دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

گودبرداری غیراصولی یک ساختمان مسکونی در حال ساخت در خیابان بوعلی منطقه یک به مرگ پنج کارگر افغانی منجر شد.

درویش زاده، مدیر حریق و نجات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران که فرماندهی این عملیات را برعهده داشت، در گفت‌وگو با ایسنا، نحوه وقوع حادثه را این گونه توضیح داد: در ساعت 13:57 بعداز ظهر امروز، وقوع حادثه ریزش دیوار در خیابان بوعلی، خیابان دزاشیب به ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران گزارش داده شد و بر این اساس بلافاصله ماموران ایستگاه 61 ، 6 و نجات چهار پس از گذشت دو دقیقه در محل حادثه حضور یافتند.

وی ادامه داد: به محض حضور ماموران آتش نشانی در محل مشاهده شد: گودبرداری غیر اصولی منجر به ریزش بخشی از دیوار شمالی یک ساختمان مسکونی در حال ساخت با وسعت یکهزار و 500 متر شده است.

به گفته مدیر حریق مدیر حریق و نجات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران، این حادثه در عمق بیش از 10 متر و وسعت حدود 500 متر رخ داد که در اثر ریزش خروارها خاک از قسمت فوقانی دیوار، چند تن از کارگران که در همان محل مشغول خاکبرداری بودند، مدفون شدند. بر این اساس ماموران آتش نشانی با همکاری عوامل اورژانس وارد عمل شده و عملیات امدادرسانی را آغاز کردند.

درویش زاده افزود: این در حالیست که بر اثر ریزش حجم زیادی از خاک، پنج تن از کارگران که در زیر آوار محبوس شده بودند، متاسفانه جان خود را از دست داده و اجساد تمامی آنها خارج شد.

وی با اشاره به این که تمامی کارگران جانباخته از اتباع افغان بودند، خاطرنشان کرد: پیش از وقوع حادثه بیش از 16 کارگر در همان محل مشغول به خاکبرداری بودند که ناگهان این حادثه رخ داد.

مدیر حریق مدیر حریق و نجات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران با بیان این که در حال حاضر 7 دستگاه خودرو آتش نشانی به همراه 32 تن از امدادگران در محل حادثه مشغول به امدادرسانی هستند، تاکید کرد: علت نهایی ریزش دیوار از سوی کارشناسان ایمنی در حال بررسی است.

وی با تاکید بر این که کارگران مشغول به کار در این منطقه از تجهیزات ایمنی مناسب برخوردار نبودند، به تمامی کارگران و پیمانکاران توصیه کرد: هنگام خاکبرداری در مجاورت ساختمانهای مسکونی رعایت ایمنی 100 درصد الزامی است.

توضیحات شهردار منطقه یک

از سوی دیگر دکتر محمدرضا بمانیان، شهردار منطقه یک نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص این حادثه و علت وقوع آن، اضافه کرد: مجوز صدور پروانه ساخت این ساختمان در تاریخ ششم تیر ماه سال جاری، صادر شد و این در حالیست که در زمان خاکبرداری به علت عدم رعایت موارد ایمنی از جمله عدم اجرای سازه نگهبان در محل ساخت، دستور توقف ادامه کار داده شد. به گفته وی، بر این اساس مقارن بیستم تیر ماه از ادامه فعالیت کارگران برای خاکبرداری جلوگیری به عمل آمد.

دکتر بمانیان ادامه داد: پس از توقف فعالیت کارگران جهت گودبرداری تنها در روزهای تعطیل، تعدادی از کارگران با بیل دستی قسمتهایی از دیوار را خاکبرداری می‌کردند تا این که ظهر امروز، زمانی که کارگران در حال خاکبرداری بودند، ناگهان حجم زیادی از خاک قسمت شمالی محدوده در حال ساخت بر روی کارگران ریزش کرد.

به گفته شهردار منطقه یک تهران، بنا بر بررسی‌های اولیه، خاک منطقه‌ای که حادثه در آنجا رخ داد، بر اثر نشت شیلنگ آب، قسمت فوقانی دیوار فرسوده شده و متعاقب آن هنگام گودبرداری ریزش کرده است.

دکتر بمانیان با تاکید بر عدم حضور مهندس ناظر هنگام خاکبرداری، تصریح کرد: مشکل اساسی این محل عدم قرار دادن سازه نگهبان بود و در صورت رعایت این مساله، چنین حادثه‌ای رخ نمی‌داد.

وی با بیان این مطلب که رضایت کارگران و رعایت موارد ایمنی از جمله وظایف مهندس ناظر است، تاکید کرد: مدیریت واحد شهری، پروانه ساخت این ساختمان را صادر کرده و نظارت کلی در روند انجام کار را بر عهده دارد اما مهندس ناظر از سوی وزارت مسکن و سازمان نظام مهندسی به کار گرفته شده و به این ترتیب متولی اصلی سازمانهای مربوطه هستند.

شهردار منطقه یک تهران، با تاکید بر این که عدم رعایت نکات ایمنی و استفاده از کلاه و کمربند ایمنی از سوی کارگران، مرگ آنها را رقم زد، به ایسنا گفت: در پی وقوع این حادثه بلافاصله ماموران آتش نشانی، اورژانس و کارگران شهرداری ناحیه 8 شهرداری منطقه یک ، امدادرسانی حادثه را بر عهده گرفتند.

از سویی دیگر مهندس طراح این ساختمان، نیز با بیان که در زمان وقوع حادثه، 16 کارگر در محل مشغول به کار بودند به خبرنگار ایسنا، گفت: مهندس معمار، وظیفه نظارت بر روند فعالیت کارگران را ندارد و شرکت مربوطه که این کارگران را استخدام و اقدام به گودبرداری کرده است، باید مسوولیت وقوع این حادثه را بر عهده گیرد.

کد خبر 1436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز