تا 12اسفند 90 و انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیش از 9ماه باقی مانده و گروه‌های مختلف خود را برای برگزاری انتخابات پر شور آماده می‌کنند.

مرتضی نبوی

اصولگرایان سرسختانه پیگیر وحدت میان همه جریان‌های موجود در دایره اصولگرایی هستند. با این حال سازوکار‌های متفاوتی برای این مهم تعبیه شده است. با سیدمرتضی نبوی، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در خصوص لزوم وحدت اصولگرایان و سازوکار‌های موجود برای نیل به آن به گفت‌وگو نشستیم.

  • ضرورت وحدت اصولگرایان با توجه به اینکه احتمال داده می‌شود اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی حضور پررنگی نداشته باشند چیست؟

اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور پررنگی نداشته باشند را من قبول ندارم. اتفاقا من تصورم این است که انتخابات مجلس نهم برای اصلاح‌طلبان فرصت مغتنمی است و حتما حضور خواهند داشت و من پیش‌بینی می‌کنم حضور پررنگی هم داشته باشند؛ در نتیجه تأکید بر وحدت حداکثری اصولگرایان قابل توجیه خواهد بود.

  • چرا بحث وحدت در آستانه انتخابات مطرح می‌شود؟ آیا این تأکیدات نشانه‌ای از عدم وحدت است؟

به‌نظرم با توجه به تجربیات گذشته تلاش برای وحدتی که بتواند فراگیر و دربرگیرنده باشد به زمانی نزدیک انتخابات موکول نشده است. طبعا اگر بخواهد یک وحدت و ائتلاف حداکثری و نسبتا جامع میان اصولگرایان برقرار شود، باید مقدماتی طی شود، شرایطی فراهم شود، زمینه‌ها محقق شود و سازوکار‌هایی طراحی شود. به خاطر اهمیت قضیه از اواسط سال گذشته و اوایل امسال این تلاش و هدف‌گذاری صورت گرفته تا با یک عقلانیت و با استفاده از تجربیات، سازوکاری طراحی شود که بتواند یک وحدت واقعی و حداکثری را بین اصولگرایان برقرار کند.

  • آقای لاریجانی و رضایی از احتمال عدم تحقق وحدت صد‌در‌صدی سخن گفته‌اند. نظر شما چیست؟

به‌نظرم باید واقع بین باشیم. فکر می‌کنم در گذشته هم تجربه نشان می‌دهد که وحدت صد درصدی نداشته‌ایم، جز در موارد خاصی مثل انتخابات ریاست‌جمهوری 88 که در آنجا اتئلاف اصولگرایان نسبتا قاطع بود در حمایت از آقای احمدی‌نژاد اما باز در آنجا هم فکر می‌کنم وحدت صددرصدی نبود. برای اینکه آقای رضایی هم کاندید بودند و ایشان هم جزو چهره‌های اصولگرا به حساب می‌آیند؛ بنابراین وحدت صد درصدی به‌نظر می‌رسد که دور از واقعیت باشد.

  • اشاره داشتید به تلاش‌های اصولگرایان برای وحدت. یکی از راهکار‌های مطرح، کمیته 3 نفره بود. چرا این کمیته تاکنون خروجی‌ای نداشته؟

اولا این 3 نفری که اسمشان مطرح شده از چهره‌های مورد قبول عمده اصولگرایان هستند و از یک مقبولیت عمومی برخوردارند. به هر حال اینها تلاش‌شان این است که گام‌هایشان را استوار بردارند تا سازوکاری که به آن می‌رسند مورد قبول اکثریت اصولگرایان باشد؛ به خصوص که در این دوره دارد تلاشی صورت می‌گیرد تا این وحدت از پشتوانه معنوی جامعتین نیز برخوردار باشد.

  • دلیل ورود جدی جامعتین در این دوره چیست؟

به‌نظرم از طرفی خود این دو جامعه با سابقه روحانی و انقلابی که تأسیس‌شان به قبل از انقلاب بر‌می‌گردد، احساس مسئولیت ویژه‌ای داشتند در این مقطع چرا که الان ضرورت وحدت اصولگرایان بیش از هر زمانی احساس می‌شود و از طرف دیگر این موضوع مورد درخواست جریان‌های اصولگرا هم بود. لذا از ورود جامعتین در بحث وحدت استقبال شد و منشور اصولگرایی با رایزنی با اطراف اصولگرایان و شخصیت‌های مختلف تدوین شد. بنابراین بر‌اساس آن زمینه و نیازی که وجود داشت ما شاهد نقش تعیین‌کننده‌تر جامعتین در هدایت جریان‌های اصولگرایی در مسیر وحدت هستیم.

  • علت اضافه شدن 4 عضو داور به کمیته 3 نفره چیست؟

در مورد 4 نفری که گفته شده به‌عنوان داور اضافه شدند، معتقدم باید بیشتر صبر کرد تا زوایای این موضوع از زبان خود اعضا بیشتر روشن شود. به‌نظرم نباید پیش‌داوری کرد و احتمال دارد به این شکل نباشد؛ یعنی می‌خواهم بگویم این پایان سازوکار کمیته 3 نفره نیست،بلکه با ورود قدرتمند جامعتین باید منتظر شکل‌گیری یک سازوکار قدرتمند‌تر بود. قرار گرفتن جامعتین در کنار کمیته 3 نفره قطعا به تشکیل یک سازوکار واحد اما مؤثر‌تر به جای 2 سازوکار موازی خواهد انجامید. ضمن اینکه بنده تصور می‌کنم حضور جامعتین یک حضور معنوی و ارشادی خواهد بود و نه ورود به مسائل اجرایی.

  • آیا اضافه شدن 4 عضو جدید و ورود جامعتین، به معنای فاصله گرفتن کمیته 3 نفره از دولت به‌عنوان تشکیل دهنده این کمیته است؟

فکر می‌کنم از ابتدا نباید این کمیته با دخالت دولت تشکیل می‌شد. دولت جایگاه مناسبی برای تشکیل کمیته 3 نفره نبود و اصولا دولت نباید در سازوکار اجرایی مرتبط با یکی از احزاب ورود پیدا کند.

  • با توجه به بحث‌هایی که از سوی اطرافیان دولت درباره جدا شدن از اصولگرایان مطرح شده، آقای احمدی‌نژاد را اصولگرا می‌دانید؟

خود آقای احمدی‌نژاد خاطرم نیست جایی خودش را از اصولگرایی منفک دانسته باشد و به‌نظر اکثریت گروه‌های اصولگرا هم ایشان خاستگاه اصولگرایی دارند.

 

کد خبر 138134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز