همشهری آنلاین: رویداد"هنر ماه" در شب میلاد حضرت علی اکبر (ع) در میان استقبال چشمگیر هنرمندان و هنردوستان، در باغ موزه هنر ایرانی آغاز به کار کرد.

نمایشگاه نقاشی

به گزارش همشهری آنلاین، در آیین گشایش "هنر ماه" دکتر دلاور بزرگ نیا، مدیر باغ موزه هنر ایرانی و دبیر این رویداد در سخنان کوتاهی گفت: "هنرماه" بهانه ای خواهد بود تا هر ماه بر پیوند دیرین و تاریخی"هنر و شهروند" و تا کید موکد کنیم تا از خاطرمان نرود که همواره زیست ایرانیان با هنر عجین بوده و از همین منظر زندگی ایرانی با نظم، تلطیف روابط اجتماعی و آرامش خاطر به همراه بوده است.

در "هنر ماه" در پی رویدادهایی در کالبد کوچک اما با روح و آثاری بزرگ هستیم تا به مدد هنرهای اصیل ایرانی در عرصه هنرهای تجسمی، راهکارهایی برای "زیست هنرمندانه در تهران" تبیین شود.

در ادامه این مراسم آیدین آغداشلو هنرمند و تاریخ هنر شناس برجسته در باب "اهمیت نگارگری و لزوم احیای آن در عصر حاضر" سخنرانی کرد.

آغداشلو گفت: "هنرمند با استعداد و کوشا امروز باید حواسش باشد در عصری به سر می بریم که با زوال و انحطاط سلیقه عمومی روبه روییم.

کج سلیقگی عمومی و تنزل زیباشناسی چنان رواج یافته که مخفیانه و موزیانه می تواند در هنرهای اصیل ما رخنه کند و حتی هنرمند سلیقه ساز ما را هم تحت تاثیر قرار دهد. من مثال این مهم را در نگارگری نمی زنم که سلامت تر مانده است، "فرش" را مثال می آورم.

چرا کسی نمی پرسد آن فرش های ایرانی دلفریب قرن های دهم تا دوازدهم هجری قمری کجاست؟ چگونه فرش های امروزی را می بینیم و طوری مان نمی شود؟ آن شکوه هنر ایرانی در فرش کجا رفته است؟ امروزه چیزهایی را زیبا می دانیم که خیلی زشت اند بنابراین امروزه هنرمندان هنرهای اصیل و سنتی ایرانی وظیفه ای دو چندان دارند".

آغداشلو تاکید کرد: فرهنگ، تجسم روح بزرگ ایرانی و زبان گویای این روح است و هنرمندان در سالیان متمادی این روح را پاس داشتند و در یک صد سال اخیر هنرمندان نگارگر اصیلی نظیر زنده یادان تجویدی و زاویه (که آثارشان در نمایشگاه نگارگری "هنر ماه" ارائه شده است) به قول غزل حافظ: "نگهبان لاله در معرض باد" بودند تا آن معنای قدیمی را به هر ترتیبی حراست کنند.

این نگارگران معاصر در روزهای سلطنت قاجار که نقاشی غربی تمام و کمال هنرمان را در سیطره خود داشت و تمدن غربی بر جامعه مان سایه انداخته بود، نیاز جامعه را دریافتند و در پی احیا هویت گمشده ای برآمدند که آن روح بزرگ را در خود داشت.

آنها می دانستند تنها با جستجوی آن هویت گمشده و بازیابی آن است که جامعه ایرانی به آرامش می رسد. مردم نیز از آنها حمایت کردند و با هنر ایرانی آشتی کردند.

وی خاطر نشان کرد: نگارگری معاصر همیشه بدنبال راهی بود تا گذشته را به حال پیوند دهد و اینگونه مردم را با خود همراه تر کند.

نگارگر معاصر می دید که "حال"، همه گذشته را زیر پای خود گذاشته و آن معنای قدیمی به مخاطره افتاده است.

هنرمند نگارگر می دانست بایدکاری کند و در این مسیر با فراز و فرودهای بسیار مواجه بود که در بخشی به توفیق هایی دست یافت.
وی در پایان یاد و خاطره حسن محمدی نگارگر برجسته ای که به تازگی حیات دنیوی را بدرود گفته است را زنده داشت و گلایه کرد چرا جامعه هنری ما امثال او را در نمی یابند.

نعمت الله کیکاوسی دبیر اجرایی نمایشگاه نگارگران معاصر، نخستین رویداد هنر ماه، در سخنان کوتاهی از روند شکل گیری این نمایشگاه گفت و کنار هم قرار گرفتن چند اثر نفیس از نگارگران پیشکسوتی که در قید حیات نیستند و جوانانی که امروز این را ادامه می دهند زمینه ای مناسب برای یک تحقیق میدانی دانست.

کیکاوسی اعلام کرد در مدت برپایی نمایشگاه نگارگری "هنر ماه" هر ده روز، از یک اثر نگارگری رونمایی خواهد شد.

افتتاحیه "هنر ماه" با رونمایی یک اثر نفیس نگارگری از استاد زنده یاد محمد علی زاویه  ادامه یافت. این تابلو که "دختر رز" نام دارد چهل سال قبل خلق شده است.

سرنا و دهل نوازی بختیاری، اجرای موسیقی اصیل ایرانی توسط گروه "ارغوان" و گشایش نمایشگاه نگارگران معاصر ایران دیگر بخش های افتتاحیه نخستین برنامه از سلسله برنامه های "هنر ماه" در باغ موزه هنرهای ایرانی بود.

این نمایشگاه به مدت یک ماه در این باغ واقع در میدان تجریش ـ خیابان دربندی ( مقصود بیک) ـ کوچه دکتر حسابی ـ شماره 20 دایر است.

کد خبر 140265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز