یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

فیلمسازان همکاری نکردند یا شورای صنفی نمایش دیر به فکر اکران ویژه رمضان افتاد، دلیلش هر چه بود، برای ماه مبارک رمضان امسال فقط «یوسف پیامبر» اکران شد که مردم قبلا سریالش را دیده‌اند و معلوم نیست اعضای شورای صنفی نمایش بر چه اساسی فکر کردند «اکران 2» یک سریال می‌تواند مخاطبان را شب‌ها به سینما بیاورد.

سینما

اگر در مورد «سنگ اول» و «مامان بهروز منو زد» سازندگان فیلم‌ها، علاقه‌ای به اکران فیلمشان در این ماه نداشتند،سفر سرخ فرخ نژاد، در حالی اکران نشد که کارگردانش اصرار زیادی به این کار داشت.به این ترتیب برای ماه رمضان امسال اکران ویژه‌ای در کار نبود و همین فیلم‌های تابستان بودند که شب‌های تهران را پررونق کردند.

موفق‌تر از سال 89

غلامرضا فرجی مدیر پخش حوزه هنری : چیدمان و تنوع فیلم‌های سینمایی باعث شد که طرح اکران ویژه ماه رمضان امسال موفق‌تر از سال گذشته عمل کند. البته اگر طرحی که شورای صنفی نمایش و انجمن سینماداران عنوان کردند در این ارتباط که فیلم‌های اکران عید فطر در این طرح شرکت کنند اجرا می‌شد، موفقیت طرح بیشتر بود.

اگر این فیلم‌ها در طرح ویژه اکران می‌شدند قطعا با موفقیت بیشتر و 80درصد افزایش مخاطب روبه‌رو بودیم. اما متأسفانه تهیه‌کنندگان این ریسک را نکردند درصورتی که فیلم‌های عید فطر اگر در طرح ویژه رمضان روی پرده می‌رفت، به لحاظ زمانی در هفته‌های نمایش آنها تأثیری نمی‌گذاشت و به حساب نمی‌آمد.

خیلی از فیلم‌های اکران عید فطر پتانسیل جذب مخاطب را داشتند و می‌توانستند برای اکران رمضان موفق عمل کنند. طبق آماری که از سینماهای این طرح گرفتیم در روزهای پنجشنبه و جمعه سانس‌های یک تا 3 بامداد با استقبال بیشتری روبه‌رو می‌شوند و در طول هفته بیشتر سانس 11 تا یک مورد استقبال قرار می‌گیرد.

اکران رمضان مخدوش‌کننده حرمت این ماه نیست

سیدرضا اکرمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: آنطور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش داده است، این طرح در تمام سینماها اجرا نمی‌شود و تخفیف نیز مربوط به برخی از ساعت‌های اکران می‌شود که با توجه به جمعیت 9 میلیونی تهران و علاقه مخاطبان، استقبال متفاوتی از آن مشاهده خواهیم کرد.

اگر این فیلم‌ها مجاز به اکران هستند و مجوز رسمی دارند، نمی‌توانیم اکرانشان در طرح رمضانی را عامل مخدوش‌کننده‌ای در حرمت ماه مبارک رمضان بدانیم و اکران آنها در کنار دیگر آثار را می‌پذیریم.

هنر در جامعه ما به کلی دچار مشکل است. برای مثال، نمی‌توان گفت همه سریال‌هایی که به مناسبت این ماه روی آنتن رفته‌اند علیه‌السلام هستند، بلکه اکثرشان علیه‌الرحمه هستند!هنر فعلی ما نمی‌تواند جامعه را به کار، تلاش و سازندگی ترغیب کند یا اندکی از ایثار و فداکاری‌هایی که در کشور وجود دارد را به نمایش بگذارد. برای مثال، زنان بی‌سرپرستی که با غیرت فرزندانشان را به بالاترین سطوح اجتماعی می‌رسانند، جایی در سریال‌های ما ندارند. بنابراین پیش از رفع این معضلات اساسی بحث پیرامون طرح رمضانی اکران چندان مهم به‌نظر نمی‌رسد.

کپی ‌ها هنوز آماده نشده

علیرضا سجادپور مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی : سال 89 طرح ویژه ماه رمضان به‌دلیل همکاری نکردن حوزه هنری موفق نبود. این نهاد سینماهایش را در اختیار طرح قرار نداد و مشکلاتی به‌وجود آمد اما امسال همه نهادها و سازمان‌ها در اجرای طرح همکاری می‌کنند و این باعث می‌شود امیدواری به موفقیت طرح اکران رمضان در سال 90 بیش از گذشته شود.

کپی تعدادی از فیلم‌ها هنوز آماده نشده است و این فیلم‌ها کمی دیرتر به چرخه اکران ماه رمضان می‌پیوندد. ممکن است این جریان کمی دیر شروع شود اما مطمئنا هفته‌های آینده وضعیت اکران این فیلم‌ها و جذب مخاطب بهتر خواهد بود، با توجه به در نظر گرفتن 2سانس اضافه برای نمایش فیلم‌ها، مردم روزه‌دار می‌توانند در کنار توجه به فرایض دینی خود، از اوقات فراغتشان هم استفاده کنند.

یکی از اهداف و دستاوردهای طرح اکران ماه رمضان جذب خانواده‌هاست. خوشبختانه این طرح با وجود تازه بودن مورد توجه قرار گرفته و توانسته خانواده‌ها را به سالن‌های سینما بیاورد. همکاری نهادهای مختلف و حمایت آنها از این طرح می‌تواند به دوام و تثبیت جایگاه آن در سینمای ایران بینجامد.

فیلم‌های تکراری باعث شکست طرح می‌شوند

محمود گبرلو، منتقد سینما و تلویزیون: زمانی که رهبران مذهبی و بزرگان در کشور سینما را عاملی برای توسعه می‌دانند و از طرف دیگر در شرایط اجتماعی فعلی مردم به سرگرمی و شادابی نیاز دارند، ایام ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است تا با طرح اکران لحظات شادی برای خانواده‌ها فراهم شود.

علاوه بر این، در جهت رسیدگی به اهداف مسیر فرهنگی انقلاب نیز اکران ویژه رمضان می‌تواند کمک بزرگی باشد به شکلی که اگر فیلم‌های مناسبی در ماه مبارک رمضان نمایش داشته شود، همزمان با احیای شادابی در مردم شاهد برداشتن گام مؤثری در گردش اقتصادی سینمای کشور نیز خواهیم بود.

قرار دادن فیلم‌های تکراری که پیش از این به شکل سریال پخش شده‌اند، مناسب به‌نظر نمی‌آید و حتی به نوعی ضد‌تبلیغ بوده و منجر به شکست طرح می‌شود. انتخاب چنین اثری به‌دلیل حرکت ناشیانه برنامه‌ریزان این طرح است.
نمی‌توانیم بگوییم تنها باید فیلم‌های مذهبی در این ساعات به نمایش درآید. روی پرده رفتن آثار سالمی که دارای مجوز هستند مانعی ندارد؛ چراکه تولیدات سینمای ایران آثار مضری برای سلامت مخاطب نیست.

کد خبر 143045

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز