چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

ترجمه-جعفر زنوزی: زمانی که آمریکا پس از حمله 11سپتامبر به افغانستان لشکرکشی کرد تا تروریست‌هایی را که تهدیدکننده امنیت آمریکا بودند نابود کند، مردم این کشور گمان نمی‌بردند که این امر بهانه‌ای برای حمله نظامی به چند کشور دیگر شود.

نکته جالب در این میان این است که هنوز عده زیادی از مردم آمریکا فکر می‌کنند که صدام در ماجرای 11 سپتامبر دست داشته و 32 درصد از مردم نیز فکر می‌کنند که عراق حامی اصلی القاعده بوده است. آنها در مورد ایران هم چنین باوری دارند و بر این گمان‌اند که ایران در آستانه دستیابی به تسلیحات  هسته‌ای و محو اسرائیل از جهان است.

 اما چرا مردم بخشی از آمریکا این قدر ساده‌لوح‌اند و این که اخباری که به آنها منتقل می‌شود چه ویژگی‌هایی دارد، موضوعی است که «پل کریگ رابرتز» معاون وزیر خزانه‌داری دولت ریگان و از اقتصاددانان و روزنامه‌نگاران مطرح آمریکایی از آن پرده برداشته است.

در هنگام خواندن این مقاله به یاد داشته باشید نویسنده آن برنده جایزه بهترین اقتصاددان از فرانسه و نویسنده ده‌ها کتاب در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی است که لایه‌های قدرت در آمریکا را به خوبی می‌شناسد.


متن کامل مقاله به این شرح آمده است: اکثر مردم آمریکا معتقدند که‏ ماجراجویى‏هاى نادرست بوش در عراق به پایان رسیده است. حمایت از اشغال عراق در بین رأى‏دهندگان و کنگره، ژنرالها و ارتش از بین رفته است. دموکرات‌ها منتظر بوش هستند تا با چهارچوب زمانى منطبق با واقعیت جلو بیاید، آنها نمى‏خواهند با مجبور کردن بوش به خروج نیروها متهم به بازندگان جنگ عراق شوند.

 آمریکا نیرو ندارد که به منطقه ‏بفرستد و وقتى که طرح افزایش نیروها در عراق نیز با شکست مواجه شود بوش راهى به جز خروج از عراق ندارد. زمان‏ زیادى طول نمى‏کشد تا همه متوجه شوند که کشتار بى‏معنى باید به پایان برسد. گزارش‏هاى اخیر نشان مى‏دهد که اشتباه ‏در بررسی‌هاى بوش خیلى بزرگتر از حمله به عراق است.

روزنامه ساندى تایمز چاپ لندن گزارشى به نقل از چندین منبع‏ نظامى اسرائیل منتشر کرد که اسرائیل طرحى براى تخریب تأسیسات غنى‏سازى اورانیوم ایران با استفاده از تسلیحات ‏هسته‏اى تاکتیکى دارد. وزیر خارجه اسرائیل این گزارش را رد کرده است.

 تایمز لندن نوشت که مقامات اسرائیلى و آمریکایى چندین بار نشست داشتند تا احتمال حمله به ایران را بررسى کنند! تحلیلگران نظامى گفتند که مطرح کردن این ‏طرح براى فشار به ایران است تا غنى‏سازى را متوقف و از طرف دیگر نظر جهانیان را آماده براى حمله اسرائیل کنند. در گزارشى دیگر، «ادد تیرا» ژنرال اسرائیلى گفت: بوش قدرت سیاسى براى حمله به ایران را ندارد. حمله آمریکا به ایران‏ براى وجود ما (اسرائیل) ضرورى است.

 ما باید با لابى کردن به او کمک کنیم تا حزب دموکرات را که احمقانه عمل مى‏کند و روزنامه‏هاى آمریکا را آماده حمله به ایران کنیم. ما نیار به این داریم که مسأله ایران را امرى دوحزبى کنیم و آن را از شکست در عراق جدا کنیم.


تیرا به لابى اسرائیل این وظائف را واگذار مى‏کند: 1- هیلارى کلینتون و سایر نامزدهاى ‏احتمالى ریاست جمهورى در حزب دموکرات را به حمایت از حمله بوش به ایران تشویق کنند. 2- از نفوذ بر کشورهاى‏ اروپایى استفاده کنند تا بوش در صحنه بین‏الملل دوباره منزوى نشود و مخفیانه با عربستان سعودى همکارى کنند. 3-آمریکا را تشویق به حمله به ایران کنند.
تیرا مى‏گوید که نقش اسرائیل حمله نظامى جداگانه است که با هماهنگ کردن‏ هواپیماهاى جنگى از آسمان عراق انجام مى‏شود. او ادامه داد: ما باید با جمهورى آذربایجان همکارى کنیم تا از پایگاههاى هوایى آنها استفاده نماییم.


گزارشگران انگلیسى مى‏گویند که رسانه‏هاى‏ انگلیسى نسبت به حمله به ایران نرم شده‏اند. «استنى هویر» رئیس اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان نیز به یک‏ روزنامه اسرائیلى گفته است که تهران مسلح به تسلیحات هسته‏اى غیر قابل قبول است و انتخاب استفاده از زور علیه ایران ‏هنوز هم مطرح است.


 جروزالم پست مى‏نویسد: هویر به جامعه یهودیان نزدیک است و بسیارى از اسرائیلى‏ها از انتخاب‏ او به عنوان رئیس اکثریت مجلس آمریکا حمایت کرده‏اند. انتخاب هویر اولین پیروزى لابى اسرائیل بر نانسى پلوسى‏ رئیس مجلس است که مى‏خواست جان مورتا اولین دموکراتى که خروج نیروهاى آمریکا از عراق را تقاضا کرده، رئیس‏اکثریت کند.


هاآرتص دیگر روزنامه اسرائیلى نیز بیستم نوامبر به نقل از بوش نوشته بود که او اگر اسرائیل حمله به ایران‏ را انتخاب کند، آن را درک مى‏کند. بوش با بلوکه کردن تلاش جهانیان براى توقف بمباران غیرنظامیان لبنان و تخریب‏ زیربناى غیرنظامى آن توسط اسرائیل، نشان داد که برده اسرائیل است. بسیارى از گزارشگران معتقدند که شکست نومحافظه‏کاران در جنگ نفوذ آنها را کاهش داده ولى این نتیجه‏گیرى نادرست است.

نومحافظه‌کاران ‏مدتهاست که متحدین حزب دست راستى لیکود در اسرائیل ‏و قسمتى از لابى اسرائیل در آمریکا هستند. لابى اسرائیل‏ نقطه نظرات معدودى از یهودیان آمریکا را منعکس مى‏کند ولى با این وجود مالک هر دو حزب و عمده رسانه‏هاى آمریکا است. از آنجایی که نومحافظه‌کاران قسمتى از این گروه هستند، هنوز شدیداً با نفوذ مى‏باشند. این لابى براى نفوذ بیشتر نومحافظه‌کاران فعالیت مى‏کند.

براى این که نفوذ این لابى را متوجه شوید یک ستون نویس در یک رسانه عمده یا گزارشگر تلویزیون را پیدا کنید که همراه با اسرائیل نیست و حمله به ایران را حمایت نمى‏کند و از خروج نیروها از عراق‏ حمایت مى‏کند. اخیراً به بیل کریستول یک مبلغ «هار» براى جنگ علیه مسلمانان در مجله تایم ستونى داده شده است.

 چرا تایم فکر مى‏کند که خوانندگان این مجله نیاز به خواندن مقالات یک جنگ‌طلب دارند؟ آیا دلیل آن این نیست که تایم ‏قرارداد بزرگى براى تبلیغ در این مجله در ازاى آن دریافت کرده است؟ نومحافظه‏کاران جنگ جهانى چهارم علیه اسلام را اعلام کرده‏اند. در مجله کامنترى نورمن پودهورتز نسل‌کشى فرهنگى علیه مردم مسلمان را اعلام کرده است.


جنگ تاکنون‏ در چهار جبهه باز شده است: عراق، افغانستان، سومالى و ایران. دولت بوش از اتیوپى استفاده کرده تا مسلمانان سومالى‏ را که اربابان جنگ را در سومالى سرنگون  و آمریکا را از سومالى اخراج کردند، سرنگون کند. نیروى دریایى و سرویس اطلاعاتى آمریکا فعالانه به نیروهاى اتیوپى کمک مى‏کنند تا مسلمانان سومالى را دستگیر و از بین ببرند.

رابرت‏کر سخنگوى سفارت آمریکا در نایروبى گفت که آمریکا به عنوان قسمتى از جنگ علیه تروریسم حق دارد اسلام‌گرایان سومالى را دستگیر کند. حداقل یک سال است که آمریکا گروههاى تروریست در ایران را تقویت و حمایت مالى مى‏کند.

 سیمورهرش و مقامات سابق سازمان سیا حمایت دولت بوش را از گروههاى اقلیت ایران که در فهرست سازمانهاى تروریست‏ وزارت خارجه آمریکا هستند برملا کرده‏اند. در ماه آوریل گذشته دنیس کوچینیک نماینده مجلس آمریکا نامه‏اى در ارتباط با دخالت آمریکا در امور داخلى ایران به بوش نوشت که بدون جواب ماند.

طرح اسرائیل و نومحافظه‌کاران که ‏بوش در آن تنها بازیچه‏اى بیش نیست براى ایجاد بحران با ایران است و کنگره مجبور به حمایت از اسرائیل خواهد شد. رسانه‏هاى آمریکا اصلاً موثق نیستند. آنها علیه اسرائیل نمى‏توانند حرفى بزنند و همان کارى را که در رابطه با عراق کردند، تکرار مى‏کنند.

مردم آمریکا فریب خورده‏اند و فکر مى‏کنند که ایران در آستانه دستیابى به‏ تسلیحات هسته‏اى و محو اسرائیل از نقشه جهان است. این حقیقت که مردم آمریکا تا این حد ساده لوح هستند مخالفت با طرح نومحافظه‌کاران را براى جنگ جهانى چهارم غیر ممکن مى‏کند.


نومحافظه‌کاران ‏معتقدند که با استفاده از تسلیحات هسته‏اى علیه ایران، جهان اسلام متوجه مى‏شود که راهى به جز تسلیم به خواست‏ اسرائیل و آمریکا ندارند! استفاده از تسلیحات هسته‏اى براى تخریب تأسیسات هسته‏اى ایران به نظر آنها منطقى است‏ ولى هدف اصلى ترساندن جهان اسلام و به زانو درآوردن آن است. تا زمانى که آمریکا سیاست خارجى مستقل خود را در خاورمیانه نداشته باشد باید به راه پلیدى که توسط لابى اسرائیل طراحى شده ادامه بدهد.

کد خبر 14142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز