گروه شهری: مشاور شهردار تهران در امور IT ، توسعه ارائه خدمات الکترونیکی از سوی سیستم بانکی را باعث کاهش 20 تا 25 درصدی ترافیک پایتخت تهران دانست و خواستار گسترش بانکداری الکترونیک در سطح کشور و به‌ویژه در شهر تهران شد.

مهدی تشکری با اعلام این مطلب در «همایش بانکداری الکترونیک و کاهش تردد شهری» که به منظور بررسی تأثیر الکترونیکی شدن خدمات بانکداری در کاهش تقاضای سفر برگزار شده بود، اظهار داشت: اولویت اول مدیریت شهری حل مشکل ترافیک و ساماندهی حمل و نقل عمومی است و به این منظور تحقق مدیریت واحد ترافیک و کلان‌نگری و تصمیم‌گیری‌های فراسازمانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
 مشاور شهردار تهران با بیان این‌که در حال حاضر روزانه 14 تا 15 میلیون سفر درون شهری در تهران انجام می‌شود،  اصلاح رفتارهای ترافیکی شهروندان را باعث کاهش 22 درصدی در ترافیک اعلام کرد و گفت: علاوه بر ارتقای فرهنگ ترافیک، توسعه شبکه معابر و شبکه بزرگراهی، گسترش حمل و نقل عمومی، افزایش ظرفیت مترو و ناوگان اتوبوسرانی، ارتقای بهره‌وری سیستم موجود، کاهش تقاضای سفر و گسترش زیرساخت‌ها، از جمله سازوکارهای موجود به‌شمار می‌آیند.
مدیریت تقاضای سفر  و کاهش یک میلیون سفر
مشاور IT شهردار تهران توسعه زیرساخت‌ها را اقدامی زمان‌بر و پرهزینه برشمرد و خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه ایجاد هر کیلومتر مترو حدود 50 میلیارد تومان و احداث هر کیلومتر بزرگراه به‌طور متوسط 40 میلیارد تومان برای مدیریت شهری و شهروندان هزینه در بر دارد.
دکتر تشکری با تأکید بر این‌که صرف هزینه‌های بالا در حالی صورت می‌گیرد که با اعمال روش‌های مدیریت تقاضای سفر می‌توان یک میلیون سفر روزانه را در تهران کاهش داد، اظهار داشت: در این میان بانک‌ها به عنوان واسطه مابین مشتریان و سرمایه در جهت توسعه پایدار از نقش قابل توجهی برخوردارند و در این میان راه حل اصلی به منظور تأثیرگذاری سیستم بانکی بر کاهش ترافیک، الکترونیکی کردن انجام عملیات بانکی است. وی با بیان این‌که با اجرای روش‌های خدماتی نوین به شهروندان به‌ویژه خدمات الکترونیک، حذف تا 70 درصد سفرهای درون شهری امکان‌پذیر است، افزود: ایجاد دولت الکترونیک و انجام تجارت الکترونیکی و توسعه خدمات موبایل از جمله راهکارهای تحقق این هدف است.
720 میلیارد تومان خسارت سالانه قبوض
تشکری انبوه مراجعات به منظور پرداخت حضوری حدود 600 میلیون قبض آب، برق، گاز و تلفن در طول سال را از جمله علت‌های اصلی سفرهای درون شهری برشمرد و تصریح کرد: بنا بر یک بررسی مقدماتی علت 20 تا 25 درصد سفرهای درون شهری در تهران، پرداخت قبوض مختلف به بانک‌ها است.
وی با اشاره به این‌که هر دو ماه حداقل چهار قبض به هر واحد مسکونی و تجاری تحویل می‌شود، گفت: سالانه 240 میلیارد تومان هزینه عملیات بانکی پرداخت قبض‌ها و به همین میزان صرف تولید و توزیع آن‌ها و نیز همین مقدار جهت پرداخت وجه آن‌ها به بانک‌ها هزینه می‌شود، یعنی سالانه 720 میلیارد تومان برای ادامه روش نادرست موجود پرداخت قبوض هزینه می‌کنیم که با خدمات الکترونیکی قابل پیش‌گیری است.
کد خبر 14289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز