همشهری آنلاین : هزاران نفر از مردم مکزیک علیه بالا رفتن قیمت محصولات پایه تظاهرات کردند.

به نوشته ال موندو، در جریان این تظاهرات بزرگ که در شهر مکزیک برپا شد، سندیکا‌ها ،سازمان‌ها و گروه‌های اجتماعی شرکت کردند. این راهپیمایی که در اعتراض به افزایش قیمت محصولات پایه به ویژه قیمت نان ذرت (ترتییا) انجام گرفته، از سوی کارشناسان اولین تظاهرات اعتراض آمیز علیه دولت راستگرای فلیپه کالدرون تلقی شده است.

تظاهر کنندگان از میدان انخل د لا ایندپندنسیا (فرشته استقلال) حرکت خود را آغاز کرده و با عبور از خیابان رفورما (اصلاحات) وارد میدان بزرگ شهر (ال سوکالو) شده و در آنجا تجمع کردند.در میدان سوکالو نیز یکی از شرکت کنندگان در تظاهرات پشت تریبون رفت و سخنان کوتاهی را خطاب به مردم ایراد کرد.

ورونیکا ولاسکو از مجریان تلویزیون، بیانیه ‌را قرائت کرد که به موجب آن مردم به اتحاد ملی دعوت شده‌اند و هدف اصلی این تظاهرات نیز دفاع از حاکمیت ملی ،تولیدات خوراک پوشاک و تامین انرژی و در خواست برای بالا بردن سطح دستمزد‌ها و اشتغال زایی عنوان شده است.

در این تظاهرات مانوئل لوپس اوبرادور رییس حزب چپگرایی انقلابی نیز حضور پیدا کرد و طی سخنانی گفت:هیچ فردی نمی‌تواند لزوم تغییر در سیاست اقتصادی را انکار کند.

در جریان تظاهرات مردمی در میدان سوکالو ،تظاهر کنندگان همچنین شعار‌هایی مبنی بر "نفوذ حزب عمل ملی(حزب حاکم) کمتر باید شود و میزان نان ذرت باید در جامعه افزایش یابد "،سر دادند.

 این در حالی است که در جریان این تظاهرات معترضان همچنین درخواست‌هایی را مبنی بر افزایش دستمزد‌ها را مطرح کردند.

این تظاهرات توسط اتحادیه ملی کارگران، که بیش از 200 سندیکا زیر نظر آن فعالیت می‌کنند،و کنگره دائمی کشاورزی ،که هر دو از سازمان‌های غیر دولتی محسوب می‌شوند،برپاشده است.

افزایش قیمت نان ذرت در ماه دسامبر 2006 ،افزایش قیمت شیر و تخم مرغ را نیز در پی آورد.با بالا رفتن قیمت محصولات پایه در مکزیک، اوضاع اقتصادی در این کشور به وخامت گرایید.

قیمت نان ذرت در مکزیک در مقایسه با قیمت این محصول در سایر نقاط جهان به طرز بی سابقه‌ای افزایش یافته است.نان ذرت در نانوایی‌ها و در مراکز خرید و فروش شهر مکزیک در ماه دسامبر به بهایی معادل 10 پسو (برابر با 70 سانتیم یک یورو) عرضه شد.

با توجه به افزایش قیمت نان ذرت ودیگر محصولات پایه‌ای نرخ تورم نیز در مکزیک به 4.05 درصد در سال 2006 رسید، این در حالی بود که پیشتر کارشناسان اقتصادی مکزیک 3 درصد تورم را برای سال 2006 پیش بینی کرده بودند.

بانک مرکزی مکزیک علت افزایش این محصول را کمبود تولید آن اعلام کرده است.البته بانک مرکزی مکزیک پخش شدن شایعات درباره افزایش قیمت نان را نیز از علل فرعی افزایش نرخ این محصول دانسته است.

یک زن خانه دار مکزیکی 44 ساله با توجه به وضعیت نامطلوب کنونی اقتصاد مکزیک گفت:"من سه فرزند پسر جوان و یک دختر بچه دارم که به مدرسه می‌روند و روزانه سه کیلو تورتییا (نان ذرت) می‌خرم، اما با توجه به افزایش قیمت نان نمی‌دانم در آینده چه باید کرد.

کد خبر 14692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز