چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

گروه سیاسی: دو تبعه آمریکایی بازداشت‌شده در ایران، سرانجام روز گذشته با قرار وثیقه 5 میلیارد ریالی برای هر متهم آزاد شده و با هماهنگی سفارت سوئیس، ایران را به مقصد عمان ترک کردند تا از طریق این کشور، رهسپار آمریکا شوند.

spy

روابط عمومی قوه قضاییه گفته حکم آزادی این دو جاسوس آمریکایی به‌دنبال درخواست وکیل مدافع‌شان مبنی بر تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه از سوی شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر تهران صادر شده است. براساس اعلام قوه قضاییه نامبردگان تا صدور رأی قطعی با این وثیقه آزاد هستند. شین باور، جوش فتال و سارا شورد در هشتم مرداد 1388 به اتهام ورود غیرمجاز در مرزهای ایران با کردستان عراق بازداشت شده بودند. سارا شورد یکسال بعد در بیست‌وسوم شهریور ماه 1389 با قرار کفالت 500میلیون تومانی آزاد شد و به آمریکا رفت اما دو آمریکایی دیگر در ایران باقی ماندند و ماه گذشته در دادگاه بدوی به اتهام ورود غیرمجاز به خاک ایران و جاسوسی جمعاً به تحمل 16سال حبس محکوم شدند.

خبر آزادی این دو آمریکایی در حالی روز گذشته منتشر شد که رسانه‌های غربی به‌ویژه آمریکا طی دو سالی که از دستگیری آنان می‌گذشت تبلیغات منفی زیادی علیه ایران کردند. پس از دستگیری 3 تبعه آمریکایی در ارتفاعات غرب کشور، مسئولان کشور به صراحت اتهام این افراد را جاسوسی عنوان کردند. با تشکیل دادگاه 2 متهم باقیمانده مشخص شد آنها به اتهام جاسوسی وارد خاک ایران شده بودند، همچنان که دادستان کل کشور، بارها اعلام کرد جرم اتباع آمریکایی، جاسوسی و ورود غیرمجاز به خاک ایران است.

طی این دو سال دولت آمریکا تلاش زیادی کرد تا با فشار رسانه‌ای خود ایران را مجاب به پذیرش آزادی دو جاسوس باقیمانده بدون تشکیل دادگاه‌های آنان کند و از این رهگذر حاکمیت ایران را در جایگاه ضعف قرار دهد اما با اطلاع از نتیجه‌بخش‌نبودن فشار، اقدامات دیگری در پیش گرفت؛ درخواست برخی مقامات دولتی کشورهای همسایه در دیدارهای دیپلماتیک با ایران بخشی از این راهکارها بود. آخرین اقدام فرستادن 2 کشیش آمریکایی به تهران برای دیدار با رئیس‌جمهور بود.

کد خبر 146338
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز