هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در تلاش است تا با رایزنی با علی مطهری، بانی طرح سؤال از رئیس‌جمهور و دیگر نمایندگانی که این طرح را امضا کرده‌اند؛ آنها را از پیگیری سؤال از رئیس‌جمهور در شرایط فعلی منصرف کنند.

طرح سؤال از رئیس‌جمهور با 001 امضا روز یکشنبه و در شرایطی که محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اداره جلسه علنی را به‌عهده داشت؛ تقدیم هیات رئیسه شده است. در این طرح که از مدت‌ها پیش کلید خورده بود؛ 3 سؤال اقتصادی، 3 سؤال درباره عدم‌اجرای قانون، 3 سؤال سیاسی و 2 سؤال فرهنگی مطرح شده است.

از مهم‌ترین موارد تخلف دولت که در طرح سؤال از رئیس‌جمهور به آن اشاره شده است عدم‌اجرای قانون پرداخت تسهیلات به مترو و حمل ونقل عمومی تهران و کلانشهرهاست که براساس آن دولت موظف بود در سال 89 مبلغ 2 میلیارد دلار به متروی تهران و کلانشهرها اختصاص دهد. سؤال از رئیس‌جمهور درباره دلایل عدم‌پرداخت تسهیلات متروی تهران و کلانشهرها با شکایت 12 نماینده نیز به‌صورت ویژه در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است که بنا به دستور کار هفتگی مجلس، قرار است یکی از 4 گزارشی باشد که امروز یا فردا باید در صحن علنی قرائت شود.

یکی دیگر از سؤالاتی که در طرح سؤال از رئیس‌جمهور آمده است؛ بحث تخلف دولت در تاسیس وزارت ورزش و جوانان است که روز یکشنبه نیز گزارش آن از سوی کمیسیون اصل 90 در صحن قرائت شد. با تمام این تفاصیل محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینکه هیات رئیسه مجلس روز یکشنبه درباره طرح سؤال از رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داده است گفت: هیات رئیسه با اکثریت آرا طرح سؤال از رئیس‌جمهور را به مصلحت کشور نمی‌داند و قرار است با مطهری و سایر نمایندگان گفت‌وگو کنیم تا طرح سؤال از رئیس‌جمهور فعلا معلق شود.

دهقان درباره توجیهات هیات رئیسه در این باره گفت: با توجه به اینکه ادغام وزارتخانه‌ها دچار اشکال شده است و بعضی از وزارتخانه‌ها با سرپرست اداره می‌شود لازم است وضعیت را کمی آرام و تلاش کنیم این وزارتخانه‌ها صاحب وزیر شوند. وی ادامه داد: با توجه به فشار جریان انحرافی و انحرافاتی که درون و گوشه‌ای از دولت افشا شده است دولت فی نفسه دچار اشکال شده است و هر اقدامی که باعث به هم‌ریختگی کشور شود کمک به بی‌ثباتی کشور است.

با وجود این علی مطهری گفته است: به‎خلاف آنچه برخی سؤال از رئیس‌جمهور را به‌صورت یک تابو جلوه داده‌اند و آن را اقدامی برای تضعیف دولت به شمار می‌آورند، سؤال از رئیس‌جمهور مانند سؤال از وزیر برای روشن شدن ابهامات و زدودن گرد و غبارها از روی واقعیت و نزدیک شدن افکار به یکدیگر و یافتن راه‏حل‏ها برای معضلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. این نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با فارس اظهار داشته است: نمایندگان امضا‌کننده سؤال نیز با همین نیت سؤال را امضا کرده‌اند و به هیچ وجه قصد تضعیف دولت در کار نیست.

تنها یک پرسش و پاسخ است که نمایندگان و مردم پاسخ را می‌شنوند و حتی بحث قانع شدن یا نشدن مجلس و رای‌گیری برای آن مطرح نیست. البته این کار باعث اقتدار مجلس و تمکین بیشتر دولت از قانون خواهد شد. دهقان می‌گوید: اگر از سایر اهرم‌ها برای الزام دولت به اجرای قانون استفاده شود بهتر از ابزار سؤال از رئیس‌جمهور است و بنابراین تلاش خواهیم کرد تا نمایندگان امضاهای خود را پس بگیرند. درصورتی که 30 نماینده مجلس از سؤال خود انصراف دهند طرح سؤال از رئیس‌جمهور منتفی می‌شود. براساس اصل 88 قانون اساسی و ماده 196 آیین‌نامه داخلی مجلس برای طرح سؤال از رئیس‌جمهور امضای حداقل یک چهارم نمایندگان مجلس (72 نفر) لازم است.

پس از تقدیم طرح سؤال از رئیس‌جمهور به هیات رئیسه؛ رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصی ارجاع می‌دهد. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس‌جمهور و نماینده منتخب سؤال‏کنندگان تشکیل جلسه دهد. چنانچه هنوز 72 نماینده از سؤال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در نخستین جلسه، سؤال آنان را قرائت و فوراً برای رئیس‌جمهور ارسال کند. براساس ماده 197 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز رئیس‌جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سؤال در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سؤال پاسخ گوید.

کد خبر 138884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز