همشهری آنلاین: سیاست از جنس نرم افزاری است و ما نظامی نیستیم که حرکت نظامی انجام دهیم بلکه براساس عزت و حکمت و مصلحت اقدام به تعامل با سایر کشورها خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به سناریوسازی اخیر آمریکا علیه کشورمان و با بیان اینکه مردم عربستان به این سناریوی تصنعی واقفند، گفت: آنها این سناریو را پوششی بر شکست‌های آمریکا در داخل و خارج میدانند.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو به فرافکنی‌های غرب در مورد اتهام ترور سفیر عربستان به ایران پاسخ داد.

علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با برنامه 45 دقیقه به تشریح علل وارد شدن اتهام ترور سفیر سعودی در آمریکا به ایران از سوی برخی مقامات عربستان و آمریکا پرداخت.

وی در ابتدای این برنامه رادیویی با اشاره به ضعف این سناریوی اتهام اظهار داشت: درصد بالایی از مردم عربستان به این سناریوی تصنعی واقفند و می‌دانند که این پوششی بر شکست‌های آمریکا در داخل و خارج است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: رسانه‌های غربی با یک صحنه سازی ناشیانه به این موضوع پرداختند که کاملا کذب آن مشهود بود.

صالحی گفت: جمهوری اسلامی ایران یک نظام اخلاقی دارد و ما در مدت زمانی که از انقلاب گذشته است همواره قربانی ترور بوده‌ایم که با توجه به بیداری اسلامی در منطقه و نیز دو کنفرانس بیداری اسلامی و انتفاضه فلسطین که در ایران برگزار شد، هدف غرب تخطئه کردن این دو همایش بزرگ بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: دیپلماسی بین‌المللی را رصد می‌کنیم و می‌بینیم که گفتمان ما در سطح جهانی به آرامی در حال پیشرفت است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به احتمال وقوع برخی عواقب حقوقی برای این اتهام باطل اظهار داشت: سیاست از جنس نرم افزاری است و ما نظامی نیستیم که حرکت نظامی انجام دهیم بلکه براساس عزت و حکمت و مصلحت اقدام به تعامل با سایر کشورها خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: برخی از کارها را نمی‌شود اعلام کرد اما جمهوری اسلامی ایران در این 32 سال بسیاری از این تحرکات شیطنت‌آمیز را علیه خود دیده و الحمد‌الله با درایت مجموعه نظام پشت سر گذاشته است.

اکبر صالحی گفت: ما به زودی تمام اتهام زنندگان به ایران را به شرمساری خواهیم کشاند. اینها می‌خواهند که ایران در مدار امیال سیاسی آنان باشد اما کشور ما 32 سال هزینه استقلال خود را پرداخته است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: سیاست غرب عجولانه است و سیاست ما مبتنی بر عزت و حکمت و مصلحت است و انشاء‌الله این سیاست ما پیروز خواهد شد.

سعودی‌ها هم عاقل تر از آن هستند که وارد این بازی سیاسی شوند

وی گفت: ما مشکلی با عربستان نداریم و مشکل ما درباره تفسیرهای جداگانه‌ای است که هر کدام از ما در خصوص تحولات منطقه داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امیدواریم سعودی‌ها با رعایت تمامی جوانب احتیاط به این موضوع بپردازند چون دشمن همواره می‌خواهد بین کشورهای منطقه تفرقه ایجاد کند. سعودی‌ها هم عاقل تر از آن هستند که وارد این بازی سیاسی شوند.

صالحی گفت: ما 32 سال از این مسائل داشته‌ایم و الحمدالله به اندازه کافی تجربه اندوخته‌ایم.و برای حفظ استقلالمان باید هزینه کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گفت‌وگوهایش با رئیس جمهور در مورد این مهم گفت: با هوشیاری ملت ما و نیز تیز هوشی وی کشور ما به عنوان یک الگو در منطقه شناخته شده است.

وی گفت: 57 کشور اسلامی در جهان داریم که مردم آنها می‌پرسند چگونه ایران در این 32 سال توانسته در مقابل آن همه فشارهای سیاسی و نظامی پیشرفت‌های علمی بسیاری داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: کشور ما کشوری نیست که رئیس جمهورش وراثتی باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران ناشی از اراده ملت است اما کشورهای دیگر دولت‌هایشان مولود مردم آنها نیست.

صالحی گفت: دشمن ما اتهامات بسیاری را بر ما وارد کرده است اما نتوانسته هیچکدام را ثابت کند و در غایت خود نیز زیر سوال رفته است.

وی در پایان تأکید کرد: استیصال مسئولان آمریکا علتی است که باعث می‌شود این اتهامات به ایران وارد شود چون ایران محور و الگوی بیداری در تمام کشورهای دنیا است.

کد خبر 148478
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز