همشهری آنلاین: آیین رونمایی از کتاب عکس "سجده صاحب نظران" محمد خوشرو و نیز نمایشگاهی از منتخب عکس های این کتاب 17 تیر ماه در گالری شکوه برپا خواهد شد.

نمایشگاه عکس

به گزارش همشهری آنلاین، کتاب "سجده صاحب نظران" ماحصل سفرهای محمد خوشرو در سالهای 88 تا 90 به عتبات عالیات در نجف، مدائن، کربلا و کاظمین است که در 250 صفحه مشتمل بر 200 عکس نفیس از اماکن مقدسه این شهرها است که با مقدماتی از آیدین آغداشلو ، سید محمد بهشتی و سید محمد مجتبی حسینی و یادداشت هایی از سید محمد صادق خرازی و محمد پرویزی به زیور طبع آراسته شده است.

آیین رونمایی این کتاب با سخنرانی احمد مسجد جامعی و رسول جعفریان محقق و نویسنده همراه خواهد بود.

آیدین آغداشلو منتقد و هنرمند صاحب سبک در بخش هایی از مقدمه کتاب نوشته است: کتاب سجده صاحب نظران حاصل سعی مداوم و جستجوی وقفه ناپذیر عکاس هنرمند ایرانی، محمد خوشرو، است که زمانی دراز را در کار عکاسی ابنیه متبرکه عتبات عالیات گذراند و از بناهای مشهور و مهم و مجلل، تا بناهای ساده تر و دورافتاده تر را بر صفحات این مجموعه ثبت کرد و این امکان کم نظیر را فراهم آورد تا مشتاقان و شیفتگان اهل بیت را در تماشای بخش های گوناگون آن شریک و سهیم کند.

پس از تورقی چند، عکاسی هنرمندانه آن، و سعی بی دریغ عکاس در انعکاس عظمت بناهای متبرکه آشکار می شود و کیفیت کار او در انتخاب زوایای مناسب و نمایش جزئیات معماری و تزئینات گوناگون جایگاه خود را می یابد.

سید محمد بهشتی ریئس اسبق میراث فرهنگی در مقدمه دیگری برای این کتاب آورده است: فقط دو چیزی که سعدی می فرماید طیره عقل نیست؛ دیدن به وقتِ ندیدن، و ندیدن به وقتِ دیدن نیز از همان جنس است.

عکاسانِ هنرمند ما را به چنین نگاه خردمندانه ای سوق می دهند: در قابِ یک عکس ببینیم آنچه باید دید و نبینیم آنچه نباید دید. در مقابلِ یک عکسِ هنرمندانه این ما هستیم که در ترازوی اجابت چنین دعوتی سنجیده می شویم.

مجموعه حاضر سجده صاحبنظری است از سرِ خشوع که، بیتکلفِ معمولِ عکاسان، خود را در قابِ عکس ننشانده است.

محمد خوشرو که شرکت در 2 نمایشگاه گروهی و 6 نمایشگاه انفرادی را در کارنامه هنری خود دارد نمایشگاه عکسی مشتمل بر 12 قطعه عکس در ابعاد بزرگ در عتبات عالیات را در رونمایی کتاب "سجده صاحب نظران" در گالری شکوه در معرض دید عموم قرار می دهد.

این نمایشگاه در روز جمعه 17 تیرماه افتتاح می شود و به مدت 10 روز در گالری شکوه واقع در سه راه فرمانیه- بلوار اندرزگو-خیابان شهید سلیمی شمالی-کوچه شهید امیر نوری- شماره 19دایر خواهد بود.

 

 

 

کد خبر 139528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز