در همان روزهایی که چندین شهر انگلیس همزمان درگیر ناآرامی و شورش خیابانی بود، شبکه خبری بی‌بی‌سی با یک سیاهپوست 68 ساله که روزنامه‌نگار و تهیه‌کننده تلویزیونی در انگلیس است مصاحبه‌ای را به‌طور زنده انجام داد.

انگلیس - آقای هاو

این مصاحبه گفته‌ها و ناگفته‌های زیادی داشت و کسی که فقط این گفت‌وگو را دیده‌باشد یا اکنون آن را بخواند به راحتی ریشه ناآرامی‌های اخیر انگلیس را می‌یابد. بی‌بی‌سی این مصاحبه را فقط یک بار پخش کرد و بر خلاف رویه خود از تکرار آن خودداری کرد. پخش این مصاحبه و شیوه گفتار خانم خبرنگار با واکنش بسیار شدید بینندگان بی‌بی‌سی روبه‌رو شد. به همین دلیل بی‌بی‌سی مجبور شد از بینندگان عذرخواهی کند و گفت که قصد توهین به مصاحبه‌شونده را نداشته‌است.
این مصاحبه اکنون در سایت یوتیوب قابل مشاهده است و در روزهای گذشته صدها نفر آن را مشاهده کرده‌اند.

  • آقای هاو از آنچه دیشب در لندن دیدید حیرت زده نشدید؟

خیر اصلا. من 50 سال است که در لندن زندگی می‌کنم. پسران و دختران زیادی را دیده‌ام. آنچه اکنون درباره‌اش اطمینان دارم این است که اتفاقی جدید در این کشور در حال وقوع است. اما متأسفانه رهبران سیاسی ما هیچ درکی از این وقایع ندارند، پلیس ما هیچ درکی ازاین وقایع ندارد. این جوانان سیاهپوست و سفیدپوست با این کار دارند حرفشان را می‌زنند. آنها دارند به ما می‌گویند که در این کشور بر سر آنها چه آمده‌است. اما کسی به حرف آنها گوش نمی‌دهد. این جوانان...

  • آقای هاو ببخشید شما می‌گویید که از این اتفاقات در محله‌تان حیرت‌زده نشده‌؛ اما آیا این اتفاقات را محکوم می‌کنید؟

آنچه باعث تأسف من شده و آن را محکوم می‌کنم این است که چند شب پیش یک جوان به دست پلیس کشته شد. او فرزند داشت، برادر داشت، خواهر داشت، دوست و هم‌محله‌ای داشت اما یک افسر پلیس با گلوله تن او را شکافت.

  • آقا هاو در این باره ما باید...

بگذارید حرفم را تمام کنم...

  • ما باید در این باره منتظر گزارش رسمی باشیم الان...

من حرفم را باید تمام کنم...

  • آنچه برای آقای دوگان روی داد هنوز معلوم نیست؛ پلیس باید در این باره گزارش بدهد و ما منتظر گزارش رسمی و روایت کمیته تحقیق هستیم.

پلیس همه سیاهان را متوقف و بدون هیچ دلیلی همه را بازرسی بدنی می‌کند. با همه جوان‌های سیاهپوست این کار را می‌کند. من یک نوه کوچک دارم که مثل یک فرشته است. یک‌بار او از من پرسید پاپا فکر می‌کنی وقتی من بزرگ شوم پلیس چند بار من را متوقف و بازرسی می‌کند؟ او یک پسربچه‌است و از حالا دارد به اتفاقاتی که قرار است...

  • آقای هاو ولی این بهانه و دلیلی نمی‌شود که اینها بروند و آتش بزنند و غارت کنند.

وقایع سال 1981 در برکستون یادتان است؟ من این را شورش و غارت نمی‌دانم. این خیزش است. خیزش توده‌های مردم است که در کشورهای عرب روی داده و حالا در لیورپول و بیرمنگهام هم روی می‌دهد. این یک لحظه تاریخی است...

  • آقای هاو اینطور که من فهمیدم شما هم چندان با این شورش‌ها بیگانه نیستید نه؟ آیا شما هم در این شورش‌ها شرکت کرده‌اید؟

هرگز. من هرگز در هیچ شورشی شرکت نکرده‌ام. من در تظاهراتی شرکت‌ کرده‌ام که به درگیری منجر شده‌است. برای یک پیرمرد سیاهپوست احترام قائل باشید. خجالت نمی‌کشید که من را به شورش متهم می‌کنید؟ ادب داشته‌باشید. شما خیلی مسخره هستید.

  • ممنون آقای هاو، ممنون. مصاحبه ما اینجا به پایان می‌رسد...

 

کد خبر 143624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز