گروه ادب و هنر: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، سینماهای تهران تغییر چهره می‌دهند. از صبح چهارشنبه «سوت‌پایان» جای «ورود آقایان ممنوع» را در گروه سینمایی قدس می‌گیرد و «پروانگی» هم به جای «سیزده59» در گروه استقلال اکران می‌شود.

سینما

«ورود آقایان ممنوع» در حالی سینمای سرگروهش را از دست می‌دهد که استقبال گسترده تماشاگران از آن ادامه دارد ولی براساس تصمیم شورای صنفی نمایش، فیلم‌ها در فصل تابستان تنها 7 هفته می‌توانند سرگروه داشته باشند و پس از این مدت با هر میزان فروش باید جای خود را به فیلم دیگری بدهند. «ورود آقایان ممنوع» جمعه گذشته نزدیک به 80 میلیون تومان فروخت که برای یک فیلم در هفته هفتم اکرانش رقم فوق‌العاده‌ای است. این فیلم تاکنون در تهران نزدیک به 2میلیارد و 200 میلیون تومان فروخته و با توجه به اینکه اکرانش از چهارشنبه در سینماهای آزاد ادامه خواهد یافت بخت شکستن رکورد «اخراجی‌ها3» را دارد.

«سوت پایان» که از 2 روز دیگر جایگزین «ورود آقایان ممنوع» می‌شود، سومین ساخته بلند سینمایی نیکی کریمی است. این فیلم در حالی روی پرده می‌آید که 2 ساخته قبلی کریمی امکان اکران عمومی نیافتند. در «سوت پایان» کریمی و شهاب حسینی نقش‌های اصلی را ایفا کرده‌اند. فیلم لحن مستند دارد و نمایش آن در بیست‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت. «سوت پایان» تم اجتماعی دارد و موضوعی ملتهب را دستمایه قرار داده است. نیکی کریمی که این سال‌ها در فیلم‌های تجاری به ایفای نقش پرداخته هنگام نشستن بر صندلی کارگردانی کوشیده تا به دغدغه‌های شخصی‌اش پایبند باشد. کوشش برای واقع‌نمایی و ساختار مستند‌گون شاخصه 3 فیلم بلند کریمی در مقام کارگردان است.

در «سوت پایان» از حرکت‌های بی‌قرار دوربین برای پررنگ شدن وجهه رئالیستی فیلم استفاده زیادی شده‌است. «سوت پایان» شاید باتوجه به شهرت نیکی کریمی و سوژه ملتهبش بتواند بحثی در گیشه داشته باشد ولی کارشناسان اکران فروش بالایی برایش پیش‌بینی نمی‌کنند.این موضوع تا حدودی درباره «پروانگی» هم صدق می‌کند؛ فیلمی که قاسم جعفری آن‌را با بازی سعید راد کارگردانی کرد و قسمت‌هایی از فیلم در مکه مکرمه و پاریس فیلمبرداری شده است. اکران پروانگی در ماه مبارک رمضان نشان می‌دهد که بخت فیلم برای رسیدن به گیشه پررونق، خیلی زیاد نبوده. این فیلم که در مرحله تولید «راز آفرینش» نام داشت جایگزین «سیزده‌59» می‌شود که با فروش 200 میلیون تومانی با سینمای سرگروه خداحافظی می‌کند.

از سیزده59 باتوجه به حضور پرویز پرستویی، انتظار فروش بیشتری می‌رفت ولی به دلایل مختلف چون تعویق در اکران و نداشتن تعدادی از سینماها در روزهای اول نمایش و لحن تلخ و تراژیک فیلم، این ساخته سامان سالور با وجود بهره بردن از بازیگران شاخص، نتوانست به فروش قابل‌توجهی دست یابد. سازندگان فیلم و در رأس آنها پرویز پرستویی - که علاوه بر بازی، سرمایه‌گذار سیزده59 نیز بود - بارها از عدم حمایت مسئولان فرهنگی از سینمای دفاع مقدس گلایه کردند.

اکران سیزده59 در چند سینما ادامه می‌یابد ولی استقلال به‌عنوان سینمای سرگروه با چند سالن دیگر در اختیار پروانگی قرار خواهد گرفت. قاسم جعفری که تاکنون نتوانسته موفقیت سریال‌هایش را با حضور در سینما تکرار کند، این‌بار هم توانسته بازیگر گزیده‌کاری چون سعید راد را به بازی در فیلمش مجاب کند هم سراغ لوکیشن‌های تازه و فیلمبرداری در خارج از کشور رفته است؛ هرچند این فیلم در مرحله تولید، حاشیه‌هایی را به‌همراه داشت، از نارضایتی سعید راد که به‌تازگی اعلام کرده از بازی در پروانگی پشیمان است تا ایجاد تغییراتی در فیلم و اضافه شدن چند دقیقه گفتار متن و... پروانگی از صبح چهارشنبه به نمایش عمومی درمی‌آید.

طرح اکران ویژه ماه مبارک رمضان نیز گویا با یک هفته تأخیر آغاز به کار می‌کند. تاکنون اکران فیلم‌های «یوسف پیامبر» ساخته فرج‌الله سلحشور، «سفر سرخ» به کارگردانی حمید فرخ‌نژاد، «مامان بهروز منو زد» ساخته عباس مرادیان و «سنگ اول» ساخته ابراهیم فروزش در قالب این طرح قطعی شده است.

سینماها در ماه رمضان تا ساعت2.5صبح باز هستند

سیدعلیرضا سجادپور در آستانه‌ آغاز ماه مبارک رمضان، درباره‌ آخرین وضعیت طرح ویژه اکران فیلم‌های سینمایی در ماه مبارک رمضان گفت:‌ طرح ویژه اکران فیلم‌های سینمایی در ماه مبارک رمضان در تمام سینماهای مدرن، ممتاز و درجه یک سراسر کشور به اجرا درمی‌آید. مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام مطلب فوق اظهار کرد:‌ از آنجا که امسال ماه مبارک رمضان در تابستان قرار گرفته، معاونت سینمایی با هماهنگی نیروی انتظامی 2 سئانس از ساعت حدود 23 تا2.5صبح برای نمایش فیلم تدارک دیده است. وی ادامه داد: در قالب این طرح‌، در 2سئانس اضافه شده به سینماها، 4فیلم جدید اکران می‌شود و فیلم‌های روی پرده نیز به نمایش خود ادامه می‌دهند.

کد خبر 141819
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز