گروه علمی فرهنگی: پیکر عالم ربانی آیت‌‌الله محمدهادی معرفت از استادان برجسته‌ حوزه‌ علمیه‌ قم که غروب جمعه 29 دی ماه بر اثر عارضه‌ قلبی، به لقاءالله پیوست، روز یکشنبه اول بهمن، ساعت 9 صبح از مقابل مسجد امام حسن عسگری علیه‌السلام به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه مصعومه سلام‌الله علیها تشییع می‌شود.

به‌ مناسبت ارتحال این عالم ربانی، فقیه عالی‌قدر و مفسر بزرگ قرآن کریم، جامعه مدرسین، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و بیت این عالم جلیل‌القدر اطلاعیه مشترکی صادر کردند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این اطلاعیه آمده است: ایشان عمر پربرکت خود را در راه نشر معارف دین، تفسیر قرآن مبین و تبیین مکتب اهل بیت علیهم‌السلام سپری کرد و سالیان متمادی در حوزه‌های علمیه نجف و قم به تدریس و تربیت شاگردان برجسته‌ای پرداخت.

در این اطلاعیه با عرض تسلیت ضایعه اسفناک ارتحال حضرت آیت‌الله معرفت به محضر قدسی حضرت بقیه‌الله‌الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه جهان تشیع و شاگردان آن فقید سعید، اعلام شده است: مجلس بزرگداشت آیت‌الله معرفت، یکشنبه شب در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

آیت‌الله معرفت در سال 1309 هجری شمسی در کربلا در میان خانواده‌ای روحانی و دوستدار قرآن و عترت به‌دنیا آمد. پدرش مرحوم شیخ علی معرفت از روحانیان با فضیلت بود که از 15سالگی ساکن کربلا شده بود.

خاندان آیت‌الله معرفت همه اهل علم و تقوا بودند و در این زمینه سابقه‌ای 300 ساله داشتند و همگی فرزندان مرحوم شیخ عبدالعالی میسی - صاحب رساله میسیه - بودند که از قریه میس جبل عامل به اصفهان هجرت می‌کند و جد بزرگ آیت‌الله معرفت با خانواده به کربلا می‌رود و در آن‌جا زندگی می‌کند.

آیت‌الله محمدهادی معرفت در سال‌های تحصیل خود محضر علمای بزرگ و استادان سترگی را درک کرد. جامع‌المقدمات را در مکتب‌خانه نزد مرحوم شیخ علی‌اکبر نائینی فراگرفت و بخشی از درس‌های مقدمات را به همراه پسرعموی خود، مرحوم شیخ محمدجواد معرفت نزد پدر آموخت.

سیوطی را نزد مرحوم شیخ سعید تنکابنی و مغنی، معالم و کفایه را نزد مرحوم شیخ محمد‌حسین مازندرانی فراگرفت.

برای فراگیری مطول، به محضر ادیب نیشابوری مشرف شد و بخشی از قوانین را نزد سیدحسن آقامیر خواند. یک دوره خارج اصول و بخشی از خارج فقه را نزد مرحوم آیت‌الله شیخ یوسف بیارجمندی خراسانی آموخت.

با ورود به حوزه علمیه نجف، به درس آیت‌الله‌العظمی خویی رفت و یک دوره کامل اصول و بخشی از فقه را از ایشان فراگرفت. همچنین در درس استادان بزرگی چون آقامیرزا باقر زنجانی، شیخ حسین حلی، آیت‌الله حکیم و مرحوم فانی شرکت می‌کرد و تا زمانی که در نجف بود، به درس امام خمینی(ره) می‌رفت و از آن بهره می‌برد.

پس از هجرت به قم، حدود دو سال به درس مرحوم میرزاهاشم آملی رفت و پس از آن، تدریس را ادامه داد و در ضمن آن به تألیف می‌پرداخت.

فعالیت‌های علمی و فرهنگی

حوزه علمیه قم در معرفی آیت‌الله معرفت آورده است: آیت‌الله محمدهادی معرفت در طول عمر خود خدمات علمی و فرهنگی بسیاری را به جامعه شیعی ارزانی داشته است. او در کربلا با گروهی از فضلای آن دیار با سرپرستی حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، مجله‌ای را به نام «اجوبه المسائل الدینیه» منتشر ساختند، که در آن به شبهات گوناگونی که در گستره‌های مختلف دینی مطرح می‌شد، پاسخ داده می‌شد.

وی در طول سالیان تحصیل و پس از آن، همواره به تدریس علوم دینی در حوزه‌های علمیه کربلا، نجف و قم اشتغال داشته است و از این رهگذر، شاگردان فرهیخته را تربیت کرده و به عالم اسلام ارزانی داشته است.

بخشی از این تدریس‌ها، تدریس علوم قرآنی بوده است که با توجه به نیازهای عالم اسلام و کمبودهای موجود در حوزه‌های علمیه، آثار و برکات فراوانی را به‌همراه داشته است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان آیت‌الله معرفت را احیاگر درس‌های علوم قرآنی در عصر اخیر در حوزه‌های علمیه دانست.

کد خبر 13818

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز