سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

اگر در ماه مبارک رمضان ساعت کاری کارگران ساختمانی در عمل کاهش می‌یافت یا آنها به جلوگیری از گردوخاک کردن اهمیت می‌دادند مزایای زیادی شامل حال خود آنها و شهروندان دیگر می‌شد؛ یکی اینکه صبح‌ها به‌جای زنگ ساعت با صدای بیل و کلنگ آنها بیدار نمی‌شدیم

ساختمان سازی

دیگر اینکه بعد از گردوخاک کردن کارگران(منظور نزاع گاه به گاه آنها با پیمانکار ناخن‌خشک نیست) به علت پشتِ‌گوش انداختن آبپاشی محل کار، روزه رهگذران و اهالی محل به علت ورود این گردو خاک به دهانشان باطل نمی‌شد.

همچنین اهالی محل نفسی راحت، پاکیزه و به دور از گردوخاک می‌کشیدند و اهالی منزل یا خدماتی‌های شرکت‌های اطراف نیز با زبان روزه مجبور نمی‌شدند به وسیله دستمال، وسایل دور و بر را روزی چند بار گردگیری یا گاهی مانند متخصصان پوست لایه‌برداری کنند.

میوه‌های بین‌ِ راهی

برخی افراد بعد از کلی سخنرانی در مورد نبود فرهنگ ترافیک و رانندگی به محض مشاهده قیمت ارزان میو‌ه‌های وانتی دوره‌گردِ کنار جاده چنان روی ترمز می‌کوبند که سرنشینان از فرط تعجب فقط به هم نگاه می‌کنند. جدای از این ناهمخوانی در حرف و عمل چنین راننده‌هایی، میوه‌های این چنینی نیز اغلب ظاهر و باطن یکسانی ندارند؛به‌طوری که میوه‌های درشت در ردیف‌های رویی جعبه و میوه‌های نامرغوب و ریز در ردیف‌های زیرین جاسازی می‌شوند. به یاد‌داشته باشید که این امر در مورد خرما‌ها بیشتر صدق می‌کند.

آب‌بند

شاید از وقتی در خبر‌ها اعلام شد که از این پس در ساختِ سد به خودکفایی رسیده‌ایم و نیازی به متخصص و مصالح خارجی نداریم برخی پیش خود خیال‌ کرده‌اند که خودکفایی به معنی طراحی و ساخت خودسرانه و به دور از در نظر گرفتن مصلحتِ جمعی است. آب‌بند زدن روی جوی جلوی منزل یکی از همین حرکات خودسرانه است که برخی برای آبیاری و ... از آن استفاده می‌کنند. سطح آب جوی نیز به قدری بالا می‌آید که گاهی به پیاده‌رو راه پیدا کرده و باقی قضایا قابل حدس‌زدن است. به هر حال از آنجا که شهروندان حق دارند در مسیر‌های تمیز و خوشبو تردد کنند بهتر است افراد یاد شده از تلقی‌های خاص در رابطه با حقوق شهروندی که مالکیت امکانات اطراف منزل را نیز به آنها واگذار می‌کند دست بردارند.

با یک گل بهار ...

یکی به درستی یک ضرب المثل از خود به یادگار گذاشته و گفته است « با یک گل بهار نمی‌شود». خب درست. اما این روز‌ها از هر کسی می‌پرسیم چرا کیسه زباله‌ها را سر کوچه و محله رها می‌کنی؟ در پاسخ می‌گوید « ای آقا چقدر سخت می‌گیری با یه گل بهار نمی‌شه». منظورشان این است که ولو شدن یک کیسه زباله به جایی بر نمی خورد و جایی کثیف نمی‌شود. یکی نیست به همین دوستان محترم یادآوری کند که همان قدیمی‌ها حواسشان جمع بوده و در کنار ضرب المثل یاد‌شده به این نکته نیز اشاره کرده‌اند که «‌قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود».

کد خبر 142060
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز