آرمن ساروخانیان: فینال دوی 100متر المپیک پکن یکی از صحنه‌های فراموش‌نشدنی ورزش جهان است.

ورزش - دوومیدانی

 یوساین بولت در حالی که ‌مترهای زیادی از رقیبانش پیش بود، از سرعتش کاست، نگاهش را به سمت جایگاه تماشاگران برگرداند و شادی‌‌اش را شروع کرد. این واکنش احساسی که او پیش از عبور از خط پایان به نمایش گذاشت، مانع از این نشد که رکورد 100متر جهان را جابه‌جا کند. او به زمان رویایی 69/9 دست پیدا کرد. این ورزشکار جامائیکایی اما تا چند ماه قبل از المپیک، دونده 100‌متر نبود. بولت به دلیل قامت بلندش در 200‌متر می‌دوید و لی با توجه به سرعت بالایش، مربی‌‌اش تصمیم گرفت او را در 100‌متر هم محک بزند. بولت از این آزمایش سربلند بیرون آمد و توانست رکورد جهان در این ماده را به 9/72 ثانیه برساند؛ عددی که دوام زیادی نداشت و در پکن جابه‌جا شد. بولت در المپیک بیست‌ونهم رکوردهای 200‌متر و 4 در 100‌متر را هم جابه‌جا کرد تا یکی از ستارگان مسابقات نام بگیرد.

المپیک پایان رکورد‌شکنی‌های «صاعقه» (لقب بولت) نبود. طرفدارانش معتقد بودند که اگر او در پیست تارتان پکن تمرکزش را تا خط پایان حفظ می‌کرد می‌توانست رکورد بهتری ثبت کند و بولت این کار را یک سال بعد در برلین انجام داد. او در مسابقات جهانی این مسافت را در زمان 9/58 ثانیه دوید؛ رکوردی که در دوران اوج رقابت کارل لوئیس و بن جانسون در دهه80، بیشتر شبیه یک‌رؤیا بود. از سوی دیگر رکورد دوی 100‌متر هر بار معمولا 2 تا 3‌صدم ثانیه جابه‌جا می‌شد و به‌ندرت دیده شده بود که دونده‌ای بتواند آن را 11صدم ثانیه جابه‌جا کند.بعد از رکوردشکنی در برلین بود که محافل دوومیدانی جهان با یک سؤال اساسی روبه‌رو شد: آیا بولت می‌تواند 100‌متر را در کمتر از 9‌ثانیه بدود؟ پاسخ محققان به این سؤال منفی است و از نظر آنها طبیعت بدن انسان به‌گونه‌ای است که نمی‌تواند این مسافت را در زمانی کمتر از 9/5 ثانیه بدود.

پایان استراحت

در سال2010 از رکوردشکنی‌های بولت خبری نبود. حتی زمان ثبت‌شده او در شروع سال2011 به 9/91 رسید. بولت که هدف بعدی‌‌اش کسب طلای المپیک لندن و یک رکوردشکنی دیگر است، سال گذشته به بدنش کمی استراحت داد. خودش تنبلی را هم دلیل مضاعفی می‌داند و می‌گوید: «هرگز چنین سال راحتی نداشتم. اگر کمی کارم را آسان بگیرم، تنبل می‌شوم. حتی تمرینات تقویت عضلات کمرم را انجام نمی‌دادم؛ ولی امسال سخت‌تر تمرین می‌کنم و می‌خواهم دونده بهتری شوم».

بولت 24ساله برای این کار مجبور است زمان کمتری را با دوستانش بگذراند و همچنین از مرغ‌سوخاری- غذای مورد علاقه‌‌اش- چشم‌پوشی کند؛ «یادم نمی‌آید آخرین بار کی مرغ‌سوخاری خوردم. یک‌بار دیگر هم مدت زیادی سراغ آن نرفتم، ولی یک شب طاقت نیاوردم و آخر شب رفتم و یک جعبه گرفتم. البته به مربی‌ام چیزی نگفتم.» بولت اضافه می‌کند: «این روزها زود می‌خوابم؛ کمی سخت است ولی مجبورم».پیش از المپیک لندن که تابستان سال آینده برگزار می‌شود، بولت مسابقات جهانی کره‌جنوبی را هم در پیش دارد و با وجود افت نسبی که داشته، نمی‌خواهد جایگاهش به‌عنوان سریع‌ترین مرد جهان را در این مسابقات از دست بدهد؛ «گفته‌ام که می‌خواهم یک اسطوره باشم و فتح 2 دوره متوالی مسابقات جهانی و همچنین المپیک مرا به هدفم می‌رساند.»

رقیبان در کمین

اما این‌روزها کسی می‌تواند بولت را شکست دهد؟ خطرناک‌ترین رقیب او در حال حاضر هموطنش آسافا پاول است که در سال‌جاری بهترین زمان (‌9/78‌) را به ‌دست آورده است. او می‌گوید: «من سریع‌ترین مرد جهان در فصل جاری هستم. این به من اعتماد به نفس می‌دهد. باید ببینیم این وضعیت بعد از مسابقات جهانی هم تغییر می‌کند یا نه. می‌دانم که توجه رسانه‌ها روی بولت خواهد بود. این برای من مناسب است و می‌توانم راحت‌تر روی مسابقه تمرکز کنم».

کریستف لومتر- قهرمان اروپا و پدیده جدید دوهای سرعت- هم امیدوار است که فاصله‌‌اش را با بولت کمتر کند. دونده فرانسوی نخستین سفیدپوستی است که توانسته 100‌متر را در کمتر از 10‌ثانیه بدود و منتظر مسابقه بزرگ هفته آینده در موناکو است تا در برابر تماشاگران خودی، خودش را در کنار بولت محک بزند.

رقبای آمریکایی بولت اما فعلا وضعیت نامشخصی دارند. تایسون گای که تابستان سال قبل در استکهلم سوئد بولت را شکست داد، فعلا مصدوم است. گای 29‌ساله در مسابقات جهانی برلین2009 هم ، با زمان بسیار خوب 9/71دوم شد و باید دید هنگام بازگشت در چه شرایطی خواهد بود.

جاستین گاتلین هم به‌تازگی محرومیت 4‌ساله به خاطر دوپینگ را به پایان برده و به قول خودش شرایط یک دونده تازه‌کار را دارد. او قهرمان دوی 100‌متر المپیک آتن شد ولی با مشخص‌شدن دوپینگش، برای 4‌سال محروم شد. گاتلین که 29‌ساله شده، می‌گوید: «تحمل این 4‌سال از نظر روحی خیلی سخت بود. این محرومیت از آن جهت عذاب‌آور بود که در اوج بودم. حالا احساس نمی‌کنم که بهتر از آنها هستم. من با گای و پاول هم‌سنم. احساس می‌کنم یک دونده تازه‌کار هستم و بدنم هنوز می‌تواند در مسابقات زیادی شرکت کند».

کد خبر 140247

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز