گروه شهری: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی دیروز در صحن علنی شورای شهر به ارائه گزارشی از وضعیت محیط‌زیستی شهر تهران براساس الگوی بین‌المللی پرداخت.

شورای شهر

پیش از شروع این گزارش معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست اظهار داشت: این نخستین بار است که برای شهر تهران چنین گزارشی ارائه می‌شود. وی ضمن تشکر از شهرداری تهران در تهیه این گزارش و راه دشواری که در این باره طی کرد، گفت:‌ سال 83 قرار شده بود تا هر سال گزارشی از وضعیت محیط‌زیست ایران ارائه شود که نشد به همین دلیل از دولت می‌خواهیم این گزارش را به‌طور سالانه ارائه دهد تا هم مردم و هم مسئولان با آگاهی از آثار آلودگی‌ها برسلامت بشر برنامه‌ریزی‌های لازم در این باره را به انجام برسانند.

به گزارش همشهری، محمد ذکایی مجری تهیه گزارش از وضعیت محیط‌زیستی شهر تهران گفت: جمعیت تهران 5 برابر قابلیت‌های آن است که این امر فشار بالایی به تهران و منابع آن وارد می‌سازد. وی با اعلام اینکه در سال 86 بیش از 42 درصد سفرهای درون‌شهری با وسیله نقلیه شخصی و 57 درصد توسط حمل‌ونقل عمومی و 5 درصد با وسیله نقلیه پاک عاری از آلودگی (مترو) بوده است، افزود: در سال 86 از 7/1 میلیون انواع آلاینده‌ها که وارد هوا شده 90‌درصدش از وسایل نقلیه بود. وی همچنین گفت: میزان انتشار آلاینده‌ها در سال‌های 75 تا 85 روند صعودی داشت. در سال 82 بدترین سال آلودگی هوا را داشتیم اما از سال 86 روند آلودگی هوا رو به کاهش می‌رود.

در ادامه محمدهادی حیدر‌زاده مشاور محیط‌زیست شهرداری تهران نیز طی سخنانی تاکید کرد: دلیل اصلی آلودگی هوا عدم‌اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هواست. وی ادامه داد: وضعیت جوی به‌گونه‌ای شده که حتی در روزهای تعطیل هم آلودگی هوا داریم. وی در بخش دیگری از اظهارات خود به میزان بالای اشعه ماوراءبنفش در هوای تهران اشاره کرد که درجه آن برابر با 7/12 است که از نظر استاندارد جهانی در حد بسیار خطرناک طبقه‌بندی شده و عامل سرطان پوست و مشکلات بینایی است. وی تاکید کرد از ساعت 11 تا 4 بعدازظهر درجه آلایندگی اشعه ماوراءبنفش در بالاترین حد خود قرار دارد. در ادامه این اظهارات، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد تعطیلی استخرهای روباز در زمان‌های مورد اشاره را مطرح کرد و گفت: به سازمان تربیت بدنی پیشنهاد می‌شود که استخرهای رو بازخود را در این ساعات به حالت تعطیل درآورد. وی که در صحبت هایش به معضل ریزگرد درهوای تهران نیز اشاره داشت، گفت: درنظر داریم با دعوت از رئیس سازمان محیط‌زیست گزارشی درباره اقدامات این سازمان و راه‌حل‌های برون رفت از معضل آلودگی هوای تهران را از ایشان دریافت کنیم.

چمران با درنظر گرفتن انواع آلودگی‌های موجود از قبیل اشعه ماوراء بنفش، ریزگرد‌ و همچنین آلاینده‌هایی که از ناحیه سوخت بدون کیفیت درهوای شهر تهران پخش می‌شود، گفت: انشاءالله خدا به ما رحم کند تا مشکلات از اینکه هست بیشتر نشود.و اما حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در تایید سخنان رئیس شورای شهر تهران با ابراز تأسف از اینکه به‌نظر می‌رسد مسئولان اشتیاق لازم برای رفع مشکل آلودگی هوا ندارند، گفت: اگر اعتقاد به رفع این مشکل داشته باشیم به‌طور قطع موفق می‌شویم. بیادی اما از غفلت در برخورد با معضل ریز گردها انتقاد کرد و گفت: منشا 90 درصد این ریزگردها از خارج ایران مثل عراق است اما در کشور عراق حل معضل این ریزگردها در اولویت چهارم بعد از غذا، امنیت و استقلال قرار دارد. وی با طرح این سؤال که درکشور ما حل معضل ریزگردها از چه درجه‌ای برخوردار است گفت: آیا واقعا این معضل با یک تفاهمنامه قابل حل است؟

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر هم منشأ ترکیبات گوگردی در هوای تهران را گازوئیل دانست. وی همچنین از شرکت کنترل کیفیت هوا خواست تا میزان اشعه ماوراءبنفش در هوا را به‌صورت روزانه به مردم گزارش دهد.به گزارش همشهری دیروز رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارش نظارتی از عملکرد اعتبارات پروژه‌های عمرانی مناطق 12، 13 و 19 پرداخت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران دیروز به مناسبت فرارسیدن 31 خرداد ماه طی سخنانی سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران را گرامی داشت و گفت: در چنین روزی ظهر هنگام در منطقه دهلاویه بین سوسنگرد و بستان، مصطفی چمران طی نبرد با دشمن متجاوز به شهادت رسید که امیدوارم همان طور که آرزو داشت در رکاب شهدای دشت کربلا قرار گرفته باشد.حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر هم گفت: شهید مصطفی چمران مصداق بارز مجاهد فی‌سبیل‌الله و عالم با عمل بود. دیروز مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز طی سخنانی پیش از شروع جلسه علنی شورای شهر فرصتی خواست تا یادی از مرحوم ضرغامی دبیر شورایاری محله جوادیه کند.

احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز دیروز پیش از شروع دستور جلسه ضمن اشاره به سفر هفته پیش خود به نجف اشرف گفت: اتحادیه گل و گیاه در اقدامی خودجوش و ارزشمند تعدادی از محصولات گل خود را به نجف آورده و تمام صحن حرم امام علی را گل‌آرایی کردند و فضایی بانشاط و روح بخش برای زوار به‌وجود ‌آوردند.

کد خبر 138307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز