گروه ادب‌و‌هنر: جلسات شورای عالی سینما می‌تواند بدون حضور رئیس‌جمهور که رئیس این شورا نیز هست، تشکیل شود.

با ابلاغ آیین‌نامه شورای عالی سینما مشخص شد جلسات این شورا با حضور نایب‌رئیس نیز رسمیت می‌یابد و الزاماً نباید شخص رئیس‌جمهور در آن شرکت کند. البته مصوبات شواری عالی سینما پس از تأیید رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود و قابلیت اجرایی می‌یابند. ضمن اینکه جلسات این شورا باید حداقل هر 3 ماه یک‌بار برپا شود. آیین‌نامه شورای‌عالی سینما در حالی ابلاغ شد که مدت‌ها بود خبری از تشکیل جلسات این شورا نبود. جالب اینکه پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، همزمان با انتشار ابلاغ آیین‌نامه شورای عالی سینما از مصوبات سومین جلسه این شورا خبر داد.

مهم‌ترین خروجی این جلسه اختصاص اعتبار 150 میلیارد تومانی برای حمایت از پیشرفت سینما بود؛ مبلغی که گرچه قابل توجه است ولی عبارت «حمایت از پیشرفت سینما» زیادی کلی و تأویل‌پذیر به نظر می‌رسد. از دیگر مصوبات سومین جلسه شورای عالی سینما می‌توان به اختصاص 15 میلیارد تومان برای حمایت از ساخت پردیس‌های سینمایی در تهران اشاره کرد. واردات کالا و خدمات سینمایی نیز از این پس با معافیت گمرکی همراه خواهند بود. اختصاص مبلغ 8 میلیارد تومان برای حمایت از استهلاک دیون معوقه سینما‌داران و سینماگران به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از محل منابع متفرقه قوانین بودجه سنوات 90 و91 از دیگر مصوبات سومین جلسه شورای عالی سینما بود.

2 سال پیش در چنین روزهایی بود که معاون امور سینمایی از تشکیل شورای عالی سینما با حضور رئیس جمهور خبر داد. در این مدت اما تنها 2 بار جلسه شورای عالی سینما با حضور احمدی‌‌نژاد تشکیل شده بود و حالا با ابلاغ آیین‌نامه که دیگر الزام حضور رئیس‌جمهور در آن به چشم نمی‌خورد، باید شاهد کم شدن فواصل میان جلسات شورای عالی سینما باشیم؛ شورایی که البته 2عضو سینماگرش جمال شورجه و محسن‌علی‌اکبر از حضور در آن کناره‌گیری کرده‌اند و درباره ترکیب سینماگران حاضر در آن نیز حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. ضمن اینکه باید دید در غیاب احمدی‌ن‍ژاد چه‌کسی نایب‌رئیس شوراست و جلسات را اداره می‌کند. آیا این فرد رئیس کمیسیون فرهنگی دولت نیست؟ آیا نقش اسفندیار رحیم‌مشایی در شورای عالی سینما پررنگ می‌شود؟

کد خبر 144068
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز