همشهری آنلاین: حدود 100 هزار نفر از دانش‌آموزان و معلمان شیلیایی در برابر کاخ ریاست جمهوری در سانتیاگو تظاهرات کردند و خواستار اصلاح در نظام آموزش عمومی این کشور شدند.

تظاهرات ده‌ها هزار نفری دانش‌آموزان در شیلی

خبرگزاری آلمان از سانتیاگو گزارش داد، دولت محافظه‌کار رییس جمهور سباستین پینرا (Sebastian Pinera) درخواست‌های دانش‌آموزان را که شامل اصلاح در مالیات‌ها برای تامین بودجه آموزش و بهداشت و تغییرات در قانون اساسی می‌شود، رد کرده است.

ژواکین لاوین، وزیر آموزش شیلی گفت: آنها در را روی گفت‌وگو بستند، زیرا در حالی که خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند، نشان داده‌اند که خواهان رسیدن به توافق نیستند.

این یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات در شیلی در 20 سال اخیر بود. در پایان این تظاهرات، صدها نفر از افسران پلیس با تظاهرکنندگان درگیر شدند.

روی برخی از پارچه‌نوشته‌های دانش‌آموزان نوشته شده بود: "ما خواهان آموزش عمومی آزاد و با کیفیت بالا هستیم"

کامیلا والیوز، رهبر دانش‌آموزان گفت: ما در حال مبارزه برای آموزش بهتر هستیم. ما از دولت می‌خواهیم تا این را درک کند که جنبش ما سیاسی است.

30 هزار معترض دیگر هم در شهر والپارایسو در نزدیکی پایتخت تظاهرات کردند.

صدها مدرسه در حرکتی اعتراض آمیز به اشغال دانش‌آموزان درآمد که این اقدام چالشی جدی برای دولت پینرا بود. حتی برخی از اعضای حزب او هم خواستار تغییراتی در کابینه شدند.

تظاهرکنندگان که در میان آنها دانش‌آموزان 12 ساله هم دیده می‌شود، با طرح درخواست‌های مشابه از سال جاری وارد حرکت‌های اعتراضی شده‌اند.

آمار رسمی هم ظاهرا ادعاها را مبنی بر آنکه نظام آموزشی شیلی باعث تعمیق نابرابری اجتماعی در این کشور است، تایید می‌کند.

در میان 10 درصد از فقیرترین قشر این کشور، فقط 60 درصد از جوانان زیر 24 سال دوره دبیرستان را تمام می‌کنند. در میان 10 درصد از ثروتمندترین قشر این کشور، این نرخ بالای 97 درصد است.

کمتر از 17 درصد جوانان فقیر این کشور به آموزش عالی در شیلی دسترسی دارند که این آمار برای ثروتمندان 60 درصد است.

کد خبر 139122
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز