گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: آشفتگی خاصی در آستانه بازگشایی مدارس دیده می‌شود، این وضعیت ارمغان اجرای یکباره طرح‌هایی مانند تعطیلی روزهای پنجشنبه و کاهش ساعات درسی است و مسئولان آموزش و پرورش نیز اصرار دارند همه این طرح‌ها در «راستای تحول بنیادین» است.

نخستین مدارس دخترانه در ایران

وزیر آموزش و پرورش در جلسه دوشنبه هفته گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور یافت و درباره مسائل مختلف مانند طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس و کاهش ساعات درسی توضیحاتی ارائه کرد که به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس این جلسه «هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت و وزیر آموزش و پرورش مصر است که همه طرح‌ها باید اجرا شود.» عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش مجلس در این باره به همشهری گفت: حاجی‌بابایی اعلام کرد که تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها برای اجرا از اول مهر‌ماه امسال ابلاغ شده و طی بخشنامه‌ای تصمیم‌گیری درباره تعطیلی پنجشنبه دوره راهنمایی و متوسطه(دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها) نیز بر عهده مدیران ‌است. وی با ابراز نگرانی از وضعیت مدارس در آستانه شروع سال تحصیلی گفت: هم‌اکنون هیچ‌یک از سازمان‌هایی که باید در روزهای پنجشنبه در حوزه اوقات فراغت فعالیت کنند، ساماندهی نشده و ممکن است بسیاری از دانش‌آموزان ساکن در مناطق پرخطر در وضعیت نامناسبی قرار بگیرند.

تکذیب کاهش ساعات درسی

آشفتگی و بی‌برنامگی در کارهای وزارت آموزش و پرورش به‌وضوح دیده می‌شود. نمونه بارز آن کاهش ساعات درسی بدون کاستن از حجم کتاب‌های درسی با تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش است، موضوعی که وزیر آموزش و پرورش آن را تکذیب می‌کند. دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش، اول شهریور‌ماه از کاهش ساعات آموزشی مدارس راهنمایی و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار‌دانش از سال تحصیلی جدید براساس مصوبه این شورا سخن گفت.به گفته مهدی نوید‌‌ادهم، ساعات درسی دوره راهنمایی از 36 ساعت به 33 ساعت و ساعات درسی هنرستان‌ها نیز از 48 ساعت در هفته به 40 ساعت کاهش یافت.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه کاهش ساعات درسی مدارس را از طریق رسانه‌ها مطلع شده‌ اظهار کرد: این موضوع نیز در این جلسه بررسی شد و وزیر آموزش و پرورش کاهش ساعات برنامه درسی دانش‌آموزان را تکذیب کرد و گفت تاکنون تصمیمی مبنی بر کاهش تقویم آموزشی دوره راهنمایی و هنرستان‌ها گرفته نشده‌ بلکه ساعات تدریس ساماندهی شده‌ است.عباسپور با ابراز نگرانی از کاهش ساعات تدریس گفت: با توجه به تکذیب کاهش ساعات تدریس دوره راهنمایی و متوسطه از سوی وزیر آموزش و پرورش ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم، زیرا براساس نتایج تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس ما جزو کشورهایی هستیم که کمترین ساعات آموزشی را دارند .

کد خبر 144649
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز