یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: درحالی‌که نفس تشکیل سازمان سینمایی کشور با اما و اگرهایی مواجه شده و برخی می‌گویند این کار بدون مصوبه مجلس امکان‌پذیر نیست، این روزها صحبت از تغییر سکاندار سینمای ایران است.

گزارش خبری مفصل و پرجزئیاتی که خبرگزاری فارس روی خروجی خود گذاشت، بر قوت شایعاتی که در روزهای اخیر در حوالی ساختمان میدان بهارستان به گوش می‌رسد، اضافه کرد.نکته مهم‌تر اما، تشکیل سازمان سینمایی کشور است. این مأموریت به وزیر ارشاد سپرده شده ولی نکته اینجاست که برخی اعتقاد دارند تشکیل سازمانی که قرار است به‌عنوان معاونت رئیس‌جمهور فعالیت کند، نیاز به تصویب مجلس دارد. شمقدری می‌گوید تا زمانی که سازمان سینمایی زیرنظر وزارت ارشاد شکل می‌گیرد و فعالیت می‌کند نیازی به این کار نیست ولی اساسا این سازمان تشکیل می‌شود تا از زیرمجموعه وزارت ارشاد خارج شود.

این پارادوکسی است که هنوز مدیران ارشاد پاسخ دقیقی به آن نداده‌اند.اما ماجرای تیم معاونت سینمایی که مدت‌هاست گفته می‌شود به‌زودی جای خود را به گروه دیگری خواهد داد نیز در نوع خود جالب توجه است. اینطور که فارس خبر داده شنیده‌ها حاکی است قرار است فرد دیگری به‌جای جواد شمقدری بر کرسی ریاست سازمان سینمایی کشور تکیه زند و در این زمینه حتی با فردی که سابقه مدیریت فرهنگی دارد نیز مذاکراتی صورت گرفته است. جالب اینکه برخی از همراهان دیروز معاونت سینمایی نیز حالا در صف منتقدان جای گرفته‌اند. محسن علی‌اکبری اعتقاد دارد باید از مدیری جوان و باانرژی برای مدیریت سینما استفاده شود. این اظهارنظر درحالی صورت گرفته که شمقدری به لحاظ سنی، مسن محسوب نمی‌شود و از نظر انرژی و کوشایی هم به‌نظر می‌رسد که دست‌کم از معاون سابق امور سینمایی فعال‌تر است.

مشکلی اگر وجود داشته باشد نه در سن و سال که در جای دیگری است. در همین رابطه انتقادهایی به مشاوران و مسئولان زیردست معاون امور سینمایی وارد شده و علی‌اکبری هم صراحتا عنوان کرده اگر شمقدری قرار است بماند باید همکارانش را تغییر دهد.یکی از این همکاران احتمالا علیرضا سجادپور است؛ مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی و درواقع دست راست جواد شمقدری که مدیری پاسخگو و همیشه در صحنه است و ماه گذشته شایعاتی نیز پس از حضورش در اوین منتشر شد. این روزها سجادپور در اغلب مصاحبه‌هایش با سایت‌ها و خبرگزاری‌ها از اکران قریب‌الوقوع فیلم‌های کیارستمی و حل شدن مشکل «گزارش یک جشن» درصورت انجام اصلاحات مختصر خبر داده است. جالب اینکه برخی با اشاره به مشکل فیلم حاتمی‌کیا اعتقاد دارند مدیریت سینما دیگر قدرت روزهای نخستش را ندارد. 2 سال پیش شمقدری درحالی‌که کمتر از یک هفته از حضورش در ساختمان بهارستان می‌گذشت، مشکل «به رنگ ارغوان» را پس از 6 سال حل کرد و حالا تهیه‌کننده فیلم تازه حاتمی‌کیا می‌گوید معاونت سینمایی اختیار اکران گزارش یک جشن را ندارد.

برخی با کنار هم گذاشتن این موارد است که می‌گویند مدیریت سینما اقتدار گذشته‌اش را از دست داده است. شمقدری که به‌گفته منتقدانش بیشتر وقت و انرژی‌اش را صرف مجادله با جامعه اصناف سینمایی کشور کرده و باتوجه به فشارهایی که حالا بعضی از آنها از سوی دوستان و همراهان دیروز وارد می‌شود، در کانون توجه حاشیه‌پردازان قرار گرفته است. این درحالی‌است که چند ماه پیش وقتی‌که خبرگزاری منسوب به معاونت سینمایی، خبر برکناری‌اش را به نقل از یک رسانه معاند منتشر کرد، شمقدری از رضایت شخص رئیس‌جمهور از عملکرد خود خبر داد. آیا مشاور هنری رئیس‌جمهور در دولت نهم و معاون امور سینمایی در دولت دهم، درصورت تشکیل سازمان سینمایی کشور همچنان سکاندار سینمای ایران باقی خواهد ماند؟ برای یافتن پاسخ سؤال شاید حتی لازم نباشد که منتظر تشکیل سازمان سینمایی کشور بمانیم.

کد خبر 144735
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز