دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

به علت افزایش سرسام آور هزینه های فعالیت تجاری در بازارهای اقتصادی امارات و تداوم بحران در بورس های دوبی و ابوظبی، بانک های معتبر بین المللی و خرده سرمایه گذاران کوچک و متوسط در اندیشه خروج از امارات هستند.

به گزارش گروه اقتصادی روزنامه هشهری، با وجود اینکه شرکت های کوچک و متوسط به علت هزینه های بالای اجاره و کسب مجوزهای تجاری در دوبی از این شهر خارج شده و به سمت شهرهای مناطق ارزان تر شارجه، عجمان، راس الخیمه و دیگر مناطق آزاد امارات می روند، اما بانک های معتبر بین المللی به علت کاهش جذابیت اقتصادی امارات و تداوم بحران مالی در بورس این کشور سعی در یافتن اقتصادهای جذاب تر و جایگزین ساختن آنها به جای امارات و یا کاهش فعالیت های تجاری خود در این کشور دارند.

 به نوشته نشریات اماراتی، هزینه راه اندازی یک شرکت کوچک در منطقه آزاد راس الخیمه حدود 6 هزار دلار و در شارجه 6.5 هزار دلار است حال آنکه همین رقم در دوبی بیش از چهار برابر است و همین امر موجب فرار سرمایه ها از قطب تجاری منطقه شده است.

افزون بر این، تأخیر در ارائه مجوز فعالیت تجاری و تخصیص واحدهای تجاری دیگر موانع بزرگ بر سر راه سرمایه  گذاران برای حضور در مناطق آزاد دوبی محسوب می شود؛ هم  اکنون تقریباً فضای خالی اجاره در دوبی یافت نمی شود.

افزایش سرسام  آور ترافیک شهری در مناطق آزاد دوبی دیگر مانع عمده بر سر راه فعالیت های تجاری کوچک و متوسط در این امارت محسوب می شود، حال آنکه بهبود شبکه های جاده  ای در مناطق آزاد امارت  های شمالی موجب استقبال سرمایه گذاران از آن مناطق شده است.

 صنعت بانکداری امارات متحده عربی نیز با رکود کم سابقه ای روبرو شده و برخی گزارش ها از تمایل بانک های معتبر بین المللی برای خروج از امارات به علت کاهش رونق و جذابیت آن حکایت دارد. بانک معتبر کردیت سوئیس اخیرا اقدام به فراخواندن مدیران برجسته خود که در امارات مشغول به کار بوده اند، کرده است و آنها را راهی بازارهای مالی دیگر کشورها نموده است.

در پی رکود بازارهای مالی و بورس های امارات متحده عربی در سال جاری میلادی، سود بانک های این کشور در سه ماهه دوم سال  2006 کاهش چشمگیری یافته است. تمامی بانک های امارات در سه ماهه دوم سال با کاهش سود مواجه شدند که علاوه بر اثرپذیری آنها از وضعیت بحرانی بورس ها، نبود درآمد از محل پذیره نویسی سهام عامل دیگر رکود بانک های امارات محسوب می گردد.


پنج بانک بزرگ امارات که نتایج عملکرد مالی خود در سه ماهه آوریل تا ژوئن 2006 را اعلام کرده اند از کاهش درآمدها نسبت به سه ماهه قبل خبر داده اند.

به طور مثال، بانک ملی ابوظبی که از لحاظ دارایی بزرگترین بانک امارات محسوب می شود، اعلام کرد که سودش در سه ماهه دوم سال 39.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2005 و 20.2 درصد نسبت به سه ماهه نخست سال جاری کاهش یافته است.

 درآمدهای بانک تجاری ابوظبی که سومین بانک بزرگ امارات است نیز در مدت فوق نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.7 درصد و نسبت به سه ماهه نخست سال جاری 7.8 درصد کاهش یافته است.

کد خبر 1471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز