گروه دانش وسلامت - مریم غفاری: وزیر بهداشت و درمان درمصاحبه اخیر خود اعلام کرد:

زباله بیمارستانی

تمام بیمارستان‌ها، دارای سیستم‌ امحای زباله و ضدعفونی‌کننده هستند اما تنها 40درصد بیمارستان‌های تهران به دستگاه‌های بی‌خطرساز زباله مجهزند. طبق قانون پسماند، وزارت بهداشت به‌عنوان تولید‌کننده این مواد باید با ایجاد مراکز امحای بهداشتی، زباله‌های بیمارستانی را جمع‌آوری و امحا کند ولی سال‌هاست وزارت بهداشت به بهانه نبود پول، از زیر بار انجام این کار شانه خالی می‌کند و اقداماتی هم که تاکنون برای مشکل پسماندها صورت گرفته از نظر کمی و کیفی مورد تأیید مسئولان محیط‌زیست به‌عنوان سازمان ناظر نبوده و در کمتر بیمارستانی انجام شده است و زباله‌های بیمارستانی تفکیک می‌شوند اما بی‌خطرسازی نمی‌شوند.

حرکت لاک‌پشتی وزارت بهداشت!

براساس این گزارش، دستجردی با اعلام اینکه من خودم پیگیر تسریع این روند هستم و پیش از این در نامه‌ای به تمام بیمارستان‌ها ابلاغ کرده‌ام که این دستگاه‌ها را تهیه کنند زیرا عدم‌نصب این دستگاه‌ها در مراکز درمانی در ارزش‌گذاری‌ها و اعتبارسنجی‌ها تأثیر دارد. وی با اشاره به اینکه اگر بیمارستانی مجهز به نصب دستگاه بی‌خطرساز زباله نشود ممکن است تعطیل شود، گفت:

برای این کار ردیف بودجه خاصی در نظر گرفته بودند که این ردیف الان در اختیار ما نیست و بیمارستان‌ها هر چند برایشان سخت است ولی باید از درآمدهای اختصاصی خود، این اقدام را حتما انجام دهند. مسئولان شهری معتقدند که شهرداری تهران وظیفه‌ای در قبال جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی ندارد ولی به‌دلیل اینکه اگر این اقدام صورت نگیرد سلامت شهروندان به خطر می‌افتد شهرداری این کار را انجام می‌دهد.

مهندس محمد فیاض، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران دراین خصوص به همشهری گفت: دستگاه‌هایی که درحال حاضر در بیمارستان‌ها وجود دارد، زباله‌سوز نبوده و دستگاهی به نام هیدروکلاو هستند که می‌توانند برای ضدعفونی زباله‌ها، درجه حرارتی نزدیک به 170 تا 180درجه ایجاد کنند که البته با این اقدام تنها مقداری از میکروب‌های زباله کشته می‌شود و همه میکروب‌ها از بین نمی‌روند.

به گفته وی، نصب این دستگاه‌ها را می‌توان به فال‌نیک گرفت و هرچند که دستگاه‌های هیدروکلاو نمی‌تواند زباله‌های بیمارستانی را به‌صورت کامل‌ ضدعفونی کند و همچنان بعد از انجام این عملیات ویروس‌ها و میکروب‌هایی در این نوع زباله‌ها باقی می‌ماند ولی باز هم بودن اینها بهتراز نبودشان است. هم‌اکنون در دیگر کشورهای دنیا، ابتدا زباله‌های بیمارستانی ضدعفونی می‌شوند و بعد با استفاده از دستگاه‌های محفوظی که امکان خروج هیچ شیرابه‌ای از آن وجود ندارد، زباله‌های بیمارستانی امحا می‌شود و سیستم دفن به‌طور کلی در دنیا منسوخ شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به تولید روزانه 90 تن زباله‌ بیمارستانی، گفت: البته این میزان تولید تنها مربوط به بیمارستان‌های بزرگ است که سیستم جمع‌آوری دارند و قابل شناسایی هستند. با محاسبه آمار زباله تولیدی درمانگاه‌ها، مطب‌ها و مراکز درمانی دیگر، میزان تولید زباله‌های بیمارستانی بیشتر از این میزان خواهد شد. هم‌اکنون آماری از میزان زباله این مراکز وجود ندارد و ضروری است که ارگان‌های نظارتی همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند.

براساس قانون مدیریت پسماند، امحا و حمل زباله‌های ویژه که زباله‌های بیمارستانی نیز از این نوع پسماند هستند، بر عهده تولید‌کننده است اما با توجه به اینکه بیمارستان‌ها دارای امکانات لازم برای جمع‌آوری این نوع زباله‌ها نیستند، درحال حاضر جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی توسط شهرداری تهران انجام می‌شود. البته این اقدام براساس قانون جزو وظایف شهرداری تهران نیست.

فیاض خاطرنشان کرد: هم‌اکنون جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی برای سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، هزینه‌های بسیار زیادی دارد. مبالغی نیز که توسط بیمارستان‌ها برای این اقدام به شهرداری پرداخت شود، تنها یک‌دوم تا یک سوم ازهزینه واقعی جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی را تأمین می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: مهم‌ترین مشکل شهرداری برای امحای زباله‌های بیمارستانی، نبود همکاری برخی بیمارستان‌هاست که در جلسات مستمر سازمان مدیریت پسماند با وزارت بهداشت، باید برطرف شود.

کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز در این خصوص گفت: به‌دلیل کم‌بودن اعتبارات مدیریت پسماندهای بیمارستانی، وزارت بهداشت سال‌هاست از منابع داخلی خود در این راه هزینه می‌کند. علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس هم گفت: هم‌اکنون مهم‌ترین علت شیوع بیماری‌های خطرناک مانند وبا، مجاورت اراضی کشاورزی با کارگاه‌های تجزیه زباله‌های بیمارستانی و نشت پساب این زباله‌ها در آب‌های زیرزمینی است.

کد خبر 147315
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز