گروه اجتماعی - زهرا رفیعی: در شهر‌های بزرگ چهارراهی را نمی‌توان یافت که در آن کودکی، زنی یا مرد پیر و علیلی در حال گدایی نباشد.

تکدی گری

از پنجره ماشین‌ها آویزان می‌شوند و با جملات ترحم‌برانگیز گدایی می‌کنند. تعداد این افراد بسته به برنامه‌های نیروی‌ انتظامی، شهرداری، بهزیستی و... در روزهای مختلف سال کم و زیاد می‌شود. شهرداری برای اینکه چهره شهر را تغییر دهد هرازگاهی اقدام به جمع‌آوری متکدیان می‌کند اما چندی بعد دوباره سر و کله‌شان پیدا می‌شود. دلیل این امر آن است که وضعیت اینان بعد از جمع‌آوری مشخص نیست و متولی‌ای برای نگهداری وجود ندارد.

هیات وزیران اخیرا مصوبه‌ای را به تصویب رسانده است که طی آن در هر شهرستان مجتمع‌های اردوگاهی راه‌اندازی شود تا افراد متکدی، آسیب‌دیده، بی‌خانمان و در راه‌مانده در آن مستقر شوند. شهر تهران که در حال حاضر فاقد مجتمع اردوگاهی است و به‌گفته مدیرکل اجتماعی استانداری، قرار است نسبت به ایجاد مجتمع اردوگاهی در تهران و شهرری اقدام شود. براساس مصوبه شورای‌عالی‌ اداری‌ به‌منظور اصلاح‌ ساختار و ایجاد هماهنگی‌ در فعالیت‌ دستگاه‌های‌ اجرایی درباره‌ مبارزه‌ با تکدیگری و جمع‌آوری‌، شناسایی‌ و تعیین‌ وضعیت‌ افراد بی‌سرپرست‌، گمشده‌، متواری‌، در راه‌‌مانده‌ و موارد مشابه‌ مقرر شده است شهرداری نسبت به شناسایی و جمع‌آوری و تحویل افراد موضوع این مصوبه به مجتمع اردوگاهی اقدام کند و نیروی انتظامی در این مورد همکاری لازم را با شهرداری به عمل آورد.

به همین منظور ستادی در هر استان با مسئولیت معاون سیاسی - امنیتی استاندار و عضویت فرماندار شهرستان محل استقرار مجتمع، رئیس سازمان برنامه و بودجه، شهردار مرکز استان، مدیرکل کار و امور اجتماعی، رئیس مرکز صداوسیما، فرمانده نیروی انتظامی منطقه، مدیرکل بهزیستی، سرپرست کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و رئیس دادگستری استان تشکیل می‌شود. با وجود چنین دستگاه عریض و طویلی متکدیان روزهای تابستان از راه‌های دور خود را به شهر‌های بزرگ می‌رسانند. بیشتر آنها مهاجران پاکستانی و افغانی هستند که با ویزاهای زیارتی و توریستی مدتی را به کاسبی از راه گدایی می‌پردازند. زبان فارسی را به سختی حرف می‌زنند. آنها که از پاکستان آمده‌اند لباس‌های محلی به تن و خالکوبی به دست و صورت دارند.

محمدعلی عرفان‌منش مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران می‌گوید: تعدادی از متکدیانی که در سطح شهر تهران حضور دارند اتباع بیگانه هستند که در چارچوب سیاست‌های نظام با آنها برخورد خواهد شد. لذا افرادی که قابلیت طرد از کشور را دارند از کشور خارج خواهند شد اما اتباعی که در چارچوب این مسئله قرار نمی‌گیرند در مراکز نگهداری خاص نسبت به آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.
شهر‌های مرزی نیز خالی از متکدیان خارجی نیست. به‌نظر می‌رسد که علاوه بر ساماندهی اتباع بیگانه و جلوگیری از ورود پاکستانی‌ها و افاغنه بدون مجوز ، باید شناسایی خانواده‌های محروم ایرانی و تحت پوشش قرار دادن آنها در سازمان‌های حمایتی و برخورد با افراد سودجویی که از این راه روزگار می‌گذرانند در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

داستان جمع‌آوری متکدیان در شهر‌های بزرگ داستانی تکراری است. سال‌هاست متکدیان را جمع می‌کنند و بعد از مدتی رها. برخی از آنها گاه تا 10 بار توسط ماموران جمع‌آوری شده‌اند. نهاد‌های مسئول تا پیش از این قادر بوده‌اند 10 یا حداکثر 14 روز آنها را نزد خود نگه دارند. هنوز معلوم نیست راه‌اندازی اردوگاه‌های مخصوص متکدیان منجر به کم شدن تعداد متکدیان بشود یا نه؟ عرفان منش گفته بود که طرح جمع‌آوری متکدیان نیمه دوم تیر اجرا می‌شود ولی از نیمه ماه گذشته‌ایم و 3 روز دیگر به انتهای تیر ماه می‌رسیم ولی هنوز طرح مبارزه با متکدیان شروع نشده است.

کد خبر 140631
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز