گروه حوادث: در سال گذشته44.4درصد از قتل‌ها به وسیله سلاح سرد همچون چاقو، قمه، قداره و دشنه رخ داده که این آمار نسبت به سال قبل از آن، 3.4 درصد افزایش داشته است.

سرهنگ مصطفایی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور، روز گذشته با بیان این خبر در جمع خبرنگاران گفت: بررسی‌ها نشان می‌داد که در سال گذشته 6/59‌درصد از قتل‌هایی که در پایتخت رخ داد، با استفاده از ابزار برنده مثل چاقوهای نامتعارف به وقوع پیوست. وی با اعلام کشف 81 درصد از قتل‌ها در سال 89، اظهار کرد: در سال گذشته 22 درصد از مقتول‌ها زن یا دختر بودند که 62 درصد از آنها توسط بستگان خود به قتل رسیده‌اند.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور با اشاره به اینکه نرخ قتل در تهران کمتر از 21 استان کشور است تصریح کرد: وقوع حدود 70 درصد قتل‌ها بدون برنامه‌ریزی قبلی بوده است. وی درباره پرونده‌های جنایی مهمی که در سال گذشته کشف شد خاطرنشان کرد: یکی از این پرونده‌ها مربوط به قتلی در مشهد بود که بعد از گذشت 18‌سال از جنایت پلیس توانست سال گذشته متهم به قتل را در تهران دستگیر کند. سرهنگ مصطفایی یادآور شد: همچنین در سال 63 چند نفر با انگیزه سرقت به یک خودروی پیکان حمله کردند و یک نفر را به قتل رساندند که یکی از اعضای این باند که مدت‌ها فراری بود، سال گذشته دستگیر شد.

در پرونده‌ای دیگر نیز که مربوط به سال 62 بود، یک زن در آذربایجان‌غربی به قتل رسید که قاتل این پرونده بعد از 27 سال، در سال گذشته دستگیر شد. وی با بیان اینکه در سال گذشته تنها یک قتل سریالی در کشور رخ داد گفت: این پرونده مربوط به قتل‌ سریالی 5 زن مسن بود که توسط راننده یک مینی‌بوس در استان قزوین رخ داده بود و این متهم نیز بعد از دستگیری، به مجازات رسید. معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تاکید کرد: در حال حاضر نشانه‌های آشکاری در رابطه با اینکه قتل سریالی در کشور رخ داده باشد وجود ندارد. وی نرخ قتل در تهران را 2 درصد هزار نفر عنوان کرد و افزود: بیشتر انگیزه‌های قتل در سال گذشته اختلاف و نزاع بوده است. سرهنگ مصطفایی سهم قتل‌های خانوادگی در سال گذشته را 5/29 درصد اعلام کرد و افزود: بیشترین قتل‌های خانوادگی مربوط به قتل زن توسط شوهر بوده است.

افزایش سرقت‌ مسلحانه

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور تصریح کرد: از سال 81 تا 88 وقوع سرقت‌های مسلحانه سیر نزولی داشته است اما در سال 89 میزان سرقت‌های مسلحانه افزایش یافت و سیر صعودی در پیش گرفت. با این حال در سال گذشته 40 باند سرقت مسلحانه که از سال 86 تا زمان دستگیری فعال بودند توسط پلیس شناسایی و متلاشی شدند که مهم‌ترین این باندها در رابطه با سرقت از طلافروشی‌ها در شمال کشور و مشهد و همچنین یک باند نیز مربوط به اصفهان بود و مجرمان این پرونده چندی‌ پیش به مجازات رسیدند.

به گفته وی، در سال گذشته 176 متهم در رابطه با سرقت‌های مسلحانه در کشور دستگیر و 141 پرونده نیز توسط پلیس کشف شده است. سرهنگ مصطفایی با اشاره به اینکه رسیدگی به پرونده خمینی‌شهر از سوی پلیس آگاهی همچنان ادامه دارد تاکید کرد: در هنگام بروز این اتفاق یک شرایط خاص در آن محل حاکم بوده است و افراد حاضر در محل حادثه در شرایطی بودند که زمینه برای ارتکاب جرم تسهیل شده بود. با این حال ما هیچگاه نمی‌گوییم که آنها حقشان بوده است و حتی بیشتر از همه برای قربانیان این حادثه متأثر می‌شویم اما در کنار این موضوع، هشدار هم می‌دهیم که اگر این حادثه رخ‌داد در حاشیه‌اش چنین موضوعاتی بوده است.

کد خبر 137679

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز