جلال آباد افغانستان

هدف انفجار امروز جلال آباد کاروان گل آقا شیرازی استاندار استان ننگرهار بوده است که البته او از این سوء قصد جان سالم بدر برده است. بر اساس گزارش مقامات 5 پلیس و 3 کودک در این انفجار کشته شدند و 16 نفر دیگر زخمی گردیدند.

کد خبر 1486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز