همشهری آنلاین: به دلیل پرواز آخرین فضاپیمای ناسا از نسل "شاتل" در روز جمعه هفته گذشته، پایگاه اطلاع رسانی"سی ان ان" فهرستی از پنج فیلم فضایی را انتخاب و اعلام کرده ‌است.

به گزارش ایسنا به نقل از سی.ان.ان، پنج فیلم برتر با موضوع سفر به فضا به این ترتیب فهرست شده‌اند:

‌"جنس مناسب" اثر فیلیپ کافمن اولین فیلم این مجموعه است، ‌این اثر علمی فضایی محصول سال ‌١٩٨٣ میلادی است و با حضور بازیگرانی چون سام شپارد، اسکات گلن، اد هریس ساخته شده است.

در این فیلم خلبان آزمایشی، چاک ییگر (شپارد) نخستین انسانی است که با هواپیمای بل ایکس - یک دیوار صوتی را می‌شکند؛ در حالی که چند نفر از همکارانش پیش از او در این راه کشته شده‌اند.

وقتی "اسکات کراس فیلد" (ویلسن) رکورد او را می‌شکند، ییگر پیش از پایان سال دوباره عنوانش را پس می‌گیرد.

اسپوتنیک از استار سیتی شوروی به فضا پرتاب می‌شود و اضطراب و آشفتگی حاکم بر واشینگتن بر سر چگونگی ورود به "مسابقه فضائی" با دستور رئیس‌جمهور برای انتخاب افرادی از میان خلبانان آزمایشی برای تمرین‌های فضانوردی، به اوج می‌رسد.

ییگر این کار را نزول تا حد "موش آزمایشگاهی" می‌داند و نمی‌پذیرد، ولی تعداد زیادی از همکارانش برای آزمایش‌های طاقت‌فرسای جسمانی داوطلب می‌شوند و سرانجام از میان پنجاه و شش نفر، یک تیم هفت نفره انتخاب می‌شود.

این هفت نفر - جان گلن (هریس)، آلن شپارد (گلن)، اسکات کارپنتر (فرانک)، والتر شیرا (هنریکسن)،کوپر، گریسام و سلیتن - به قهرمانان ملی بدل می‌شوند و کم‌کم فشارهای ناشی از شهرت و دوری از خانواده را تجربه می‌کنند، درحالی که برنامه موشکی اطلس هم به کندی پیش می‌رود.

این مردان از این که مجبور به تمرین با میمون‌ها هستند، حسابی سرخورده می‌شوند و تلاش می‌کنند تا طراحی کپسول پرواز را تغییر دهند و تقاضا می‌کنند تا آن را «خلبان» بنامند.

علاوه بر این، جورج لوکاس کارگردان، تهیه کننده و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی فیلم‌نامه هر شش قسمت ازسری آثار اکشن و فضایی "جنگ ستارگان" را خودش نوشته و کارگردانی قسمت‌های اول، دوم، سوم و چهارم این مجموعه بر عهده او بوده است.

قسمت‌های چهارم تا ششم در سال‌های دهه هفتاد تولید شده‌اند و قسمت‌های اول تا سوم از سال ‌‌١٩٩٩ تا ‌‌٢٠٠٥میلادی بر روی پرده سینماها رفته‌اند.

"جنگ ستارگان" از نظر رده‌بندی گونه‌ای در رده خیال‌پردازی علمی قرار می‌گیرند. البته برخی عناصر موجود در فیلم باعث می‌شوند فیلم در رده علمی- تخیلی (زیرسبک اپرای فضایی) نیز قرار بگیرد.

حماسه جنگ ستارگان، یکی از تأثیر گذارترین فیلم‌های ساخته شده در این گونه به حساب می‌آید.

کتاب و کمیک‌های بسیاری بر اساس این مجموعه نوشته شده است، بازی‌های کامپیوتری، انیمیشین‌های تلویزیونی، کارت‌های تجاری و بسیاری محصولات تجاری دیگر نیز با الهام از این مجموعه ساخته شده‌اند.

نام شش قسمت فیلم به ترتیب زمان رخدادها به این صورت هستند: "اپیزود اول: تهدید شبح"(‌‌١٩٩٩)؛ "اپیزود دوم:حمله کلون‌ها"(‌‌٢٠٠٢)؛ "اپیزود سوم: انتقام سیت"(‌‌٢٠٠٥)؛ "اپیزود چهارم: امیدی تازه"(‌‌١٩٧٧)؛ "اپیزود پنجم: امپراتوری ضربه می‌زند"(‌‌١٩٨٠)؛ "اپیزود ششم: بازگشت جدای"(‌‌١٩٨٣).

"جنگ ستارگان" اثر ماندگار "جورج لوکاس" همچنان پرفروش‌ترین سری آثار سینمایی تاریخ هالیوود محسوب می‌شود.

این فیلم درحالی مجموعا چهار میلیارد دلار فروش جهانی داشته است که قسمت اول آن ‌‌٣٣ سال پیش اکران شد؛ زمانی که قیمت بلیت سینما فقط ‌‌٢/٢٣ دلار بود.

با این وجود، فروش داخلی شش‌گانه "جنگ ستارگان" در آمریکا بیش از دو میلیارد دلار بوده است که از این لحاظ نیز در رتبه اول قرار دارد.

همچنین، دنباله ای جنجالی و زیبا به کارگردانی جیمز کامرون برای فیلم "بیگانه" که "رایدلی اسکات" آن را ساخته بود. در این فیلم به وفور از جلوه‌های ویژه استودیویی و کاراکترهای مکانیکی و غیر رایانه‌ای استفاده شد.

سیگورنی ویور در نقش آفرینی سنگ تمام گذاشت (هرچند یک سر و گردن از بازی‌اش در مرگ و دوشیزه پولانسکی پایین‌تر بود) و یک اکشن تخیلی زیبا بر پرده نقش بست.

موجوداتی که به جای خون اسید دارند و در بدن انسان تکثیر می‌شوند و بعد با پاره کردن شکم آدمی متولد می‌شوند. دیدن این موجود روی پرده سینما مو به تنم سیخ کرده بود.

از این سری دو فیلم دیگر ساخته شد که اتفاقا سومی را دیوید فینچر کارگردانی کرد. سیگورنی ویور در این قسمت موهایش را کاملا تراشیده بود. بیگانگان بی‌شک از برترین آثار تخیلی هالیوود است.

همچنین، در پی احتمال وقوع حمله  نیروهای سیاره "مونگو" به زمین، "دکتر هانس زارکوف" فضاشناس (توپول) با تمهیدی فلاش گوردون (جونز) قهرمان فوتبال امریکایی و دوستش، دیل آردن (آندرسن) را با خودهمراه می سازد.

آنان راهی مونگو می شوند، که امپراتور مینگ ظالم (فون سیدو) بر آن حکم می راند.

عامل اصلی شهرت این داستان مصور الکس ریموند، سریال های موفق سه گانه ای بود که در دهه ‌١٩٣٠ بر این اساس ساخته شدند.

امتیاز نسخه حاضر، طراحی صحنه و لباس چشم نواز آن (کار دانیلو دوناتی) و موسیقی راک نامتعارفش (کار گروه کویین) است.

در "ادیسه فضایی"، گروهی از میمون ها در دامنه تپه ای صخره ای زندگی می کنند و اغلب در وحشت از حیوانات گوشتخوار به سر می برند یا با گروهی از آدم های میمونی رقیب بر سر مالکیت گودالی از آب به جنگ و جدال می پردازند.

یک روز صبح جسمی مکعب مستطیل شکل، یک پارچه و سیاه در همان حوالی ظاهر می شود. پس از فروکش کردن ترس و هیجان های اولیه، یکی از آدم های میمونی به خود جرات می دهد و جسم را لمس می کند.

در این جا، به زودی، همین آدم میمونی (تحت تأثیر جسم) می آموزد که چگونه از یک تکه استخوان به عنوان اسلحه استفاده کند.

چهار میلیون سال بعد، "دکتر فلوید" (سیلوستر) رهسپار کره ماه می شود تا درباره جسم مشابهی که در عمق چندین متری سطح ماه یافت شده و سیگنال هایی را در جهت سیاره مشتری منتشر می کند به مطالعه بپردازد.

در ادامه فضاپیمای غول پیکر اکتشاف با دو فضانورد به نام های بومن (دولیا) ، پول (لاک وود) (و سه خدمه دیگر که در خواب مصنوعی هستند) و یک کامپیوتر فوق پیشرفته به نام هال که بر همه چیز نظارت دارد، به سفری نه ماهه به مقصد مشتری فرستاده می شود.

به زودی ، هال، نقصی جزیی در فضاپیما ایجاد می کند. "پول" به خارج فضاپیما می رود تا نقص را برطرف کند و در این جا هال، سه خدمه ای را که در خواب مصنوعی هستند، به قتل می رساند و با قطع عامل اتصال، پول در فضای لایتناهی رها می شود.

سرانجام بومن متوجه طغیان هال می شود و آن را از کار می اندازد. پس از رسیدن به مشتری، بومن جسمی (مثل جسم های قبلی) را می بیند که میان قمرهای سیاره در مدار قرار دارد.

 

کد خبر 139964

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز