سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

آزاده خطیبی: کلاهبرداری‌های اینترنتی روز به روز شکل پیشرفته‌تری به خود می‌گیرند.

طرح - کامپیوتر

 ای‌میل‌های تبلیغاتی ناشناخته‌ای که فرستاده می‌شوند، بیشتر از آنکه تهدید‌کننده باشند، باعث ناراحتی کاربران می‌شوند اما همین ای‌میل‌ها به راحتی می‌توانند خساراتی در ابعاد میلیون دلاری برای کاربران به‌بار بیاورند.

این روزها کلاهبرداران اینترنتی به حدی حرفه‌ای عمل می‌کنند که حتی کاربران آشنا به کامپیوتر را به‌راحتی به دام می‌اندازند. به‌گزارش سی‌ان‌ان، یکی از حقه‌های رایج این روزها در اینترنت، پیام خودکاری است که مانند پیام‌های هشدار آنتی‌ویروس عمل می‌کند. متن پیام این است: کامپیوتر شما به 49ویروس آلوده شده است، ok را کلیک کنید تا از شر آنها خلاص شوید. کلیک کردن ok کاربران را به سایتی می‌برد که پیامی به این مضمون به کاربر می‌دهد: تاریخ انقضای آنتی‌ویروس شما سر رسیده است.

این مبلغ را پرداخت کنید تا مشکل آنتی ویروس شما برطرف شود. ظاهر سایت کاملا معتبر و قانونی به‌نظر می‌رسد و همین ظاهر خوب، این شیادی را موجه جلوه می‌دهد.

حقه دیگری که به spear phishing معروف شده، ای‌میلی است که در آن ظاهرا شخصی نوشته که در یک موقعیت بحرانی قرار گرفته است و نیاز به مقداری پول دارد. این ای‌میل از آدرسی ارسال شده که ظاهر کاملا موجهی دارد، اما در واقع غیرواقعی است. سال‌ها گمان می‌رفت کلاهبرداران اینترنتی، افرادی ساده‌لوح با حقه‌هایی پیش پا افتاده‌اند، اما امروزه کمتر کسی جرات می‌کند آنها را دست کم بگیرد؛ آنها هکرهایی حرفه‌ای‌اند که جسورانه گام در دنیای جرائم سایبری گذاشته‌اند. اریک فیترمن، افسر سابق بخش جرائم سایبری FBI می‌گوید: بسیاری از این کلاهبرداران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و هرگز فرصت شغلی مناسبی برایشان مهیا نشده است. در واقع بسیاری از آنها می‌دزدند تا فقط زنده بمانند.

یکی از دانشمندان حوزه کامپیوتر در سازمان امنیت کشوری ایالات‌متحده می‌گوید: برای فریب دادن کاربران اینترنتی نیاز به داشتن مهارت‌های فنی نیست. آنچه اهمیت دارد داشتن مهارت‌های اجتماعی است.

کلاهبرداران تنها به ای‌میل‌هایی که به صورت spam فرستاده می‌شود، بسنده نمی‌کنند بلکه در سایت‌های کاریابی و مانند آن نیز به‌دنبال قربانی می‌گردند. یکی دیگر از حقه‌های اینترنتی آگهی فروش اتومبیل است. به محض آنکه شما اتومبیلی را از میان آگهی‌ها برای خرید انتخاب می‌کنید، به شما گفته می‌شود مقدار کمی از مبلغ آن را بپردازید تا اتومبیل را برایتان با کشتی بفرستند. شما مبلغ را پرداخت می‌کنید اما ممکن است هرگز اتومبیلی دریافت نکنید. این کلاهبرداری‌های جدید اینترنتی که هر روز پیچیده‌تر نیز می‌شوند تنها کاربران شخصی را مورد حمله قرار نمی‌دهند بلکه بسیاری از سایت‌های تجاری بزرگ نیز از گزند آنها در امان نیستند و کلاهبرداران با مهارتی باور‌نکردنی، میلیاردها دلار از این سایت‌های تجاری بزرگ سرقت می‌کنند.

کد خبر 141982

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز