سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

رهبر معظم انقلاب در حکمی سید‌محمود هاشمی شاهرودی رئیس سابق قوه قضاییه را به ریاست هیأت‌عالی حل اختلافات و تنظیم روابط قوای سه‌گانه منصوب کردند.

محمد دهقان

درباره دلایل تشکیل این هیات با محمد دهقان، عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم:

  • فلسفه تشکیل هیات‌عالی حل اختلاف چیست؟

به‌نظرم اداره کشور، همواره همراه با برخی اختلاف سلایق است؛ اختلاف سلایق تا وقتی که منجر به دشمنی نباشد اشکالی ندارد. بعضی وقت‌ها دشمنان ما دنبال این هستند که بین مسئولان ایجاد تفرقه کنند و این تفرقه را به درون مردم سرایت دهند. به‌نظرم در برهه کنونی، ایجاد اختلاف برای بعضی از افراد و جریان‌ها به‌عنوان یک وظیفه تعریف شده است. رهبر معظم انقلاب هم برای اینکه این اختلافات در نظام جریان پیدا نکند چندین بار به رئیس مجلس و رئیس‌جمهور تذکر دادند و علنا هم اعلام کردند که اختلافات نباید منجر به دشمنی شود، لذا یک هیاتی لازم است تا معلوم شود چه کسانی اختلاف ایجاد می‌کنند؛ چه نقشی در اختلاف دارند و چه کسانی به اختلافات دامن می‌زنند.

  • درباره اختلاف سلایق دولت و مجلس و برداشت دولت درباره مصوبات مجلس و مواد قانون اساسی هم هیات مذکور ورود پیدا می‌کند؟

بله؛ اتفاقا یکی از موضوعات هم همین است که دولت ممکن است قانونی را اجرا نکند و موجب اختلاف شود؛ مثلا همین وزارت ورزش که مجلس 6 ماه است تصویب کرده اما هنوز وزیر ندارد درحالی‌که به محض اینکه وزارت ورزش تصویب شد باید سرپرست آن تعیین می‌شد. بهترین راه این است که برای حفظ شان مسئولان عالی کشور هیاتی انتخاب شود و این هیات‌کمک کند تا روابط قوا تنظیم شود.

کد خبر 141422
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز