گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: آنچنانکه دفترچه انتخاب رشته کنکور امسال گواهی می‌کند، دانشگاه علامه طباطبایی بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی کشور امسال بسیاری از رشته‌های علوم انسانی را حذف کرده این در حالی است که مسئولان وزارت علوم و این دانشگاه از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند

دانشگاه

 و به‌صراحت اعلام می‌کنند هیچ تصمیمی برای حذف هیچ رشته‌ای در وزارت علوم اتخاذ نشده‌است.

با انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور امسال مشخص شد این دانشگاه در رشته‌هایی از جمله علوم اجتماعی، روزنامه‌نگاری، علوم تربیتی، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، روابط‌عمومی، حسابداری، مددکاری، فلسفه، علوم اقتصادی، روان‌شناسی، آموزش و پرورش پیش‌دبستان و دبستان و مشاوره از فهرست رشته‌های دانشگاه علامه طباطبایی حذف شده‌است.

وزارت علوم : رئیس دانشگاه علامه پاسخ دهد

معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به پرسش همشهری درباره دلیل حذف این رشته‌ها اعلام کرد: وزارت علوم هیچ رشته‌ای را حذف نکرده و دستوری مبنی بر تعطیلی این رشته‌ها از سوی وزارت علوم صادر نشده ولی احتمال دارد خود دانشگاه به هر دلیلی از جمله تعداد زیاد دانشجو در یک رشته و یا استفاده استادان از فرصت مطالعاتی تصمیم بگیرد در یک سال در رشته‌ای پذیرش دانشجو نداشته باشد و یا اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی را افزایش دهد.

به گفته حسین نادری‌منش، سازمان سنجش سامانه‌ای دارد که دانشگاه‌ها اطلاعات آن را تکمیل و ظرفیت خود را اعلام می‌کنند و به همین دلیل باید علت این کار را از روسای دانشگاه‌ها بپرسید، باز هم تاکید می‌کنم که وزارت علوم هیچگونه دستوری برای توقف پذیرش دانشجو در هیچ رشته‌ای صادر نکرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که شائبه حذف این رشته‌ها در ادامه بحث بازنگری رشته‌های علوم انسانی مطرح است اظهار کرد: بازنگری در رشته‌های علوم انسانی مطرح است و توسعه رشته‌های علوم انسانی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش هدفمند رشته‌های علوم انسانی، توسعه این رشته‌ها منوط بر بازنگری است اما هرگز بحث تعطیلی رشته‌های موجود مطرح نبوده‌است.

نادری‌منش افزود: وقتی از بازنگری و بررسی سخن می‌گوییم به این معنا نیست که می‌خواهیم رشته‌ای را تعطیل کنیم بلکه می‌خواهیم اگر ایرادی هست آن را رفع کنیم و دستور داده شده تا رشته‌هایی که بیش از 5 سال از سرفصل آنها می‌گذرد باید مورد بازنگری قرار گیرد تا اصلاح و به روز شود.

معاون آموزشی وزارت علوم به‌طور تلویحی تصمیم‌گیری درمورد عدم پذیرش در رشته‌های مذکور را متوجه هیات رئیسه و هیات امنای دانشگاه علامه دانست و تاکید کرد: دانشگاه‌ها این حق را دارند که براساس تصمیم هیات رئیسه و هیات امنا ظرفیت یک رشته‌ای را تغییر دهند و اینها تصمیمات خود دانشگاه‌هاست و باید روسای دانشگاه‌ها پاسخگو باشند و معمولا هم منطقی پشت تصمیمات است.

نادری‌منش با اظهار بی‌اطلاعی از این تصمیم تصریح کرد: دلیل تعطیلی این رشته‌ها را می‌توانید از رئیس دانشگاه علامه طباطبایی بپرسید.

دانشگاه علامه: وزارت علوم پاسخ دهد

پس از توصیه معاون آموزشی وزارت علوم تلاش کردیم موضوع را با سیدصدر‌الدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه مطرح کنیم، تلفن را مسئول دفتر شریعتی پاسخ داد: دکتر امروز نیست و فردا تماس بگیرید، با سماجت خبرنگار همشهری اینکه معاون آموزشی وزیر گفته باید رئیس دانشگاه پاسخگو باشد، موضوع را با شفیع‌آبادی، معاون آموزشی علامه مطرح کرد.

صفری، مسئول دفتر رئیس دانشگاه علامه پس از طرح موضوع با معاون آموزشی دانشگاه علامه پاسخ داد: آقای شفیع‌آبادی هم در جریان حذف رشته‌های دانشگاه علامه نیستند!

البته وی در واکنش به اینکه توصیه شده دلیل را از رئیس دانشگاه علامه بپرسیم، گفت: آقای نادری‌منش باید بهتر بداند و اگر قرار باشد رشته‌ای حذف یا اضافه شود وزارت علوم دستور می‌دهد و دانشگاه‌ها نمی‌توانند رشته‌ای را حذف کنند و اگر تصمیم هیات‌امنا باشد باید شفیع‌آبادی، معاون آموزشی دانشگاه بداند که وی در جریان حذف این رشته‌ها نیست!

بی‌اطلاعی وزارت علوم

گفته‌های مسئول دفتر رئیس دانشگاه علامه را به معاون آموزشی وزارت علوم منتقل کردیم، وی بلافاصله پاسخگویی را به حسنی، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی محول کرد.

ابوالفضل حسنی درباره دلیل حذف این رشته‌ها و بی‌اطلاعی معاون آموزشی وزارت علوم و مسئول دفتر رئیس دانشگاه علامه گفت: من هم از صفر شدن ظرفیت این رشته‌ها اطلاعی ندارم و با توجه به اینکه دفتر گسترش آموزش عالی نامه‌های حذف، صفر شدن و ایجاد رشته‌ها را صادر می‌کند، تا‌کنون نامه‌ای مبنی بر حذف این رشته‌ها صادر نکرده‌ایم!

وی مدعی شد: رشته‌های حذف شده جزء رشته‌هایی است که قرار شده تا زمان بازنگری در سر فصل‌ها توسعه نیابد و توسعه آن منوط به بازنگری شده‌است. البته بلافاصله معاون آموزشی وزارت علوم سخنان مدیرکل دفتر آموزش عالی را تصحیح کرد: تنها توسعه رشته‌های جدید منوط به بازنگری شده و دستور حذف هیچ رشته‌ای صادر نشده است.

پیگیری مجلس

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در واکنش به این امر گفت: پیش از نهایی شدن ظرفیت‌ها با مسئولان وزارت علوم در این باره مذاکره می‌‌کنیم تا دلایل این تصمیم آنها مشخص شود.

علی عباسپور تهرانی‌فرد افزود: قرار بود رشته‌های علوم انسانی مورد بازنگری قرار گیرد و رشته‌های علوم انسانی کاهش یابد اما باید پیش از برگزاری کنکور کاهش رشته‌ها به داوطلبان اعلام می‌شد.

حذف رشته‌ها به صلاح نیست

داوود زارعیان، مدرس ارتباطات در این‌باره به همشهری گفت: با توجه به اینکه این رشته‌ها یکی از رشته‌های اساسی علوم اجتماعی است و امروز دنیا به‌ویژه کشورهای غربی، سرمایه‌گذاری زیادی در رشته‌های مرتبط با مردم و رسانه‌ها می‌کنند منطقی نیست که این رشته‌ها از دانشگاه‌ها حذف شود.

وی افزود: ما در شرایطی هستیم که دشمنان از طریق جنگ نرم و رسانه‌ها علیه ما فعالیت‌های خودشان را سازماندهی می‌کنند و ما باید متخصصان بیشتری را در این حوزه تربیت کنیم، البته متخصصانی که فرهنگ ایرانی اسلامی و بومی را بشناسند و قادر باشند در مقابل رفتارهای رسانه‌ای دشمنان برنامه‌ریزی و دفاع کنند.

زارعیان 2 احتمال را برای این کار متصور شد: بازنگری در دروس و بالا بودن تعداد دانشجویان این رشته در دانشگاه علامه.

کد خبر 142361
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز