همشهری آنلاین: ایران یکی از اعضای قدیمی سازمان بین‌المللی پلیس جنایی به شمار می‌رود و برابر سوابق موجود در سازمان اینترپل تاریخ رسمی عضویت اینترپل تهران سال ۱۳۱۷ شمسی است

اینترپل تهران تنها کانال ارتباطی رسمی مراجع انتظامی‌و قضایی داخل کشور با خارج از کشور بوده و از طریق سیستم رایانه‌ای اختصاصی به صورت لحظه‌ای با کشورهای عضو و دبیرخانه کل سازمان ارتباط دارد.

اهم مأموریت‌های پلیس بین‌الملل ناجا:

  • همکاری با مقامات قضایی در زمینه استرداد مجرمین
  • پیگیری جرایم ایرانیان در خارج از کشور
  • انعکاس جرایم اتباع بیگانه در ج.ا.ایران به کشور متبوع آن ها
  • تبادل اطلاعات پلیسی بادبیرخانه مرکزی سازمان اینترپل واینترپل کشورها درکلیه زمینه های مرتبط با امورپلیسی
  • همکاری با اینترپل کشورها درخصوص مبارزه با جرایم سازمان‌یافته بین‌المللی
  • صدور گواهی عدم سوءپیشینه به زبان انگلیسی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور
  • استعلام سوابق کیفری اتباع کشورهای خارجی، حسب خواسته مراجع قضایی و انتظامی از کشور متبوع آن ها
  • اقدام درخصوص ردیابی و شناسایی گمشدگان ایرانی در خارج از کشور و اتباع خارجی گمشده در داخل ج.ا.ایران
  • اعلام مشخصات آثار فرهنگی و هنری مسروقه به سایر کشورها و اقدام در جهت ردیابی و کشف آثار هنری مسروقه اعلامی‌از طرف سایر کشورهای عضو اینترپل در ج.ا.ایران
  • ایجاد هماهنگی‌های لازم برای شرکت نمایندگان ناجا در کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی
  • پیگیری جرایمی‌که درچند کشور به‌ وقوع پیوسته و به نحوی با منافع یا اتباع ج. ا. ایران مرتبط باشد.

هشدارهای پلیس بین‌الملل ناجا

  • از اطمینان به افراد ناشناسی که غالباً در مسیرها با ارائه کارت‌های جعلی پیشنهاد مساعدت در کاریابی، تجارت، تهیه روادید اروپا، گذرنامه جعلی و ... را می نمایند، جداً خودداری نمائید. این قبیل افراد با جلب اعتماد مسافران و دادن وعده هایی مبنی بر یافتن کار و دریافت روادید و گذرنامه کشورهای اروپایی، مبالغ هنگفتی اخاذی نموده و ناپدید می شوند. همچنین با مشارکت دادن مسافرین در جرایمی چون جعل گذرنامه، قاچاق انسان موجبات بازداشت و حبس آنان را فراهم می آورند.
  • از تحویل دادن مدارک هویتی خود (خصوصاً گذرنامه)‌ به افراد غیرمسئول، ‌به هر دلیل ‌جداً خودداری نمایید.
  • برای اخذ ویزای ‌کشورها فقط به سفارت کشور مورد نظر مراجعه کرده و از تماس با دلالان و واسطه‌ها خودداری نمایید.
  • به اشخاص ناآشنا که در فرودگاه ها و اطراف سفارت خانه کشورها قصد طرح دوستی با شما را دارند، اعتماد ننمایید.
  • با عنایت به اتصال اکثر کشورهای جهان به خصوص همسایگان ج.ا.ایران (ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس) به بانک اطلاعات بین المللی گذرنامه های مسروقه و مفقودی اینترپل(SLTD)، به هموطنان توصیه می شود از تهیه گذرنامه خارج از سیکل قانونی در داخل و خارج از کشور خودداری نمایند. بدیهی است در صورت استفاده فرد از این گونه گذرنامه ها در مبادی ورودی و خروجی کشورها که به سیستم فوق مجهز می باشند، دارنده گذرنامه دستگیر و به عنوان متهم با وی برخورد خواهد شد.
  • ارتکاب اعمال مجرمانه توسط ایرانیان در خارج از کشور حیثیت ملی ما را خدشه‌دار می‌کند. بنابراین مواظب اعمال و رفتار خود در خارج از کشور باشیم.
  • چنانچه هر یک از اتباع ایرانی در خارج از کشور مرتکب جرمی شود، مراتب از طریق اینترپل آن کشور به پلیس بین‌الملل ناجا منعکس می شود. بدیهی است این موارد در سوابق کیفری فرد ثبت شده و علاوه بر آن به موجب قانون صدور گذرنامه، محدویت هایی برای خروج مجدد این افراد اعمال خواهد شد.
  • هر ایرانی در خارج از کشور سمبل انقلاب، اسلام و نماینده مردم ایران است. شما برادر و خواهر گرامی سعی کنید بهترین سفیر کشورمان در دنیا باشید.
  • در کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی دیگر از کشورها، بسیاری از داروها بالاخص داروهای مسکن قوی و کدئین دار جزء مواد مخدر محسوب شده و حاملین این داروها، مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند. لذا از به همراه بردن دارو به خارج از کشور خودداری نمایید و در صورت ضرورت نسخه پزشک معالج را همراه داشته باشید.
  • با عنایت به افزایش فرار مجرمین متهم به صدور چک بلامحل به خارج از کشور، از هموطنان عزیز درخواست می شود به منظور پیشگیری از وقوع این نوع جرایم حتی الامکان از قبول چک های مدت دار با مبالغ بالا در معاملات خودداری نمایند.

هنگام اقامت در کشورهای خارجی موارد ذیل را مد نظر قراردهید:

الف) ‌از سپردن وسایل، مدارک شناسایی، کارت اعتباری، پول و اشیاء‌گران قیمت خود به افراد ناشناس و یا رها نمودن آنها در اتاق هتل محل اقامت، خودداری نمایید.

ب) از پذیرفتن پول، اشیاء و وسایل اشخاص ناآشنا که با شگردهای مختلف درخواست انتقال آن به خارج از کشور و یا بالعکس را دارند، جداً پرهیز نمائید. لازم به ذکر است در موارد متعددی مشاهده شده که این قبیل افراد از سادگی مسافران سوء استفاده نموده و مواد مخدر و سایر وسایل ممنوعه را که در وسایل خود جاسازی کرده بودند، به آنان سپرده و موجب بازداشت و گرفتاری هموطنان مسافر گردیده اند. در هنگام خروج از محل اقامت، مدارک شناسایی و آدرس و شماره تلفن محل سکونت خود را به همراه داشته باشید.

ج) در صورت امکان از کارت های اعتباری استفاده کنید و در غیر این صورت فقط به میزان مورد نیاز وجه نقد همراه داشته باشید و در نگهداری آن دقت لازم را به عمل آورید.

د) حتی الامکان در اوقات پایان شب یا صبح زود از تردد در محل های خلوت نظیر ایستگاه های مترو خودداری نمایید.

ه) نشانی و شماره تلفن سفارت ج.ا.ایران در کشور محل اقامت را از قبل تهیه نموده و به همراه داشته باشید. در صورت بروز هرگونه مشکل در خارج از کشور مطمئن ترین محل برای مراجعه، سفارت ج.ا.ایران در آن کشور می باشد.

  • توصیه می شود هیچ سندی را که متوجه مطالب آن نشده اید و یا به زبان محلی می باشد، امضاء نکنید چون پس از امضای سند، اصلاح آن تقریباً غیر ممکن است.
  • در تعدادی از کشورها استعمال سیگار در برخی اماکن ممنوع بوده و افرادی که در این مناطق مبادرت به استعمال دخانیات نمایند، مشمول جریمه نقدی خواهند شد.
  • گواهینامه بین المللی در برخی کشورها فاقد اعتبار می باشد و در صورت نیاز به رانندگی باید از گواهینامه رانندگی این کشورها استفاده کرد. در غیر این صورت در صورت بروز حادثه فرد مقصر شناخته شده و ممکن است بازداشت شود.
  • تمامی مسافرین برای ورود به کشورها (به جز کشورهایی که دارای قرارداد لغو روادید با ج. ا. ایران می باشند) باید دارای روادید معتبر و یا مجوز عبور به کشور ثالث باشند.
  • تمدید روادید در برخی کشورها به سختی انجام می گیرد. لذا توصیه می شود مدت اقامت را بر مبنای زمان تعیین شده تنظیم نمایید تا با مشکل مواجه نشوید.
  • مأموران اداره مهاجرت برخی از کشورها ممکن است در هنگام ورود مسافر در مورد علت مسافرت، هتل و محل اقامت سوالاتی داشته باشند و چنانچه مشخص شود که فرد به هر دلیل نمی تواند وارد این کشورها شود طبق قوانین داخلی می توانند با وجود داشتن روادید معتبر او را به کشورش بازگردانند. بنابراین داشتن برنامه دقیق برای سفر به این کشورها ضروری است.
  • از اواسط سال 1386 قانون لزوم انگشت نگاری و عکسبرداری از چهره کلیه مسافرین خارجی در مبادی ورودی برخی کشورها به اجرا گذاشته شده و ماموران اداره مهاجرت در صورت صلاحدید با مسافران مصاحبه نیز خواهند نمود. بنابراین توصیه می گردد در مقابل درخواست مأموران اداره مهاجرت در این خصوص از هرگونه عکس العمل خاص اجتناب نمائید. در غیر این صورت حکم اخراج مسافر صادر و به کشور باز گردانده می شود.
  • در صورت اقامت در هتل ها و مسافرخانه ها اولا باید سعی شود در اماکن شناخته شده اقامت گزیده و ثانیا از وسائل و مدارک مسافرتی از جمله گذرنامه، بلیت و دارائی های خود به دقت مواظبت نمایید. به این منظور استفاده از صندوق امانات در هتل ها و مهمانخانه ها توصیه می شود.
  • چنانچه به هر دلیل توسط پلیس محلی بازداشت شدید، بلافاصله از مأموران بخواهید به استناد ماده 36 کنوانسیون وین ناظر بر امور کنسولی، مراتب را سریعاً به سفارت یا نزدیکترین سرکنسولگری ج. ا. ایران اطلاع دهند و چنانچه زبان محل را نمی دانید از امضاء هرگونه اوراق و اسناد خودداری فرمائید.
  • از تبدیل پول در غیر از صرافی ها و بانک ها اجتناب نموده و از قبول اسکناس های درشت از دست فروشی ها و افراد خیابانی خودداری نمائید. در صورت مشاهده پول جعلی از استفاده و یا ارائه آن به دیگران پرهیز نمائید.
  • دربسیاری از موارد مشاهده شده است هموطنان عزیز بدون در نظر گرفتن مقررات مربوط به اشتغال و لزوم أخذ روادید کار، تنها باتوجه به لغو روادید توریستی میان دو کشور، مبادرت به فعالیت در مراکز تولیدی و یا خدماتی این کشور نموده اند که این موضوع منجر به تضییع حقوق آنان توسط کارفرمایان و صاحبان شرکت ها شده و از طرف دیگر منجر به بازداشت و اخراج این افراد گردیده است. اتباع ایرانی در صورت تمایل به اشتغال در این کشورها باید نسبت به أخذ روادید کار اقدام نمایند و قبل از انجام سفر به این کشورها، تقاضای خود را مبنی بر دریافت روادید ورود با حق کار، به نمایندگی آن کشور در تهران ارائه نمایند.
  • باتوجه به مقررات برخی کشورهای همسایه، چنانچه صاحبان اتوبوس ها، کامیون ها و یا خودروهای شخصی در زمان ورود به این کشورها نسبت به سوار نمودن مسافران غیر قانونی از جمله افراد بدون گذرنامه، دارندگان گذرنامه های جعلی و افرادی که مهر ورود در گذرنامه آنها درج نگردیده یا حتی اقدام به حمل برخی اجناس غیر قانونی (مثل مواد مخدر حتی به میزان کم) نمایند، خودروهای آنان به نفع دولت آن کشور مصادره خواهد شد.
  • لازم است هموطنان عزیز در هنگام ورود به مبادی مرزی کشور ها، دقت نمایند تا گذرنامه آنان ممهور به مهر ورود آن کشور شده باشد. لازم به ذکر است حتی در صورت سهل انگاری پلیس مرزی کشور مذکور، صاحب گذرنامه از نظر مقامات ذی صلاح این کشور ها متهم به عبور غیرمجاز بوده و عواقب این امر متوجه وی خواهد بود.
  • حضور بیش از سه ماه در کشورهایی که دارای قرارداد لغو روادید می باشند، مستلزم اجازه رسمی از مقامات آن کشور و تمدید مدت اقامت می باشد از این رو اقامت بیش از حد مجاز جریمه و حتی اخراج را به همراه خواهد داشت.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 148073
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز