امین حسین‌زاده، رکورددار پرش ارتفاع ایران است. این ورزشکار جوان در اواخر فروردین در مسابقات دوومیدانی قهرمانی کشور در شیراز توانست رکورد پرش ‌ارتفاع ایران را از آن خود کند.

او در این مسابقات توانست با پرشی به ارتفاع 2متر و 25سانتی‌متر شگفتی‌ساز شود و پس از 18سال در پرش ارتفاع رکورد جدیدی ثبت کرد. سال72 حسین شایان در ماده پرش‌ارتفاع رکورد 2‌متر و 23‌سانتی‌متر را از خود به جای گذاشته بود و پس از حدود 18سال امین حسین‌زاده توانست این رکوردقدیمی را بشکند.

در بازی‌های آسیایی۱۹۷۴ تهران، تیمور غیاثی در رقابتی تنگاتنگ با نی‌شی‌چین از چین، مدال طلای پرش ‌ارتفاع را به گردن آویخت. غیاثی البته در این رقابت توانست ورزشکار چینی که رکورددار سابق پرش ارتفاع جهان به حساب می‌آمد را با پرش 2متر و 21‌سانتی‌متر مغلوب کند و در آن دوران حدنصاب تازه‌ای برای ایران برپا کرد. پس از 37سال حالا امین حسین‌زاده با غیاثی مقایسه می شود. حسین‌زاده در این باره گفته بود: «من و آقای غیاثی تفاوت بسیاری با هم داریم و در شرایط یکسانی برای رکوردزنی قرار نداشتیم. آقای غیاثی در بهترین شرایط توانست رکورد پرش‌ارتفاع ایران را تغییر دهد؛ یعنی اردوهای مناسبی را پشت سر گذاشت و تمرینات ویژه‌ای داشت». او ادامه داده بود: «من در شرایط بدی در مسابقات شیراز شرکت کردم. امکانات خوبی در اختیار نداشتم و هیچ‌کس به من توجهی نمی‌کرد؛ مربی نداشتم و به‌سختی توانستم رکورد پرش ارتفاع ایران را بشکنم».

حسین‌زاده با وجود این رکوردشکنی کمترین حضور را در تیم ملی دوومیدانی داشته است؛ به همین دلیل همیشه از مسئولان فدراسیون دوومیدانی گلایه می‌کند و معتقد است که باید به تیم ملی دعوت شود. حسین‌زاده البته چندی قبل در مسابقات جایزه بزرگ چین شرکت کرد؛ جایی که به نظر می‌رسید رکورددار پرش ارتفاع ایران حداقل بتواند رکورد قبلی خود را تکرار کند اما او در این مسابقات موفق نبود. حسین‌زاده در ماده پرش ارتفاع مسابقات دوومیدانی جایزه بزرگ چین در مرحله نخست با رکورد 2متر و 10سانتی‌متر ششم شد، در مرحله دوم با همین رکورد در رتبه نهم قرار گرفت و در مرحله سوم با 2متر و 15‌سانتی‌متر چهارم شد. او درباره اینکه چرا نتوانست در این رقابت‌ها موفقیتی کسب کند، گفته بود: «در مسابقات جایزه بزرگ چین خودم را گم کرده بودم و به همین خاطر نتوانستم به رکورد خوبی دست پیدا کنم. تنها تجربه 4 یا 5مسابقه بین‌المللی را دارم و در تمام این رقابت‌ها نیز بدون مربی شرکت کرده‌ام. در چین نیز این مسائل باعث شد تا نتوانم در مراحل اول و دوم خوب کار کنم و در مرحله سوم نیز با وجود خستگی به رکورد 2متر و 15سانتی‌متر دست یافتم».

حسین‌زاده بر این باور است که در بوشهر به‌دلیل شرایط آب و هوایی و بودن در کنار خانواده بهتر می‌تواند تمرین کند و رکورد بزند.
رکورد جدید در پرتاب چکش در اردیبهشت سال جاری هم نوبت کاوه موسوی بود که در شهرکرد رکورد پرتاب چکش ایران را بشکند. او با پرتابی به طول 75 متر و 26 سانتی متر نامش را به عنوان رکورددار ایران در این ماده ثبت کرد و همچنین توانست سهمیه المپیک لندن را به دست آورد. طبق آمار اتحادیه بین المللی دو و میدانی که رکورد موسوی را ثبت کرد، او صاحب سی و هفتمین رکورد برتر در سال 2011 است.

2 رکورد برای مریم طوسی

همچنین مریم طوسی در مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا توانست در 2 ماده رکورد ایران را بشکند. طوسی که در مرحله مقدماتی دو 100متر با زمان 11 ثانیه و 83 صدم رکورد ایران را بهبود بخشیده بود، در مرحله فینال این ماده با طی کردن 100متر درمدت زمان 11 ثانیه و 81 صدم ضمن شکستن رکورد ایران در جایگاه ششم ایستاد. نکته جالب توجه اینکه این برای نخستین‌بار در تاریخ دوومیدانی ایران بود که یک دونده زن به فینال ماده 100متر مسابقات قهرمانی آسیا رسید. در مرحله مقدماتی دو 200 متر نیز طوسی با زمان 23ثانیه و 64صدم ثانیه در گروه اول رقابت‌ها به‌عنوان نخست دست یافت و رکورد این ماده را که در اختیار خودش بود بار دیگر بهبود بخشید. رکورد پیشین دوی 200 متر زنان ایران 23 و 73صدم ثانیه بود. لیلا ابراهیمی نیز در این مسابقات رکورد ماده 5هزارمتر زنان ایران را شکست. ابراهیمی با زمان 17دقیقه و 40ثانیه و یک‌صدم ثانیه رکورد ایران را که پیش از این نیز در اختیار خودش بود، حدود 25ثانیه بهبود بخشید.

کد خبر 140245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز