حمید ضیایی‌پرور : خبر حذف 13 رشته کارشناسی ازجمله 2 رشته روابط‌عمومی و روزنامه‌نگاری از فهرست رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال 90 دانشگاه علامه طباطبایی، علاوه بر سردرگمی داوطلبان این رشته‌ها، موجب شگفتی نهادهای تخصصی این حوزه شده است.

تعجب داوطلبان و فعالان حوزه رسانه و روابط عمومی نسبت به این رخداد از آن جهت است که دانشگاه علامه طباطبایی قدیمی‌ترین دانشگاه کشور در زمینه راه‌اندازی رشته‌های روزنامه‌نگاری و روابط عمومی و پیشگام این رشته‌ها در ایران به‌شمار می‌رود. اغلب بزرگان ارتباطات کشور دانش آموخته یا استاد این دانشگاه هستند و در حوزه مباحث نظری علوم ارتباطات در کشور حتی از مکتب دانشگاه علامه سخن به‌میان می‌آید. ظاهرا تصمیم درباره حذف این دو رشته بدون مشورت با گروه تخصصی مربوطه و به‌صورت دستور از بالا صورت گرفته و دانشگاه مذکور هیچ نقشی در آن نداشته است؛ البته در سال‌های اخیر شنیده بودیم که ظرفیت برخی رشته‌ها بدون مشورت با دانشگاه مربوطه افزایش بی‌سابقه یافته اما برعکس آن هیچ‌گاه اتفاق نیفتاده بود.

جز در برخی از واحدهای شهرستانی دانشگاه آزاد اسلامی که ظرفیت پذیرش رشته‌های ارتباطات آن به‌دلیل ثبت‌نام نکردن کافی داوطلبان و پذیرفته‌شدگان تکمیل نشد و لذا رشته مذکور در آن واحدها حذف شده است، اما تا‌کنون نشنیده بودیم که در یک دانشگاه دولتی که قاعدتا همواره چندین برابر ظرفیت آن، داوطلب وجود دارد رشته روزنامه‌نگاری و روابط عمومی به‌طور کلی حذف شود. هنوز هم امیدواریم اشتباه یا سوء‌تفاهمی بوده باشد که رفع شود، در غیراین صورت باید ادامه این روند را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای این رشته نیز شاهد باشیم.

حذف ناگهانی این رشته‌ها در راستای بازنگری 38 رشته از رشته‌های علوم انسانی صورت گرفته است. براساس آخرین اعلام رئیس پژوهشگاه علوم‌انسانی، این 38 رشته شامل حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، علوم تربیتی، مدیریت، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، تاریخ، فلسفه، روش‌‌شناسی، روزنامه‌نگاری، ارتباطات و علوم اجتماعی است. البته در نشستی که همین مقام مسئول پژوهشگاه علوم انسانی برگزار کرد، صبحت از بازنگری این رشته‌ها بود نه حذف کلی آنها. وی حتی اعلام کرد که سامانه‌ای هم به این منظور تعیین شده تا نظرات استادان رشته‌های مذکور را اخذ کنند.

طبیعی است که رشته‌های زیرمجموعه علوم‌ارتباطات از قبیل روزنامه‌نگاری و روابط عمومی، به‌دلیل قدیمی بودن سرفصل‌های آن نیاز به بازنگری و به روز شدن دارند؛ به‌ویژه با بروز و ظهور فناوری‌های نوین ارتباطی، نیاز به ایجاد گرایش‌های جدید در رشته علوم ارتباطات اجتماعی احساس می‌شود، همچنین اغلب دروس این رشته‌ها می‌تواند با کمک و مشورت استادان برجسته دانشگاه‌ها مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد. نیاز جامعه به متخصصان حوزه‌های ارتباطات روز به روز بیشتر می‌شود، اطلاع‌رسانی اکنون در کانون توجه همه دستگاه‌ها قرار دارد، نهاد روابط عمومی، بعد از گذشت چند دهه جای خود را در ساختار اداری کشور باز کرده است و با توسعه رسانه‌های مختلف اعم از رادیو و تلویزیون، خبرگزاری‌ها و نشریات متعدد نیاز به جذب و به‌کارگیری دانش‌آموختگان رشته روزنامه‌نگاری بیشتر شده است؛ حتی در سال‌های اخیر نیاز به توسعه گرایش‌هایی مانند روابط عمومی الکترونیک و روزنامه‌نگاری الکترونیک در مقاطع کارشناسی ارشد احساس شده و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی اخیرا از راه‌اندازی قریب‌الوقوع دوره‌های کارشناسی ارشد روابط عمومی و پذیرش دانشجو از نیم‌سال دوم امسال خبر داده بود. حال به‌نظر می‌رسد به جای توسعه این رشته‌ها و بازنگری و به روزرسانی آنها، رویه حذف در پیش گرفته شده که تعمیم این رویه در سایر دانشگاه‌ها و مقاطع می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری به حوزه ارتباطات در کشور وارد کند.

کد خبر 142605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز