سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

گروه شهری: از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مدیریت شهری همه تلاش خود را کرد تا فشار کمتری به مردم وارد شود.

چمران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس پیرامون نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی داشتیم، نمایندگان سؤالاتی داشتند مبنی بر اینکه نرخ کرایه‌ها بر چه اساسی تعیین شده که مسئولان مدیریت شهری نیز توضیحات لازم را ارائه دادند. بنا بر این به گفته مهدی چمران، اگر نمایندگان مجلس نحوه محاسبات قیمت بلیت مترو و اتوبوس را از ما خواستند نه از باب این بود که قیمت‌ها بالاست بلکه به این خاطر بود که برایشان مشخص شود هزینه‌های سفر چگونه محاسبه شده است.

بر این اساس در جلسه مجلس نیز مقرر شد تا ریز محاسبات را در این زمینه برای نمایندگان ارسال کنیم تا مجلس کمک کند اعتبارات مترو را سریع‌تر دریافت کنیم. وی افزود: پس از هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها، هنگامی که حامل‌های انرژی گران شد، نخستین تاثیرخود را بر حمل و نقل عمومی یعنی مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی گذاشت.رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: براساس توافقاتی که آن زمان بین شهرداری‌ها و شوراها صورت گرفت، مقرر شد که از اواخر پاییز و ابتدای زمستان افزایش یکباره نرخ کرایه‌ها در بخش مترو و اتوبوسرانی را نداشته باشیم تا مردم تحت فشار قرار نگیرند که این موضوع مورد تایید قرار گرفت و شهرداری‌ها به‌رغم افزایش قیمت گازوئیل و گاز نرخ کرایه‌ها را تا پایان سال افزایش ندادند. وی افزود: هنگامی که امسال نرخ کرایه‌های جدید را مصوب کردیم بحث‌هایی صورت گرفت که نرخ‌ها تعدیل شود و نرخ کرایه‌های سال90 از ابتدای تابستان اعمال شود.

چمران خاطرنشان کرد: در واقع نرخ کرایه‌ها به‌رغم 9برابرشدن قیمت گازوئیل و چندین برابرشدن قیمت سوخت گاز، 6 ماه افزایش نیافت و این موضوع توضیحی بود که به نمایندگان مجلس در برابر مطرح شدن افزایش پلکانی قیمت‌ها داده شد؛ چراکه در واقع ما در 2پله یا مرحله اصلا افزایش قیمتی نداشتیم. وی در مورد نرخ کرایه تاکسی‌ها نیز گفت: براساس توافقات صورت گرفته در یک مرحله پیش از عید 15‌درصد نرخ کرایه‌ها افزایش یافت و در سال 90 هم با توجه به اینکه افزایش 15‌درصدی نرخ کرایه‌ها نسبت به افزایش چند برابری قیمت سوخت کم بود و با درنظر گرفتن نرخ تورم در سال‌جاری، 15‌درصد نرخ کرایه تاکسی‌ها افزایش یافت و در این مورد کسی در مجلس بحثی نداشت.

به گفته رئیس شورای شهر در کشورهای دیگر قیمت بلیت مترو از 800‌یا‌900‌تومان کمتر نیست ولی در تهران متوسط قیمت بلیت مترو 156 تومان است. وی در مورد کرایه اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز توضیح داد: باید با توجه به افزایش قیمت سوخت در هر کورس 30 تومان به مبلغ کرایه‌ها افزوده می‌شد که برای تحت فشار قرار نگرفتن شهروندان این رقم به 25 تومان کاهش یافت. چمران با اشاره به افزایش 100درصدی کرایه خط اتوبوس راه‌آهن - تجریش نیز گفت: در این خط اکنون 200 تومان از مسافران اخذ می‌شود درحالی‌که باید با توجه به طول مسیر 325 تومان دریافت می‌شد.

کد خبر 139587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز