سیزدهمین دوره مسابقات دو و‌میدانی قهرمانی جهان در دایگو کره‌جنوبی پس از 9 روز رقابت پرهیجان، روز گذشته به پایان رسید.

دومیدانی

سهم دو و میدانی ایران در دایگو،تک مدال برنز احسان حدادی در پرتاب دیسک بود که در تاریخ این مسابقات بی‌سابقه بوده‌است. ایران با این مدال تاریخی در کنار کشورهایی مثل اسپانیا و ایتالیا در مکان 32 جدول مدال‌ها ایستاد. در سایر مواد هم اتفاقات مهمی افتاد که این گزارش به مرور آنها می‌پردازد.

حذف بولت در 100 متر

پیش‌بینی می‌شد که یوساین بولت برای بردن طلای 100 متر این بار کار سخت تری داشته باشد ولی اتفاقی که در فینال این ماده افتاد، بزرگ‌ترین شوک مسابقات بود. سریع‌ترین مرد جهان و مشهورترین چهره حاضر در دایگو که سایر شرکت‌کنندگان به‌دنبال گرفتن عکس یادگاری با او بودند، به‌دلیل استارت اشتباه از مسابقه فینال حذف شد. فینال 100 متر مهم‌ترین مسابقه هر تورنمنت دو و میدانی است و غیبت بولت این رویداد را تحت‌الشعاع قرار داد. به همین دلیل قانون جدیدی که براساس آن دوندگان با نخستین استارت اشتباه حذف می‌شوند، با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد. با وجود این، یاف ( فدراسیون جهانی دو و میدانی ) خبر داد که این قانون جدید تغییر نمی‌کند و در المپیک 2012 لندن هم اعمال خواهد شد. بولت در این باره گفت: «من نمی‌گویم که این قانون باید تغییر کند، این برای من یک درس بود تا تمرکز کنم و در بلوک استارت بمانم.» البته با وجود این استارت اشتباه، طلای 100 متر در اردوی جامائیکا باقی ماند و یوهان بلیک با9.92 ثانیه به قهرمانی رسید. بولت هم در 200 متر جبران کرد و طلای این ماده را به‌دست آورد.

ناکامی ایزینبایوا

یلنا ایزینبایوا، پرنده روس که با5.06متر رکورددار پرش ارتفاع زنان است امید اول قهرمانی در این ماده بود ولی در پایان به رتبه‌ای بهتر از ششمی نرسید. او در سال 2010 در مسابقات قهرمانی جهان در دوحه به رتبه چهارم رسید که زنگ خطری برای او محسوب می‌شد و با این شکست جدید شانس او برای طلای المپیک کمتر شده است. مدال طلای این ماده در دایگو درست مثل دوحه به فابیانا مورر برزیلی رسید که از مانع4.85 مترعبور کرد، درحالی‌که ایزینبایوا به رکوردی بهتر از4.65 متردست پیدا نکرد.‌

قهرمانی یک 18 ساله در 400 متر

در فینال 400 متر همه نگاه‌ها به لوشان مریت، قهرمان المپیک بود که به تازگی از محرومیت 21 ماهه دوپینگ برمی گشت. او حتی پس از پیچ پایانی هم پیشتاز بود ولی برتری‌اش را در آستانه عبور از خط پایان از دست داد. برنده مدال طلای این ماده کرانی جیمز بود که 2 روز پس از فینال وارد 19 سالگی می‌شد. دونده گرانادایی در مترهای پایانی غوغا کرد و با کسب این مدال طلا به کشورش کمک کرد که در رده دهم رده بندی کلی بایستد. او پس از این موفقیت گفت: «احساس فوق‌العاده‌ای دارم که توانستم نماینده موفقی برای کشورم باشم. »

و روز آخر

پس از ناکامی در فینال 100متر، مسابقات دایگو با یک اتفاق خوب برای بولت به پایان رسید. او در فینال 4 در 100 متر به جامائیکا کمک کرد که به مدال طلا برسد و با زمان37.04 ثانیه رکورد این ماده را هم شکست. طلای بخش زنان این ماده اما به آمریکا رسید. در پرش سه‌گام مردان، کریستین تیلور آمریکایی با17.96 متر توانست فیلیپ ایدوهو، مدافع عنوان قهرمانی از انگلیس را شکست دهد و به مدال طلا برسد. در 5000 متر مردان، مو فاراه از انگلیس به مدال طلا رسید. صبح دیروز در دوی ماراتن هم آبل کرویی از کنیا توانست ‌با اقتدار به مدال طلا برسد.

جدول

کد خبر 144751
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز