همشهری آنلاین: شرکت‌کنندگان در نخستین اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی در بیانیه پایانی خود تصویب کردند‌که برای تضمین استمرار و بالندگی جنبش بیداری اسلامی ازطریق گسترش ارتباط و همکاری و انتقال تجربیات، مجمع جهانی بیداری اسلامی تشکیل و دبیرخانه دائم آن در تهران تأسیس شود.

bidari

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ ‌متن کامل این بیانیه که به تصویب شرکت‌کنندگان در این اجلاس رسید به این شرح است:

نخستین اجلاس بین المللی بیداری اسلامی در روزهای 18-19 شوال هجری قمری برابر با 26-27 شهریور ماه1390 هجری شمسی و مطابق با 17 - 18 سپتامبر 2011 میلادی با حضور بیش از 700 نفر از اندیشمندان، رهبران مقاومت اسلامی، شخصیت‌ها و فعالان عرصه های فرهنگی، سیاسی و رسانه ای و احزاب و تشکل های اسلامی از سراسر جهان در تهران برگزار شد و طی آن ابعاد فکری و پیشینه تاریخی این جنبش و آخرین تحولات، چالش‌ها و چشم اندازهای آن مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

این اجلاس با بیانات روشنگر و راهگشای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد و در جلسات عمومی و تخصصی ، شرکت کنندگان به طرح آراء و تبادل نظر پرداختند.

در پایان، نشست‌های تخصصی پنج گانه شامل:

1. تاریخچه،مبانی و مفاهیم بنیادی بیداری اسلامی

2. نقش آفرینان عرصه بیداری اسلامی

3.چالش های حرکت بیداری اسلامی

4.اهداف بیداری اسلامی 5.چشم انداز و افق های پیش روی بیداری اسلامی، گزارش نتایج بررسی ها و جمع بندی دیدگاه های اعضا را به جلسه عمومی ارائه دادند.

شرکت کنندگان با ابراز همدردی با مردم مسلمان سومالی بر ضرورت بسیج کمک های انسان دوستانه به مردم قحطی زده سومالی تاکید نمودند: باتوجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، دیدگاه های مطرح شده در جریان سخنرانی‌ها و مذاکرات نشست‌های تخصصی و به دنبال رایزنی های گسترده،شرکت کنندگان بر موارد ذیل تاکید نمودند.

جنبش بیداری اسلامی برآمده از حضور تعیین کننده و عمومی مردم از مردان و زنان و به ویژه جوانان است که با جسم و جان خود در صحنه مبارزه و فداکاری حاضر شده با هوشیاری و اتکا به هویت اسلامی خود هدف‌ها و شعارها را معین کرده و با خودباوری و عزم راسخ خود جایی برای ادامه حیات مستبدان وابسته باقی نگذاشته اند.

هدف مشترک این حرکت های مستقل در سرزمین پهناور اسلامی، حراست از کرامت انسانی، دستیابی به امنیت پایدار، برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی و پایه ریزی پیشرفت همه جانبه در سایه آموزه‌های اسلامی و بازیابی عزت ملی است که طی سالیان متمادی توسط استکبار و حکام وابسته پایمال شده است.

از همین رو جهت گیری بنیادین این حرکت های مستقل مردمی، رد هر گونه سطه بیگانه، حضور نیروهای نظامی خارجی و اشغال سرزمین های مقدس اسلامی توسط نژادپرستان صهیونیست است که در شعارها و نمادهای تمامی این حرکت‌ها به روشنی ، تبلور یافته است.

در صدو پنجاه سال گذشته، گروهی از علما، روحانیون و اندیشمندان متعهد اسلامی با درک صحیح از مسائل و معضلات جهان اسلام که موجب فقر و عقب ماندگی جوامع اسلامی گردیده بود چاره این درد مزمن را در احیای تفکر دینی مسلمانان و بازگشت به هویت اسلامی خود دیدند و برای مقابله با چالش‌های پیش روی امت اسلامی به پا خاسته و تلاش نمودند تا در چارچوب نهضت دینی و اسلامی ضرورت این مبارزه را به باور عمومی مبدل سازند.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) احیاگر بزرگ اسلام در تاریخ معاصر و تداوم این رهبری داهیانه توسط مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی)، فصل جدیدی از گسترش موج بیداری را در جهان اسلام گشود و به همگان ثابت کرد که در پرتو آموزه‌های دین و پایبندی به ارزش های متعالی اسلام، می توان عزت و اقتدار از دست رفته را به تمامی مردم بازگرداند و با قدرت از کرامت انسانی آنان دفاع کرد.

موضوع فلسطین و مقاومت شکوهمند اسلامی لبنان و فلسطین علیه رژیم صهیونیستی، به عنوان اصلی ترین مسئله جهان اسلام، آن را به یکی از ارکان جنبش بیداری اسلامی مبدل ساخته و در سیر تکاملی آن نقش اساسی داشته و در عین حال خود از دستاوردهای این جنبش فراگیر در جهان اسلام تاثیر پذیرفته است.

تحولات اخیر در سرزمین های اسلامی و پیروزی های شگرف ملت های بزرگ مسلمان از بیداری اسلامی و بازگشت مسلمانان به هویت دینی و اسلامی خود نشأت گرفته و ملت ها را مصمم نموده است تا با قیام همگانی خود نظام های حکومتی برخاسته از اراده خویش و مبتنی بر آموزه های اسلامی یعنی مردم سالاری اسلامی را بر سرنوشت خود حاکم نمایند.

(ان الارض یرثها عبادی الصالحون.) شرکت کنندگان در اجلاس توافق نمودند:

1. بیداری اسلامی ریشه در اسلام ناب و تکیه بر حضور مردم در تمامی عرصه های سیاسی و اجتماعی دارد. این باور ایمانی به همراه خودباوری و خرد جمعی منبع الهام بخش جنبش های فراگیر اسلامی بوده و با تاکید بر نقش قاطع مردم در تعیین سرنوشت خویش، مردمسالاری اسلامی را به ارمغان آورده است.

2. مردمسالاری اسلامی مبتنی بر رای مردم و حاکمیت ارزش های متعالی اسلام است که از یک سو با دین ستیزی و دموکراسی لائیک غربی مباینت دارد و از سوی دیگر با تحجر ،افراطی گری و خشونت کور در تعارض است و در حالی که خواستار تعامل عادلانه و مبتنی بر احترام متقابل با جهان است بر استقلال و هویت دینی خود تکیه کرده و هرگونه سلطه گری و سلطه پذیری را نفی می کند.

3. بازگشت به عزت و کرامت اسلامی و ملی، استقلال ملت های مسلمان و آزادی از اسارت فکری، سیاسی و اقتصادی قدرت‌های استکباری، نیازمند وحدت و همدلی آحاد امت اسلامی است و این امر خطیر جز در سایه خودباوری دینی و تمسک به تعالیم حیات بخش اسلام میسر نمی گردد. (واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا.)

4. تمامی اقشار مردم به ویژه جوانان و زنان از نقش بی بدیلی در جنبش بیداری اسلامی برخوردارند. از این رو ضمن ادای احترام و تکریم مقام والای شهدا و آسیب دیدگان جنبش بیداری اسلامی، صیانت از آزادی و حقوق انسانی و برآورده نمودن مطالبات مردم، تامین نیازهای اساسی جوامع اسلامی، اصلاحات اساسی در ساختار سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه و تلاش برای دستیابی به امنیت، توسعه، رفاه عمومی و اقتدار ملی در سایه آموزه های اسلامی باید متناسب با شرایط هر کشور و نیازهای مردم آن در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

5. تداوم پیروزی های جنبش بیداری اسلامی و صیانت از دستاوردهای آن نیازمند مبارزه با فساد و تبعیض، رعایت حقوق بنیادین شهروندان، تلاش برای رشد و پیشرفت اقتصادی از طریق سیاست های فقرزدایی و تقویت کارآمدی، توسعه سرمایه های انسانی، تربیت نسل جدیدی از نخبگان علمی و سیاسی متعهد به تعالیم حیات بخش اسلام و تحکیم همکاری‌ها و روابط اقتصادی بین کشورهای اسلامی است.

6. بالندگی و استمرار جنبش بیداری اسلامی که به دنبال بیش از 150 سال مبارزه مردم و تلاش مجاهدان و احیاگران اندیشه دینی در جهان اسلام به پیروزی نزدیک شده است، درگرو تحکیم روابط، همکاری منسجم، تعامل سازنده و تبادل تجربیات میان نهضت های اسلامی در کشورهای مختلف است.

7.پیروزی و تداوم جنبش بیداری اسلامی در کشورهای مختلف مبتنی بر شرایط بومی همان کشورهاست. همزمان حاکمیت اراده ملت ها، احیای عزت و کرامت ملی، برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی، پایه ریزی پیشرفت همه جانبه در سایه آموزه های اسلامی و رد هر گونه سلطه بیگانه، حضور نظامی خارجی و اشغال سرزمین‌های اسلامی توسط نژادپرستان صهیونیست اصول خدشه ناپذیر بیداری اسلامی است که نهضت های اسلامی را به هم پیوند می‌دهد.

8. اهمیت مسئله فلسطین و قدس شریف و مصالح امت اسلامی اقتضا می‌کند که موضوع حمایت از مقاومت و یاری رساندن به ملت صبور فلسطین مورد توجه جدی قرار گیرد. تداوم اشغال سرزمین فلسطین و حمایت گسترده استکبار جهانی از سیاست‌ها و رفتارهای رژیم اشغالگر قدس، زخمی عمیق بر پیکره امت اسلامی وارد نموده که التیام آن تنها با رفع اشغال از سرزمین فلسطین، بازگشت آوارگان فلسطینی به موطن خود و اعاده تمامی حقوق از دست رفته مردم فلسطین میسر خواهد بود.

9. گسترش موج بیداری اسلامی موجب افزایش توطئه های دشمن از جمله جنگ نرم علیه امت اسلامی گردیده تا با طرح مسائل فرعی و تحمیل دستور کار غیرواقعی بر نهضت های اسلامی فضای لازم را برای ادامه حضور و نفوذ بیگانه در کشورهای اسلامی و نظام های تازه تاسیس آنها فراهم کرده، آنها را از ادامه راه و رسیدن به اهداف خود بازدارد. نهضت‌های فعال اسلامی باید با هوشیاری و بهره گیری از راهکارهای خلاق و ابزارهای پیشرفته متناسب مانع توفیق این تلاش‌ها گردند.

10. اختلاف در صفوف انقلابیون و درگیری های قومی، فرقه ای، قبیله ای و مرزی، امت اسلامی را تضعیف کرده و به دشمنان اسلام فرصت می‌دهد تا توطئه های خود را علیه مسلمانان عملی سازند.

ضروری است آحاد مردم و رهبران نهضت های اسلامی ضمن به رسمیت شناختن و مدیریت تفاوت‌ها از فروافتادن در دام این گونه درگیری ها و تکفیر و تخطئه یکدیگر پرهیز نمایند. (ولا تنازعوا و تفشلوا و تذهب ریحکم واصبروا ان الله مع الصابرین.)

11.همزمان با احیای مجدد اسلام و رشد علمی، فکری و سیاسی مسلمانان، امواج تبلیغاتی گسترده ای در غرب علیه مسلمانان به راه افتاده است تا با ارائه تصویری مخدوش، متحجرانه و خشونت‌گرا از اسلام، زمینه مقابله و فشار علیه مسلمانان در جهان را فراهم آورد.

اسلام هراسی، اهانت به مقدسات اسلامی، هجمه‌های گسترده رسانه‌ای و اقدامات تبعیض آمیز غرب علیه مسلمانان از شگردهای مردود و بی اثر در برابر جنبش بیداری اسلامی است.

12. برای تضمین استمرار و بالندگی جنبش بیداری اسلامی از طریق گسترش ارتباط و همکاری، انتقال تجربیات، رصد و تحلیل تحولات، شناسایی فرصت ها و تهدیدها و ارائه راهکارها  مجمع جهانی بیداری اسلامی تشکیل شده و دبیرخانه دائمی آن در تهران تاسیس می گردد.

دبیرخانه ضمن پیگیری مصوبات این اجلاس، تمهیدات لازم را برای برگزاری اجلاس های دوره ای بیداری اسلامی و نشست های تخصصی فراهم ساخته و ارتباط مستمر میان اندیشمندان و فرهیختگان جهان اسلام را ساماندهی می‌کند.

14.از ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران در برگزاری اولین کنفرانس بین المللی بیداری اسلامی و میزبانی گرم آن تقدیر نموده و از مساعی بی دریغ دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و دیگر دست اندرکاران برگزاری این اجلاس قدردانی و تشکر می‌کنیم.

کد خبر 145990
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز