سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: احزاب مخالف دولت در ترکیه اعتراض خود را با تصمیم دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور مبنی بر استقرار سپر دفاع موشکی ناتو در خاک ترکیه ابراز کرده‌اند.

ترکیه

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، نمیک کمال زیبک، رهبر حزب دموکراتیک ترکیه (DP) ضمن ابراز مخالفت با تصمیم دولت این کشور، نسبت به عواقب منفی این تصمیم هشدار داد.

وی روز جمعه (1 مهر، 23 سپتامبر) در گفت‌وگو با شبکه TV 8 ترکیه اظهار داشت، هدف از تصمیم ناتو مبنی بر استقرار سپر دفاع موشکی در خاک ترکیه نظارت بر اقدامات ایران و ایجاد شکاف بین دو کشور همسایه است.

وی افزود، در حالی که ایران با وجود فشارهای زیاد در مقابل سلطه غرب مقاومت کرده است، غرب به دنبال ایجاد شکاف در جهان اسلام است.

همچنین دیگر احزاب مخالف دولت ترکیه ضمن مخالفت با طرح استقرار سپر دفاع موشکی، نسبت به آثار منفی این طرح روی روابط دولت ترکیه با همسایگان خود ابراز نگرانی کردند.

حزب جمهوری‌خوان خلق (CHP) به رهبری کمال قلیچ داراوغلو، ضمن انتقاد از این طرح گفت، هدف از آن، دفاع از رژیم اسرائیل در مقابل موشک‌های ایران است.

همچنین نعمان کورتولموش، رهبر حزب صدای مردم اظهار داشت، دولت ترکیه از یک سو با رژیم اسرائیل مخالفت می‌کند و از سوی دیگر با طرحی موافقت می‌کند که هدف عمده آن دفاع از این رژیم است.

مصطفی کمالک یک سیاستمدار دیگر ترکیه‌ای و رهبر حزب سعادت این کشور نیز اظهار داشت، موافقت ترکیه مبنی بر استقرار سپر دفاع موشکی ناتو در خاک این کشور، منجر به فاصله افتادن بین ترکیه و همسایگان آن می‌شود.

بر پایه این گزارش، سلچوک اونال سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه اخیرا از تصمیم دولت این کشور مبنی بر میزبانی سپردفاع موشکی ناتو خبر داده است.

وی گفت، این طرح که باعث ارتقا ظرفیت دفاعی ناتو و تقویت سیستم دفاعی ترکیه می‌شود، همسو با روش راهبردی جدید ناتو است که در نشست سال گذشته لیسبون اتخاذ شد.

کد خبر 146785
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز