یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جین فوندا، هنرپیشه آمریکایی، نماد جنبش ضد جنگ ویتنام، پس از سالها دوباره در جمع معترضان به جنگ، این بار علیه جنگ عراق، حضور یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جین فوندا در برابر ده‌ها هزار تظاهرکننده‌ای که در واشنگتن گرد آمده بودند تا از کنگره آمریکا بخواهند که بودجه جنگ عراق را کاهش دهد، گفت: "من 34 سال است در تظاهرات ضدجنگ سخن نگفته‌ام، اما دیگر سکوت جایز نیست."

فوندا در سال 1972 در جریان اعتراضات ضدجنگش به هانوی پایتخت ویتنام شمالی - که در حال جنگ با آمریکا بود - سفر کرد. این سفر باعث بروز خصومت‌های زیادی بر ضد او در آمریکا شد.
جمعیت بزرگی که شنبه 27 ژانوبه (7 بهمن) در مقابل ساختمان کنگره آمریکا جمع شده بودند. شعار می‌دادند: "نیروها را همین الآن به کشور بازگردانید." و پلاکاردهایی را در دست داشتند که اعلام می‌کرد: "تقویت نیروها در عراق: راه نادرست"
علاوه بر جین فوندا هنرپیشه‌های مشهور دیگری مانند سوزان ساراندون و شون پن و نیز رهبران مذهبی و سیاسی مانند جسی جکسون نیز در این تظاهرات حضور داشتند و برای جمعیت سخن گفتند.
این تظاهرات پیشاپیش یک رای‌گیری در سنای آمریکا در هفته آینده در مورد قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور صورت می‌گیرد که راهبرد جدید جرج بوش در مورد جنگ عراق را محکوم می‌کند. بر اساس این راهبرد قرار است 21500 نیروی اضافی به عراق خشونت‌زده فرستاده شوند تا امنیت را در بغداد و سایر نقاط برقرار کنند.

کد خبر 14485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز