گروه اجتماعی- مینا شهنی: تعرفه‌ بخش دولتی و خصوصی درمان کشور از سوی هیأت دولت ابلاغ و اعلام شد تا بازار درمان با پایبندی به این تعرفه، سال90 را پشت سر بگذارد.

درمان

در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت آمده است که دولت با هدف ساماندهی و تنظیم تعرفه‌های درمانی در بخش دولتی، تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی بخش دولتی در سال‌جاری را تصویب و ابلاغ کرده است.
رقم این تعرفه‌ها بر اساس پیشنهاد مشترک وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست جمهوری ‌و با تأیید شورای‌عالی بیمه سلامت کشور با استناد به بند«ه» ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه کشور تعیین شده است.

پایبندی پزشکان

وقتی یک نرخ برای انجام خدمتی معین از سوی نهادهای رسمی دولتی تعیین می‌شود، انتظار می‌رود تا در اجرا شاهد دریافت نرخ تعیین شده در بازار درمان کشور باشیم، ‌اما آنچه تاکنون رخ داده نشان می‌دهد که بازار درمان در کمترین موارد از این نوع تعرفه‌گذاری پیروی کرده است. به‌عنوان مثال، در حال حاضر ویزیت پزشکان متخصص تا 18هزار تومان و ویزیت روانپزشکان تا 50هزار تومان در بخش غیردولتی هم می‌رسد و جالب این است که دستگاه‌های قدرتمند دولتی که تعرفه این بخش را اعلام کرده و ابلاغ می‌کنند، هرگز درصدد پیگیری اجرای این تعرفه‌ها نیستند.اگر هم باشند چندان نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.در یک بیان ساده‌تر، دولت نرخ‌ها را تعیین می‌کند بعد هر کس راه خودش را می‌رود و این تعرفه تنها در بخش‌های کوچکی از برخی بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی‌ اجرا می‌شود که در مواردی این بیمارستان‌ها نیز حق ویزیت‌های بیشتری را برای ویزیت پزشکان متخصص و فوق تخصص از بیماران می‌گیرند.

آنچه ماجرا را کمی پیچیده‌تر می‌کند، توجه به این نکته است که با وجود اینکه حق ویزیت دریافت شده از بیماران معمولا بیشتر از این مبلغ است اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کمتر درصدد برآمده تا پزشکان متخلف را شناسایی و نسبت به تغییر رفتارشان اقدام کند.

تعرفه امسال

بر اساس ابلاغیه هیأت وزیران، ویزیت پزشکان عمومی در بخش دولتی 3هزار و 700تومان و پزشکان متخصص 4هزار و 450تومان تعیین شده است و در بخش خصوصی حق ویزیت پزشکان عمومی 8هزار تومان و حق ویزیت پزشکان متخصص 13هزار تومان است. مبلغ در نظر گرفته شده برای حق ویزیت پزشکان فوق‌تخصص و روانپزشکان بخش دولتی 5هزارو 450تومان و حق ویزیت این گروه در بخش خصوصی 16هزار تومان در نظر گرفته شده است. اگر قرار باشد این رقم‌ها اجرا شود نیازمند مرجعی قانونی برای بررسی وضعیت مطب‌ها و بیمارستان‌هایی هستیم که بیش از مبلغ تعیین‌شده حق ویزیت دریافت می‌کنند.

زمان را جدی بگیرید

نکته قابل ذکر اینکه زمان تعیین شده برای معاینه بیمار از سوی پزشک عمومی حداقل 15دقیقه، پزشکان متخصص حداقل 20دقیقه و برای پزشکان فوق تخصص 25دقیقه و روانپزشکان حداقل 30دقیقه تعیین شده است. زمان تعیین‌شده از جمله حقوق بیمار است که در ازای پرداخت حق ویزیت به پزشک از آن برخوردار می‌شود؛ پس پزشکان نباید اجازه داشته باشند تا هر بیمار را در میانگین زمانی بین 2 تا 3دقیقه معاینه کرده، نسخه بنویسند و روانه کنند. بهتر است کادر پزشکی به حقوق بیماران در ازای پولی که دریافت می‌کند کمی احترام بگذارد.

فرانشیز بپردازید

فرانشیز مبلغی است که بیمه‌شده در مراجعه به مراکز پزشکی باید از جیب خود بپردازد، به نوعی همان عبارت جنجالی هزینه درمان از جیب مردم است که همه‌ساله شاهد اعتراض برخی گرو‌ه‌ها برای واقعی‌کردن رقم آن بر اساس قوانین موجود در کشور هستیم. فرانشیز اعلام شده از سوی دولت برای سال90 همچون سال‌های پیشین 10درصد در بخش بستری و 30درصد در بخش سرپایی است، به عبارت دیگر، صندوق‌های بیمه پایه درمان کشور می‌باید 90 درصد از هزینه‌های بستری بیمه‌شدگان و نیز 70 درصد از هزینه درمان سرپایی آنها را بپردازند. اما شواهد نشان می‌دهد که در چند سال گذشته سهم پرداختی بخش درمان از جیب مردم به بیشی از 70درصد رسیده است که بخش از این هزینه را می‌توان به کنترل‌نشدن مبلغ‌های درخواستی مراکز درمانی نسبت داد. وزیر بهداشت و درمان در همین زمینه می‌گوید: میزان پرداخت از جیب مردم در ایران 5/54درصد است و این در حالی است که باید در برنامه‌ چهارم توسعه میزان پرداخت از جیب مردم در حوزه بهداشت و درمان به 30درصد کاهش می‌یافت ولی هنوز به این هدف نرسیده‌ایم که امیدواریم بتوانیم در طول سال‌های برنامه‌ پنجم توسعه به این هدف برسیم.ما هم امیدواریم!

کد خبر 138390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز