گروه بین‌الملل: درحالی‌که مردم و نمایندگان پارلمان عراق خواستار خروج سریع نیروهای آمریکایی از این کشور هستند،گزارش‌ها از تلاش گسترده مقام‌های واشنگتن برای باقی‌نگه‌داشتن ۱۰ هزار نیروی خود در این کشور پس از پایان سال‌جاری میلادی خبر می‌دهد.

ارتش آمریکا در عراق

براساس وعده از پیش داده شده از سوی آمریکا، در پایان سال۲۰۱۱ تمامی نیروهای این‌کشور باید عراق را ترک کنند. روزنامه لس‌آنجلس تایمز اما روز گذشته به نقل از منابع خود در دولت اوباما از تمایل آمریکا برای باقی ماندن ۱۰ هزار نیروی این کشور در عراق پس از این ضرب‌الاجل خبر داد. منابع آگاه در کاخ سفید که نام‌شان فاش نشده است در گفت‌وگو با این روزنامه اعلام کرده‌اند که مقام‌های واشنگتن می‌خواهند این نیروها را در نقاط و شهرهای راهبردی عراق همچنان حفظ کنند.

براساس توافقنامه امنیتی 2کشور، باقی ماندن نیروهای آمریکایی پس‌از این مهلت تنها با درخواست دولت عراق می‌تواند صورت بگیرد و به همین‌خاطر مقام‌های کاخ سفید اکنون تلاش گسترده‌ای را برای میسر شدن این مسئله با فشار بر نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق آغاز کرده‌اند.

بازارگرمی مقام‌های آمریکا

درحالی‌که مخالفت‌های جدی از سوی مردم و مقام‌های سیاسی عراق برای ادامه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور وجود دارد سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که زمان کوتاهی برای عراق باقی مانده تا از آمریکا بخواهد همچنان نیروهای خود را در این کشور نگه دارد!جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در این رابطه گفت: ما منتظریم ببینیم که حکومت عراق از ما خواهد خواست در این کشور بمانیم یا نه. این درخواست تا‌کنون مطرح نشده و بغداد فرصت زیادی برای این مسئله در اختیار ندارد. وی اعلام کرد:براساس توافقنامه امنیتی بغداد- واشنگتن نظامیان آمریکایی در حال آماده‌سازی‌ خود برای خروج از عراق در تاریخ 31 دسامبر هستند مگر اینکه عراق به سرعت از ما بخواهد در این کشور بمانیم.

دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم چندی قبل گفته بود که عراق تنها چند هفته فرصت دارد تا از آمریکا بخواهد همچنان در این کشور باقی بماند.نظامیان آمریکایی حاضر در عراق که در حال حاضر حدود 46 هزار نفر هستند باید طبق جدول زمانی مندرج در توافقنامه امنیتی 2کشور تا 31 دسامبر سال‌جاری میلادی خاک عراق را ترک کنند.

درخواست ۱۰۰ نماینده پارلمان

۱۰۰ نماینده پارلمان عراق با امضای نامه‌ای به‌طور رسمی خواستار خروج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور براساس جدول زمانی تعیین شده در پایان سال‌جاری میلادی شدند. عدی عواد، یکی از نمایندگان فراکسیون الاحرار وابسته به مقتدی صدر روزگذشته گفت: این فراکسیون موفق شده است 100 امضا برای درخواست از دولت جهت خروج نیروهای آمریکایی از عراق جمع کند.

وی تأکید کرد این فراکسیون از دیگر گروه‌های سیاسی عراق هم خواسته است که با اقدام‌های مشابه دولت عراق را درباره لزوم خروج نیروهای آمریکایی متقاعد کنند. در همین راستا عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق هم خواستار برگزاری نشست گسترده احزاب این کشور برای بررسی خروج نیروهای آمریکایی شده است. همام حمودی، یکی از رهبران برجسته مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق با اعلام این مسئله گفت: این طرح با هدف بررسی باقی ماندن یا خروج نیروهای آمریکایی از عراق به‌طور شفاف و علنی مطرح شده است. کسانی که طرح باقی ماندن نیروهای آمریکایی را مطرح می‌کنند، باید توجیه و دلیلی برای این امر داشته باشند.

کد خبر 139686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز