همشهری‌آنلاین: نخستین نرم‌افزار ایرانی تحقیقات اجتماعی M.R.P در حاشیه نشست فرهنگی و اجتماعی رؤسای پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور با حضور دکتر کامران دانشجو، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا دکتر علی اکبر علیخانی، رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این مراسم گفت: نرم افزار M.R.P اولین نرم ‌فزار ایرانی ویژه تحلیل تحقیقات علوم اجتماعی و انسانی است که قابلیت رقابت با نرم افزارهای مشابه خارجی مانند SPSS را دارد و حتی از مزیت‌هایی نسبت به آنها برخوردار است.

وی با اشاره به ضرورت بحث پردازش و تحلیل اطلاعات در فرایند تحقیق گفت: بدیهی است طراحی و توسعه نرم‌افزارهای هوشمند در داخل کشور و قطع وابستگی از سایر کشورها در این زمینه از افتخارات بزرگی است که بواسطه تولید این نرم‌افزار نصیب جامعه علوم انسانی کشور شده است.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به کاربردی و عملیاتی بودن نرم افزار M.R.P تاکید کرد : تولید این نرم افزار با همه پیچدگی های که دارد نشان دهنده روح ابداع و نوآوری در متخصصین ایرانی است که روحیه خود باوری و اتکای به نفس ملی را هم تقویت می‌کند.

وی در خصوص کاربردهای این نرم‌افزار گفت: استخراج انواع سوالات باز و بسته‌ی پرسش‌نامه، تحلیل محتوای متون و تصاویر به همراه فیلم‌های سینمایی و رادیویی و همچنین تحلیل مصاحبه‌های عمقی و اتاق‌های گفت‌وگو در اینترنت از دیگر توانایی های نرم افزار M.R.P است.

نرم‌افزار M.R.P حاصل سالها تلاش دکتر مهدی محسنیان‌راد، عضو هیات علمی و دانشیار رشته علوم ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) و همکاران وی است که با حمایت پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به مرحله تولید رسیده و گواهی‌نامه‌های لازم را از شورای عالی امور انفورماتیک و مرکز دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ و در کتابخانه ملی ایران نیز ثبت شده است

کد خبر 140362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز