گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: دانشجویان 100 هزار تومان وام تغذیه می‌گیرند و با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، وزارت علوم برنامه‌ای برای پرداخت نقدی هزینه غذای دانشجویان ندارد.

تغذیه

معاون دانشجویی وزارت علوم در این باره به همشهری اعلام کرد: پرداخت نقدی هزینه غذای دانشجویی در برنامه کاری وزارت علوم قرار ندارد و این وزارتخانه براساس قانون، 2برنامه را با توجه به هدفمند شدن یارانه‌ها دنبال می‌کند که هدفمند کردن یارانه‌های دانشجویی اعم از قیمت خوابگاه و غذاست، ضمن اینکه براساس قانون، خدمات رفاهی دانشجویی برون‌سپاری می‌شود.محمود ملا‌باشی با اشاره به پرداخت «وام تغذیه» به دانشجویان دانشگاه‌ها گفت: اکنون قیمت هر پرس غذای دانشجویی 175 تومان است که دانشجویان می‌توانند قیمت غذای دانشجویی را به‌صورت وام دریافت کنند و پس از فارغ‌التحصیلی نسبت به بازپرداخت آن اقدام کنند.

وی درباره جزئیات این وام و نیاز به ضامن معتبر اظهار کرد: هم‌اکنون با توجه به افزایش قیمت‌ها، نرخ غذای دانشجویی به 350 تومان رسیده که بد نیست توجهی هم به میزان این قیمت‌ها در طول یکسال تحصیلی شود، یک دانشجوی مقطع کارشناسی در طول هفته 800 تومان، در طول ماه 3‌هزارو 200 تومان، در طول سال 25 هزار تومان و در 4 سال تحصیلی خود مبلغ 100 هزار تومان را برای غذا هزینه می‌کند که ما این مبلغ را در قالب وام به دانشجو پرداخت می‌کنیم و درخصوص ضامن هم تمهیداتی اندیشیده شده‌است.

مستند‌سازی مدارک دانش‌آموختگان

معاون دانشجویی وزارت علوم همچنین از مستند‌سازی مدارک دانشگاهی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج‌از کشور از سال 1340 تاکنون خبر داد و افزود: درصورت استعلام اعتبار مدارک دانش‌آموختگان اعم از افراد عادی یا مسئولان کشوری می‌توان اعتبار مدرک تحصیلی را بلافاصله اعلام کرد.ملا‌باشی در باره جزئیات مستند‌سازی مدارک دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های خارج از کشور اظهار کرد: اداره کل دانش‌آموختگان وزارت علوم مدارک دریافتی از دانش‌آموختگان ایرانی دانشگاه‌های خارج از کشور از 50 سال گذشته تا‌کنون را با اجرای یک طرح جدید مستند‌سازی کرده‌است.
به گفته وی، اکنون بررسی و مستند‌سازی اعتبار مدارک دانش‌آموختگان داخل نیز در حال اجراست و این اقدام همچنین برای همه دانش‌آموختگان کشور که در دانشگاه‌های داخل ازجمله دانشگاه آزاد، غیرانتفاعی، علمی کاربردی و پیام نور تحصیل کرده‌اند کاربرد دارد و می‌توان اعتبار مدارک دانش‌آموختگان داخل را حتی در سال‌های دور ارزیابی کرد.

وعده رفع مشکل خوابگاه‌ها

معاون وزیر علوم در پاسخ به همشهری در باره کمبود خوابگاه و تمایل نداشتن بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این زمینه گفت: با موافقت دولت مقرر شده به سرمایه‌گذاران بخش خصوص که تمایل به ساخت خوابگاه‌ دارند وام ساخت با نرخ سود 4درصد پرداخت شود و دولت مابه‌التفات نرخ سود را خواهد پرداخت.ملاباشی افزود: تعاونی خوابگاه‌داران تشکیل شده و هر فردی که تمایل دارد از وام با نرخ سود 4 درصد برای ساخت خوابگاه استفاده کند باید عضو تعاونی خوابگاه‌داران شود، البته همه خوابگاه‌های دانشجویی تحت نظارت دانشگاه‌ها خواهد بود.

آخرین آمار از نقل و انتقال دانشجویان

معاون دانشجویی وزیر علوم با اشاره به آیین‌نامه مهمانی و نقل و انتقال دانشجویان در مقاطع کاردانی و کارشناسی گفت:‌ در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، 21‌هزار و 797 نفر تقاضای جا‌به‌‌جایی داشتند که با شرط عدم‌مشروطی و معدل بالاتر از 13 از شرایط مهمانی برخوردار می‌شدند، همچنین در دانشگا‌ه‌های مبدا با 68 درصد تقاضاها موافقت شد.وی از باز شدن پرتال ثبت ‌نام مهمانی و نقل و انتقال دانشجویان از آبان ماه حتی برای ورودی‌های جدید خبر داد و گفت: برای انتقال و مهمانی، شرایط دیگری وجود دارد. به‌منظور انتقال و مهمانی به دانشگاه‌های تهران، دانشجو باید 95 درصد آخرین نمره پذیرفته شده، برای دانشگاه‌های شهرستان‌ها 90 درصد نمره آخرین داوطلب پذیرفته شده و برای دانشگاه‌های غیردولتی 85 درصد آخرین رتبه داوطلب پذیرفته شده را داشته باشد.

راه‌اندازی دانشگاه اختصاصی تربیت بدنی

معاون وزیر علوم از راه‌اندازی دانشگاه اختصاصی تربیت بدنی خبر داد و گفت: دانشگاه اختصاصی تربیت بدنی که تنها امور ورزشی در آن انجام می‌شود موافقت اصولی خود را دریافت کرده است. همچنین طبق یک جدول زمان‌بندی برنامه‌های تربیت بدنی تمام دانشگاه‌های کشور از اول تا آخر سال اجرایی شده است.

اعتبارسنجی دانشگاه‌ها

مدیرکل دانش‌آموختگان وزارت ‌علوم در پاسخ به پرسش همشهری در باره اعتبار دانشگاه‌های خارجی اظهار کرد: طبق قانون اعتبارسنجی دانشگا‌ه‌های خارج از کشور بر‌عهده وزارت علوم است و این کار هر سال انجام می‌شود و نتایج اعتبارسنجی امسال هم به‌زودی اعلام می‌شود.به گفته محمد حسین مجلس‌آرا، اداره کل دانش‌آموختگان براساس شاخص‌های جدیدی دانشگاه‌های خارجی را به 5گروه رتبه‌بندی می‌کند.

وی در باره کاهش دانشگاه‌های خارجی مورد تایید وزارت علوم اظهار کرد: هم‌اکنون دانشگاه‌های خارجی مورد تایید وزارت علوم در 3 گروه رتبه‌بندی شده‌اند و درنظر داریم که این دانشگاه‌ها را در 5گروه رتبه ‌بندی کنیم و پس از آن اگر بخواهیم دانشجویان را از سوی وزارت علوم به خارج از کشور بورسیه کنیم تنها در دانشگاه‌های گروه A و B بورسیه خواهیم کرد.

استرالیا، مقصد جدید دانشجویان

به گفته مدیر‌کل بورس وزارت علوم، بیشترین دانشجویان بورسیه در سال گذشته دانشگاه‌های معتبر استرالیا را انتخاب کردند.حسن مسلمی نائینی افزود: پس از استرالیا، دانشجویان بورسیه دانشگاه‌های کشورهای اتحادیه اروپایی و آسیای جنوب‌شرقی را انتخاب کردند و تعدادی هم از سال گذشته عازم روسیه شده‌اند و البته تعدادی هم هفته گذشته به کانادا رفتند.

کد خبر 146853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز