همشهری آنلاین: اگرچه وزارت خارجه آمریکا تاکنون از ابراز نظر رسمی در باره مذاکره بین واشنگتن و گروه شورشی طالبان افغانستان خودداری کرده است ، اما یک سخنگوی وزارت خارجه این کشور می گوید که آمریکا با جناح ها مختلف افغانستان ارتباط برقرار کرده است.

به گزارش ایرنا،میگان ماتوسن، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته بود: ' آمریکا برای حمایت از روند صلح در افغانستان به طور گسترده با جناح‌های مختلف ارتباط برقرار کرده است.'

وی در ادامه تصریح کرد: 'آمریکا همواره از روند صلحی که از سوی افغانها رهبری و هدایت شود، حمایت کرده است.'

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، دیروز شنبه در کابل برای نخستین بار تایید کرد که آمریکا و دیگر قدرت‌های خارجی در این کشور در حال انجام گفت و گوهای مقدماتی با گروه طالبان بر سر امکان حل و فصل نزدیک به یک دهه جنگ در افغانستان هستند.

more  کرزای مذاکره میان آمریکا و طالبان را تایید کرد

وی که در نشست با شماری از جوانان افغان در کابل، سخن می‌گفت،‌ افزود:‌ 'گفت و گوهای صلح با طالبان در جریان است. نیروهای خارجی و به ویژه آمریکا خود مذاکرات را به پیش می‌برند.'

به گفته کرزی، گفت‌وگوها حول محور امکان پایان جنگ افغانستان و برقراری صلح در این کشور انجام می‌شود.

همچنین، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا اوایل ماه جاری میلادی گفته بود که شبه‌نظامیان طالبان باید شکست را بپذیرند و سلاح‌های خود را تحویل دهند تا بتوانند به فعالیت در عرصه سیاسی افغانستان دست یابند.

این در حالی است که به باور برخی از تحلیلگران، بی اعتمادی آمریکا نسبت به دولت کرزی، واشنگتن را بر آن داشته است که خود پیشقدم شده و با طالبان وارد مذاکره شود.

کرزی که خود حامی جدی و سرسخت مذاکرات صلح محسوب می شود همواره گفته است افغانستان با گروه های شورشی در تماس است.

وی پاییز سال قبل شورای عالی صلح را با هدف پیش‌برد گفت‌وگوها با طالبان تشکیل داد و برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری سابق این کشور را به ریاست این شورا منصوب کرد.

شورای تازه تاسیس صلح افغانستان تلاش‌هایی را برای آغاز گفت‌وگو با افغان‌های ناراضی و شبه‌نظامیانی که درگیر جنگ با دولت و نیروهای خارجی هستند، انجام داده است.

اگرچه با گذشت 10 سال از آغاز جنگ افغانستان هدف از آن همواره از بین بردن یا دستگیری شبه نظامیان طالبان عنوان شده است، اما هنوز اغلب فرماندهان ارشد طالبان زنده هستند.

در حال حاضر حدود 150 هزار نیروی نظامی خارجی با شورشیان در افغانستان در حال جنگ هستند که دو سوم آن را نظامیان آمریکایی تشکیل می دهند .

این در حالی است که با چنین افزایش چشم گیری در شمار نیروهای آمریکایی و نیروی های خارجی حاضر در افغانستان تاکنون هزاران تن از مردم این کشور در حملات زمینی و هوایی نیروهای خارجی کشته شده‌اند و اوضاع امنیتی منطقه همچنان رو به وخامت است.

از سوی دیگر، شمار تلفات نظامیان خارجی در افغانستان روز به روز در حال افزایش است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از تارنمای iCasualties.org گزارش داد، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون دستکم 249 سرباز خارجی که بیشتر آن ها نظامیان آمریکایی بودند در افغانستان کشته شده اند. با این حال مجموع تلفات نظامیان خارجی در افغانستان در سال 2010 به 711 تن رسید.

این در حالی است که بر پایه گزارش ها در سال 2009 در مجموع 521 نظامی خارجی در جنگ افغانستان کشته شدند.

کد خبر 138056
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز