شنبه ۳۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

همشهری‌آن‌لاین- محمد رسولی: شرکت News Corp صاحب سایت معروف MYSpace.com که با شکایت 4 خانواده آمریکایی مواجه شده، بر سر دو راهی عجیبی قرار گرفته است.

این شرکت که به والدین قول داده بود این سایت خطری برای فرزندانشان نخواهد داشت و آنها امکان کنترل فرزندانشان را خواهند داشت و در عین حال امکان تشکیل گروههای اینترنتی و تشکیل پروفایل را به کاربران می‌داد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و یا هر نوع فایلی را بر روی سایت ارسال کنند، در طول سال 2006 با چهار مورد شکایتمواجه شد.

والدین مدعی هستند که فرزندان زیر 15 سال آن‌ها که عضو MySpace  بوده‌اند مورد فریب افراد سودجو قرار گرفته‌ و با قرار گذاشتن با این افراد، مجبور به استفاده از مواد مخدر و یا مورد تعرض قرار گرفته‌اند.
این پرونده‌ها که در حال حاضر در دادگاه بدوی لس‌آنجلس در حال بررسی است، باعث هجوم انتقادات بسیار از سوی والدین و انجمن‌های مختلف نسبت به MySpace شده و از محبوبیت آن بسیار کاسته است.

والدین این افراد علاوه بر افراد سودجو از News Corp و MySpace نیز به دلیل کوتاهی، شکایت کرده و آنها را عامل فریب و بی‌دقتی دانسته‌اند. در  صورت اثبات این دعاوی MySpace با جرایم زیادی روبرو خواهد شد.
مسئولان News Corp نیز به دنبال این وقایع اعلام کرده‌اند که از این افراد سودجو شکایت خواهند کرد و برای کنترل بیشتر، امکانی را تا تابستان امسال ایجاد خواهند کرد که والدین بتوانند کنترل بیشتری بر فعالیت‌های فرزندانشان داشته باشند.
ابزار Zephyr  که قرار است تا تابستان اجرایی شود، به این معنا نیست که والدین می‌توانند رمز کاربری فرزندان خود را داشته باشند و لی می‌توانند گزارش‌هایی از فعالیت‌های فرزندان خود در سایت‌ها و مکانهایی که فرزندانشان مراجعه کرده‌اند،دریافت کنند. همچنین آنها می‌توانند پروفایل فرزند خود را ملاحظه کنند (البته آنها می‌توانند پروفایل تمام کرابران MySpace را مشاهده کنند به شرطی که خودشان عضو شوند) با این وجود، کاربران MySpace می‌توانند از قسمتهای حفاظت شده که دارای رمز است به عنوان یک مکان کاملا خصوصی استفاده کنند

معمولا کاربران از این فضای محافظت شده برای نگهداری فایلهای خصوصی و یا ارسال فایل برای یک فرد خاص استفاده می‌کنند به این ترتیب که رمز خود را در اختیار او قرار می‌دهند.
به هر صورت و با ورود این ابزار، موضوع دیگری نیز MySpace  را تهدید می‌کند و آن از دست دادن کاربران است. وجود نرم‌افزار کنترلی Zephyr  حتی اگر بسیار هم ساده و جزئی باشد، بسیاری از کاربران را به سمت سایر سایت‌ها خواهد فرستاد. سایر رقبای MySpace   نظیر Xanga‌ و FaceBook منتظر این موقعیت هستند تا کاربران ناراضی را به سمت خود کشانده و از این راه سود زیادی به دست آورند.
MySpace که از وضعیت خطرناک خود مطلع است بارها و طی اطلاعیه‌های مختلف اعلام کرده که این ابزار فقط برای کاربران زیر 15 سال خواهد بود و دیگران هیچ محدودیت و کنترلی نخواهند داشت.
این مسائل باعث شده تا سهام این شرکت در بازار بورس نیویورک سقوط کند.

کد خبر 13789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز