یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

سید محمد حسینی*: آثار استاد جلیل رسولی با اتکا به قرآن کریم که خود دارای اعجاز بسیار است، خلق شده‌اند و آمیختگی آن با نقاشی‌خط جلوه خاصی دارد و همگی برگرفته از این کتاب آسمانی است و به نوعی اتکای به قرآن را تبیین می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- حسینی

وقتی این آثار را می‌بینیم به تفکر وادار می‎شویم و متوجه می‌شویم که قرآن آن قدر جاذبه دارد که تعابیر بلند آن به این زیبایی در آثار هنری جلوه می‎کند. آمیختگی نقاشی و خط در آثار استاد جلیل رسولی جلوه خاصی پیدا کرده است. با وجود آنکه هر کدام از این هنرها به تنهایی افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، اما ترکیبشان تأثیری مضاعف دارد.

آنچه رنگ خدایی دارد‌، باقی می‌ماند و استادی که در چنین عرصه‌های هنری وارد می‌شود قطعا زحماتش نزد خداوند ثبت و ضبط خواهد شد. این آثار خود گویا هستند و لازم نیست کسی آنها را شرح دهد. نقش هنر هم این است که همگان را شیفته کند. نام کتاب استاد رسولی نور علی نور است همانطور که قرآن نور است و پیامبر گرامی و ائمه اطهار نور هستند. اگر در کتاب نورانی قرآن کریم برخی مطالب در قالب قصه بیان شده، نشانگر آن است که درصدد انتقال مفاهیم و پیام به مخاطب عام است.

تجربه ثابت کرده است که هنرهای قرآنی مورد علاقه‌ مردم بوده و اندیشمندان و هنرمندان باید کنار هم قرارگیرند، تا چنین آثاری ارائه دهند. نقاشی‌خط با استفاده از دو هنر مستقل نقاشی و خوشنویسی توانایی این را دارد که بیشترین تأثیر را بر مخاطب بگذارد و به‌ویژه در زمینه گسترش معارف دینی راهگشا باشد. در این میان نیاز است که اندیشمندان حوزه علوم قرآنی و هنرمندان همکاری بیشتری را در این زمینه داشته باشند. زمانی که آیات قرآنی در قالب‌های مختلف هنری به‌ویژه نقاشی خط ارائه می‌شود، این امر مخاطب را به اندیشه، تدبر و تفکر عمیق وا می‌دارد.

آمیختگی خط و نقاشی در قالب استفاده از آیات قرآنی جلوه جذابی پیدا می‌کند، این کتاب الهی دریای بیکرانی از عظمت در آن نهفته است که هر یک تأثیر مضاعفی بر انسان می‌گذارد. نقش هنر قادر است همگان را شیفته خود کند. از هنرمندان می‌خواهم همگام با صاحب‌نظران با استفاده از نظر و اندیشه آنها آموزه‌های عمیق و جاذبه معنوی این کتاب آسمانی را در قالب آثار هنری به جامعه ارائه کنند. گام نخست ارائه برخی آثار هنری در قالب منظومه‌های آیات آغاز شده، که نیاز است برای ادامه این روند و رسیدن به رشد تعالی در این عرصه، هنرمندان و صاحب‌نظران در این زمینه همواره کنار هم تلاش کنند.

*وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

کد خبر 144232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز