رییس‌جمهور کشورمان با تاکید بر این‌که حوادث لبنان و فلسطین بر بررسی ما در مورد بسته پیشنهادی اروپا تاثیر گذاشته است، گفت: باید تامل و دقت بیشتری کنیم، به همین دلیل از همکاران خود خواسته‌ام با تامل بیشتری مساله را بررسی کنند.

دکتر احمدی نژاد‌ رییس‌جمهور کشورمان پس از پایان امضای اسناد بین جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره پاسخ به بسته پیشنهادی اروپا ‌افزود: بهره‌مندی از فن‌آوری و سوخت هسته‌یی، حق همه ملت‌هاست، انرژی هسته‌یی یک انرژی پاک و تجدید شونده است و همه ملت‌ها حق دارند از آن بهره مند شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وی افزود: ملت ایران طبق قوانین موجود بین المللی و معاهدات، بهره‌مندی از فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی را حق مسلم خود می‌داند و دولت نیز مصمم است از حق ملت ایران به طور کامل استفاده کند.

احمد‌ی نژاد ادامه داد: بعضی قدرتها می‌خواهند این انرژی را در انحصار خودشان داشته باشند و در یک برخورد سیاسی و انحصارطلبانه بیش از سه سال است که در موضوع هسته‌یی ایران مساله‌تراشی می‌کنند.

وی اظهار داشت: یک پیشنهادی را اخیرا داده‌اند. گفتیم گامی به جلو است و قرار شد به دقت بررسی کنیم، الان هم مشغول بررسی هستیم و در زمان لازم نظر خود را اعلام می‌کنیم.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که حوادث لبنان و فلسطین بر بررسی ما در مورد بسته پیشنهادی تاثیر گذاشته است گفت: باید تامل و دقت بیشتری کنیم، به همین دلیل از همکاران خود خواسته‌ام با دقت و تامل بیشتری مساله را بررسی کنند.

وی افزود: در چارچوب منافع و حقوق قانونی و قطعی خود بسته را بررسی و در وقت اعلام شده نظرات خود را اعلام خواهیم کرد.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم که مذاکره می‌کنیم و اصولا اهل گفت‌وگو و مذاکره هستیم، آمریکایی‌ها بی جهت تلاش می‌کنند که مساله سازی کنند، در حالی که در مسیر گفت‌وگو مسایل حل خواهد شد.

احمدی نژاد در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره قراردادهای بین ایران و ونزوئلا و این‌که آیا انتقال تکنولوژی از ایران به ونزوئلا نیز در گفت‌وگوها پیش‌بینی شده است، گفت: خوشبختانه روابط ایران و ونزوئلا روابطی مستحکم ، پایدار و رو به گسترش است. همان طور که دیروز مطرح کردم پیشرفت ونزوئلا را پیشرفت خود می‌دانیم. ما دو کشور و دو ملت هم‌سنگر هستیم و در کنار هم یک مسیر طولانی را طی می‌کنیم.

وی افزود: همه‌ی تجربیات خود را در خدمت برادران ونزوئلایی قرار می‌دهیم و نگاه ما نگاهی گسترده است.

رییس‌جمهور ادامه داد: برادر عزیزم جناب آقای چاوز دیدگاهی بلند و انقلابی دارد و در این جهت، کاملا مشترکیم. ما به اقتصاد دو کشور به عنوان دو اقتصاد مکمل نگاه می‌کنیم، نه رقیب، بنابراین تجربیات را در اختیار هم قرار می‌دهیم؛ از جلمه در فن‌آوری‌ها و از هر اقدامی که به انتقال تجربه و فن‌آوری بینجامد استقبال می‌کنیم و جهت سرمایه‌گذاری‌های مشترک هم همین است.

هوگو چاوز رییس‌جمهور ونزوئلا نیز در این نشست خبری گفت: قبل از هر چیز بهترین سلام‌هایم را به خبرنگاران و رسانه‌های گروهی حاضر در این جا اعلام می‌کنم.

وی افزود: تقریبا برنامه‌های ما در اینجا تمام شده و عازم ادامه سفر به ویتنام و بعد به آفریقا هستیم.

وی ادامه داد: از لطف و محبت برادر عزیزم آقای احمدی‌نژاد تشکر می‌کنم و هم‌چنین از تمامی ملت ایران به خاطر محبت‌ها و صمیمیت‌هایشان سپاسگزارم. فکر می‌کنم در این مدت اقامت در ایران آن قدر کار کردیم که شاید سابقه نداشته باشد و به نتایج بسیار خوبی هم رسیدیم.

چاوز در ادامه به ارایه‌ی گزارشی از سفرش پرداخت و گفت: در کنار تمامی این اخبار و نتایج خوب به ناگاه اخبار دردناکی به ما می‌رسد.

رییس جمهور ونزوئلا گفت: بنده صبح یکشنبه از عمل وحشیانه، سبوعانه و ضد انسانی اسرائیلی‌ها که پناهگاهی را در لبنان بمباران کردند، آگاه شدم. از طریق هواپیما و بمب‌های هوشمندی که به وسیله لیزر هدایت می‌شود، عمل شرم‌ناکی را انجام دادند و این مساله بسیار ناجوانمردانه و خجالت‌آور است .

وی افزود: چرا نمی‌آیند به شکل مستقیم با ارتش آنان‌ (لبنان) بجنگند، اگر جنگ می‌خواهند ارتش واقعی پیدا کنند و با آنان بجنگند. آیا دیو و شیطان در وجود آنان رفته، چرا نمی‌آیند مثل یک سرباز بجنگند؟، البته شاید خلبانان اسراییلی از عمل زشتی که مرتکب شده‌اند، احساس شجاعت کنند.

هوگو چاوز تصریح کرد: من از تهران می‌گویم اینها آدم‌های احمق آدم‌کش و ناجوانمردی هستند. اسراییلی‌ها محکوم هستند به آنچه که باید سرشان بیاید و از عمق روح ملت‌ها نیرو‌یی خواهد برخاست که امپریالیسم را از میان برخواهد داشت.

وی هم‌چنین با اشاره به حمایت‌های آمریکا از صهیونیست‌ها گفت: از دنیا می‌خواهیم نسبت به این مساله حساس باشد و وجدان خود را بیدار کند تا جلوی این قتل عام را بگیرد.

چاوز دعا کرد که خداوند صاعقه‌ای از قدرت خود را بر روی این افراد پلید و جنایتکار فرود آورد.

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره انرژی هسته‌ای گفت: انرژی هسته‌ای و توسعه‌ی آن حق مسلم ایران است و با توجه به اینکه سایر انرژی‌ها روزی به پایان خواهد رسید ، کشور‌های جهان سوم و جمهوری اسلامی ایران حق دارند برای آینده‌ی خود فکر کنند. آیا آمریکا این تکنولوژی را در اختیار دیگران قرار خواهد داد؟‌ آنها بسیار خودخواه هستند. ایران عضو اوپک است و اعضای اوپک باید از ایران حمایت کنند، چاوز گفت: من حتی فراتر می‌روم، کشور‌های عضو اوپک باید بر روی آلترناتیو‌های دیگری به غیر از نفت فکر کنند. ما به انرژی نیاز داریم و از آن‌چه علم در اختیار ما می‌گذارد باید استفاده کنیم. برای ایران کف می‌زنیم و این کشور را به خاطر این تصمیمش تشویق می‌کنیم.

بر اساس این گزارش دکتر احمدی‌نژاد نیز در ادامه درباره جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی گفت: این جنایات بسیار شرم‌آور است. یک مشت صهیونیست بی‌آبرو به هر جنایت ضد بشری دست می‌زنند. این‌ها برای همین کارها درست شده‌اند. وقتی نمی‌توانند در مقابل قهرمانان ملت لبنان بایستند، این‌گونه به جنایت دست می‌زنند. ما هم به همراه همه ملت‌ها و انسان‌های آزاده این رفتار خبیثانه و ناجوانمردانه را محکوم و فکر می‌کنیم مسوول اصلی این جنایات کسانی هستند که این رژیم فاسد را تاسیس کرده‌اند و آن را برای دست‌اندازی و سلطه به سایر ملت‌ها تشویق می‌کنند.

احمدی‌نژاد گفت: این جنایات، این رژیم فاسد و حامیانش را به سرعت به نقطه‌ی پایانشان نزدیک می‌کند. آمریکا و انگلیس باید پاسخگوی این جنایات باشند، چرا که در خاطره ملت‌ها ثبت شده است.

وی هم‌چنین گفت: ان‌شاءالله دست قدرت الهی از آستین ملت‌ها بیرون خواهد آمد و انتقام این خون‌های بی‌گناه ریخته شده را خواهد گرفت تا یک بار دیگر معلوم شود تمام شعار‌های حقوق بشری، صلح و دموکراسی از جانب اینان دروغی بیش نیست.

رییس‌جمهور گفت: ما هم دعای سیمون بولیوار ( که چاوز به آن اشاره کرده بود) را تکرار می‌کنیم و از خدا می‌خواهیم به ملت‌های آزاده آن‌چنان نیرو‌یی بدهد که نظام سلطه را از صحنه گیتی پاک کنند و آن روز نزدیک است.

کد خبر 1433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز