یکشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

گروه دانش وسلامت- مریم غفاری: دومین گردهمایی بزرگ دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور صبح روز گذشته با حضور معاون رئیس‌جمهور، مسئولان وزارت بهداشت، روسای شبکه‌های بهداشتی سراسر کشور، روسای بیمارستان‌های خصوصی و 150انجمن علمی در سالن همایش‌های رازی تهران آغاز به کار کرد.

سلامت

به گزارش همشهری، در این همایش رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور، مهم‌ترین راه دستیابی به سطح دانش دنیا را جهاد اقتصادی در بخش سلامت عنوان کرد و گفت: همه انسان‌ها در عرصه‌های مختلف تلاشگر هستند و زمانی که این تلاش‌ها با فداکاری در عرصه جنگ آمیخته شود، شکل جهاد به خود می‌گیرد.

رحیمی خاطرنشان کرد: در بخش پزشکی و درمان، کارهای بزرگی صورت گرفته که کافی نیست. به‌دلیل اینکه سال‌های زیادی از دانش روز دنیا عقب مانده‌ایم باید تلاش کنیم تا خودمان را به سطوح بالاتر برسانیم‌که با جهاد اقتصادی می‌توانیم به این امر دست پیدا کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: در حال حاضر کشور ما به خودکفایی در تولید داروها رسیده و توانسته است‌ حدود 97درصد داروها را در کشور تولید کند و این سه درصد باقیمانده از نظر حجم ریالی و ارزی با 50درصد تولیدات برابری می‌کند و میزان آن بالاست که باید به آن دست یافت. وی با اشاره به اینکه پزشکان متعهد، انسان‌هایی ارزشمند و شجاع هستند، افزود: پزشکان متعهد و دست‌اندرکاران نظام سلامت دارای معرفت بوده و مسئولیت‌پذیر هستند و بزرگ‌ترین مسئولیت انسان‌ها در حوزه پزشکی و سلامت نمود پیدا می‌کند.

دکتر مرضیه وحید‌دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از 5 برابر شدن بودجه کشور در سال‌های اخیر و ثابت ماندن بودجه وزارت بهداشت خبر داد و افزود: البته سرانه‌های کل سلامت طی سال‌های81 تا 90 رشد جدی یافته ولی به علت گرانی هزینه‌های سلامت در دنیا، این مقدار کافی نیست. وی افزود: مقایسه‌ای بین رقم اعتبارات کل کشور و وزارت بهداشت در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که بودجه کل کشور رشدی5 برابری داشته ولی بودجه وزارت بهداشت ثابت مانده است.

وی با اشاره به اینکه مطالعه روی پیشرفت‌های 100سال اخیر 9کشور دنیا نشان می‌دهد که بین سطح سلامت و درآمدها رابطه‌ای مستقیم وجود دارد، گفت: براساس این ارزیابی‌ها 26 تا 40درصد این رشد مدیون ارتقای سطح سلامت جامعه و سرمایه‌گذاری در این عرصه بوده است. وی جهاد اقتصادی را یکی از محورهای مهم توسعه برنامه‌های وزارت بهداشت در همه زمینه‌ها اعلام کرد و گفت:

در سال2010، گردش مالی حساب سلامت در دنیا حدود 5400میلیارد دلار بوده، در حالی که این رقم در کشور ما متناسب با این گردش مالی نیست.وی بخش سلامت را از پرهزینه‌ترین و البته پرثمرترین بخش‌ها در کشورهای دنیا اعلام کرد و گفت: نگاه ما در این بخش نباید هزینه سرباری باشد بلکه هر قدر که به انسان سالم و گستره بازار سلامت توجه کنیم، به همان نسبت جامعه سالم‌تری داشته و در آینده هزینه‌های کمتری می‌پردازیم.

‌نخستین آمبولانس‌ ‌ اتوبوسی

در حاشیه برگزاری دومین گردهمایی بزرگ دست‌اندرکاران نظام سلامت و با حضور معاون رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نخستین دستگاه اتوبوس - آمبولانس کشور افتتاح شد. بنا بر این گزارش، دکتر حسین مبارکی، مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص این اتوبوس- آمبولانس‌ها اظهار داشت: با افتتاح این اتوبوس آمبولانس و با هماهنگی‌های صورت گرفته با اورژانس کشور 100دستگاه اتوبوس- آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور افزوده می‌شود که تا آخر آبان ماه 36دستگاه به استان‌ها تحویل داده می‌شود. وی افزود: 24میلیارد و 500میلیون تومان برای 100دستگاه اتوبوس- آمبولانس هزینه شده است که هزینه هر دستگاه 245میلیون تومان برآورد شده است.

کد خبر 147954
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز