یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

رضا طلایی نیک* انتخابات از 3 طریق به پیشرفت و امنیت ملی کمک اساسی می‌کند.

vote

انتخابات با مشارکت حداکثری و رقابت سالم و سازنده در تداوم مردم سالاری دینی و تقویت سرمایه اجتماعی و تحکیم اقتدار فراملی بسیار مؤثر است و لذا انتخابات با مشارکت حداکثری مردم و رقابت سالم و سازنده با 3مؤلفه مردم سالاری دینی، سرمایه اجتماعی و اقتدار فراملی به تحکیم امنیت و پیشرفت ملت منجر می‌شود. برای صیانت از این سه مؤلفه در فرایند انتخابات، اتکا به اخلاق، قانون، اصول ارزشی و ماهیت اصلی انتخابات از الزامات راهبردی است.

در واقع با کمرنگ شدن اخلاق، قانون، اصول ارزشی و ماهیت اصلی انتخابات، پدیده استفاده انحرافی از فضای انتخابات به‌وجود می‌آید که استفاده انحرافی از رقابت، آزادی و مشارکت مردم در حاکمیت سیاسی در فضای انتخابات از عوامل تضعیف پیشرفت و امنیت ملی است؛ چون با استفاده انحرافی از فضای آزاد، رقابتی و مشارکت مردم در انتخابات پدیده‌های ضدامنیتی مانند ماجراجویی، شبهه‌افکنی، حریم‌شکنی یا نقش‌آفرینی در پازل دشمنان اتفاق می‌افتد که برخی از مصادیق این نوع استفاده‌های انحرافی از فضای قبل و پس از انتخابات در انتخابات دوره گذشته دیده شد.

لذا تأکیدات صریح رهبری بر انتخابات پرشور و مشارکت حداکثری مردم از یک سو و مراقبت از تبدیل چالش‌های رایج انتخاباتی به پدیده‌های ضدامنیتی، از سوی دیگر، باید در تدابیر و مشی عملی همه دست‌اندرکاران قرار گیرد.انحراف فضای اصلی انتخابات به ساختارشکنی‌ها، از طریق تحرک بقایای حادثه گران سال 88 یا ماجراجویی جریان موسوم به انحرافی در داخل کشور و شیوه‌های نوین عملیات روانی و جنگ نرم از کانون‌های خارجی ممکن است، لذا هشدار پیشگیرانه مقام معظم رهبری در مهار برخی از زمینه‌های تحرک بقایای متزلزل جریان حادثه‌ساز یا ماجراجویی جریان خاص اخیر از یک سو و هوشمندی ملی در خنثی‌سازی‌ عملیات روانی و جنگ نرم دشمنان در سوءاستفاده از فضای باز انتخابات از سوی دیگر بسیار ضروری است. مردم با اتکا به اعتقاد و انگیزه مشارکت در حاکمیت سیاسی، همواره حضور حماسی در انتخابات داشته‌اند و نباید با غفلت از برخی تحرکات داخلی و خارجی از مشارکت آزادانه مردم در انتخابات و فضای رقابتی برای ساختارشکنی و حریم شکنی استفاده شود.

ملت و نظام در جریان انتخابات 88 تجربه تاریخی و ارزشمندی برای پیشگیری از تبدیل چالش‌های انتخابات به آسیب‌های امنیتی کسب کردند که با اتکا به تجربیات تلخ و شیرین انتخابات سال 88 باید با صیانت از حریم‌های اخلاقی، قانونی و اصول ارزشی اسلام، انقلاب و نظام، زمینه بروز ناهنجاری‌های امنیت ملی را برطرف کرد. نباید از رأفت اسلامی نظام در مقابله با عوامل حوادث انتخابات سال 88 و مهیا شدن فضای رقابت و مشارکت در انتخابات برای ماجراجویی و حریم شکنی‌ها در انتخابات سوءاستفاده شود.

*نماینده دوره هفتم مجلس

کد خبر 144748
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز