الهام اناری- آرش نهاوندی: جشنواره فرهنگی اندونزی با حضور 80 نفر از مسئولان و کارشناسان گردشگری ایران و اندونزی صبح روز یکشنبه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

در جلسه افتتاحیه این جشنواره معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران و معاون جهانگردی و فرهنگ اندونزی در جمع حاضران سخنانی را ایراد کردند.

محمد ملک زاده معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران ضمن خیرمقدم به حاضرین در جلسه افتتاحیه سخنان خود را این چنین آغاز کرد: ما اوقات خوشی را در این جا سپری می کنیم، زیرا وقت آن رسیده که از طریق هماهنگی میان کشورهای جهان اسلام ما شاهد پیشرفت و رشد کشورهای اسلامی باشیم. او سپس به تشریح روابط میان ایران و اندونزی پرداخت: رابطه ما با اندونزی رابطه اقتصادی نیست بلکه برادرانه است.

ایران و اندونزی سال های سال با هم مبادله و همکاری داشته اند. اکنون نیز باید در همه زمینه های ممکن از جمله گردشگری برنامه های مشترکی داشته باشیم، زیرا هیچ محدودیتی برای رابطه میان دو کشور وجود ندارد و دو کشور می توانند به راحتی در زمینه های مختلف با هم همکاری کنند.

یکی از این زمینه ها توریسم است. این در حالی است که همه ظرفیت های گردشگری برای دو کشور شناخته شده نیست و باید با انجام کارهای کارشناسی حجم توریسم را به چند برابر افزایش دهیم، وضعیت باید به گونه ای باشد که توریست ها از ایران به اندونزی بروند و آنها به ایران بیایند و از سایر نقاط جهان نیز به دو کشور بروند که رسیدن به این مرحله نیاز به تشکیل کمیته گردشگری و مشخص شدن راهکارهای عملی دارد.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه مشترکات دینی را اصلی ترین عامل همکاری میان کشورهای اسلامی و زمینه ساز پیشرفت این کشورها دانست. پس از سخنان معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سابتار نیرواندار معاون جهانگردی و فرهنگ اندونزی نیز پشت تریبون قرار گرفت و سخنان خود را به این شرح ایراد کرد: اجرای این برنامه بیانگر روابط صمیمانه این دو کشور است که پیرو مذاکرات انجام شده میان روسای جمهور ایران و اندونزی صورت می گیرد.

معاون وزیر جهانگردی و فرهنگ اندونزی در باره هدف خود از حضور در ایران نیز گفت: مایه افتخار من است که در این جا فستیوال فرهنگی اندونزی را افتتاح کنم. مدارک تاریخی نشان می دهد که اشاعه دین اسلام و تبادلات بازرگانی باعث شده روابط دو کشور که از قرن هفتم و پس از اشاعه دین اسلام- آغاز شده، امروزه به این مرحله برسد که مشاهده می کنید. به دلیل سابقه تاریخی در رابطه با ایران تأثیر فرهنگ ایرانی را می توان در استان هایی از اندونزی مشاهده کرد.

ترکیب ساخت بعضی از ساختمان ها و نوشته روی سنگ قبرها را می توان از این تأثیرات برشمرد.تأثیر ادبیات ایران بر اندونزی نیز غیرقابل انکار است. با وجود مشکلاتی که سر راه کشورها و از جمله اندونزی قرار دارد، این کشور آماده ارایه امکانات و تسهیلات رفاهی به مردم است.

پس از پایان سخنان این مقام اندونزیایی هنرمندان اهل این کشور در سالن خلیج فارس با آلات موسیقی چوبی در حضور مقامات و هنرمندان به نواختن موسیقی پرداختند، با پایان گرفتن برنامه اجرای موسیقی نیز جمع حاضران به سالن که به نمایش فرهنگ اندونزی اختصاص داده شده بود، رفتند و در آنجا از نزدیک با پارچه های محلی و کلاً پوشاک و لباس اندونزیایی آشنا شدند، غرفه ای نیز در این نمایشگاه وجود داشت که غذای اندونزی را معرفی می کرد و کارمندان غرفه مقداری غذا را برای چشیدن به بازدیدکنندگان عرضه می کردند.

پس از آنکه بازدید از نمایشگاه پایان یافت، خبرنگاران جهت اطلاع یافتن از نظرات معاون وزیر فرهنگ و جهانگردی اندونزی به سالن کنفرانس مطبوعاتی فرهنگسرای نیاوران رفتند.

سؤال از معاون وزیر

دکتر صبری سفیر اندونزی در ایران نیز معاون وزیر فرهنگ و جهانگردی اندونزی را همراهی می کرد. سابتار نیرواندار در این جلسه طی سخنانی خطاب به خبرنگاران گفت:  خوشحالم که موقعیت سفر به ایران برایم فراهم شد، این اولین باری است که هیاتی این چنین بزرگ از اندونزی برای افتتاح جشنواره فرهنگی به ایران آمده اند.ایران و اندونزی دارای روابطی تاریخی هستند که از قرن هفتم هجری قمری شروع شد.

امیدوارم جشنواره فرهنگی اندونزی آغاز خوبی برای ارتقای روابط فرهنگی میان ایران و اندونزی باشد.

هدف دیگر از این سفر بالا بردن سطح شناخت مردم اندونزی از جاذبه های توریستی ایران است. به این منظور قرار است کمیته های مشترک جهانگردی میان ایران و اندونزی ایجاد شود.معاون وزیر فرهنگ و جهانگردی اندونزی پس از پاسخ به سؤال تعدادی از خبرنگاران به سوال خبرنگار همشهری نیز پاسخ داد.

خبرنگار همشهری از وی پرسید: به نظر شما این سفر که پس از سالها از سوی مقامات بلندپایه گردشگری اندونزی به ایران انجام می شود از نظر زمانی کوتاه نیست؟

معاون وزیر فرهنگ و جهانگردی اندونزی نیز در پاسخ به این سؤال گفت: به نظرم پنج روز زمان کافی است، زیرا ما پیش از این در سایر زمینه ها سابقه همکاری زیادی داریم و من فکر می کنم در این پنج روز بتوانم از اصفهان و شیراز نیز دیدن بکنم.

البته سفر طولانی تر را گذاشته ام برای بعد از این سفر مقدماتی. او در زمینه سرمایه گذاری مشترک به خبرنگار همشهری گفت: ما علاقه مند به سرمایه گذاری مشترک میان ایران و اندونزی به ویژه در زمینه تاسیس آژانس های مسافرتی و آژانس های پروازی هستیم.

وی در بخشی از پاسخ خود به دیگر خبرنگاران گفت: در بلورجات و صنایع دستی با ایران اشتراکاتی داریم، اما در این زمینه اطلاعات زیادی نداریم.

کد خبر 1383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز